Budi dio naše mreže
Izbornik

Biskup Radoš predvodio slavlje na svetkovinu sv. Ilije na Buškom jezeru

Tomislavgrad (IKA)

Svetkovina sv. Ilije proroka, zaštitnika Bosne i Hercegovine, proslavljena je u Samostanu-duhovnom centru “Karmel sv. Ilije” na Buškom jezeru u okolici Tomislavgrada u srijedu 20. srpnja misnim slavljem koje je predvodio varaždinski biskup Bože Radoš uz koncelebraciju svećenika iz Duvanjskoga i Posuškoga dekanata.

Na početku homilije biskup Radoš istaknuo je da je Ilija poseban prorok. „On je starozavjetni prorok, svetac. Njega slavimo kao svetoga što je iznimka u Crkvi. Slavimo one koji imaju odnos s prvim svetim, s Kristom, one koji dolaze poslije njega. Ali Ilija je starozavjetni svetac i ima poveznicu s Isusom Kristom. Danas slušamo da je ta poveznica istaknuta na jednom brdu, gori, gdje Isus vodi svoje učenike. I tamo dok učenici spavaju, prave društvo u zajedništvu, u razgovoru, Isusu, dolaze Mojsije i Ilija“, rekao je na početku homilije biskup Radoš.

Pojasnio je kako je Ilija povezan s ognjen, s vatrom, s milošću rijeke milosti koja teče i koja obnavlja i daje život čovječanstvu. Važno je zastati nad Ilijinim životom i razmatrati njegov dolazak njegovu borbi za čistoću ispovijedanja vjere u jednog, jedinog i pravoga Boga.

„Ilija želi kazati da nije Baal onaj koji može dati ono što je potrebno čovjeku za život. Jedino Bog daje život. Vratite se Bogu. Nije li to negdje duboko u svakome čovjeku. Lakše je nešto kupiti kad mi treba, nego ovisiti o drugome, ovisiti o Bogu. Bog traži tu ovisnost o njemu. On traži to iskustvo zajedništva, ljubavi, brige. On traži ljubav od čovjeka, ne trgovinu, ne da mu se nešto da, nego je Bog onaj koji sve ima, ništa mu nije potrebno, potreban mu je samo čovjek, njegova nutrina, njegovo srce. I to govori Ilija jasno s riječju, jasno sa svojim imenom Jahve je moj Bog“, naglasio je biskup Radoš.

Osvrnuvši se na prvo misno čitanje istaknuo je: „Današnje čitanje je zanimljivo, slojevito i ulazi u dušu ovoga proroka i pojašnjava nam da je Bog gospodar svakoga čovjeka. Ne možemo s njim manipulirati jer nije djelo naših ruku. Bog je drugačiji, nego što ga mi želimo sebi predstaviti. On razbija naše okvire, nadilazi naše misli, Bog je potpuno slobodan“.

„Bog na Horebu progovara Iliji nakon duge šutnje. Nakon iskustva odsutnosti Boga, Ilija ponovno dobiva riječ Božju. Možemo li ući u tajnu čovjeka koji živi od Božje riječi, koji se oslonio na Boga i njegovo disanje je Božja riječ koje više nema. Ilija više ne može disati kao prorok, ne može više disati kao čovjek, nema više smisla njegov život, besmislen je, ali Bog se javlja onda kada on hoće, kada je čovjeku najpotrebniji, kada mu odgovara.

Progovora mu kroz jednu lijepu riječ koja nas vodi na same početke. Što ćeš ti ovdje Ilija? Otkud ti Ilija ovdje? Kako si došao do ovoga mjesta? Negdje nam je u podsvijesti odmah onaj susret s Adamom. Adame gdje si? Što radiš? Zašto si se sakrio? Sakriva se i od Boga dok je Ilija bio u tjeskobi, dok je bio nenahranjen Gospodin ga je pustio, njegovao ga je imao je strpljenja s njim. Sada je ojačao u molitvi, u pokori, u iskustvu i sada ga može upitati što je to s njim i kakav je to  njegov život.

Ilija iz sebe iznosi svoju tjeskobu, jad koji nosi u sebi, promašaj života. Gospodine, bojevao sam za tvoj dom, sve sam činio za tebe, ali tvoju su riječ pogazili, porušili tvoje oltare, porušili su tvoje svećenike. Nikoga više nema ostao sam sam. Čovjek koji je ostao sam. Borio se za Boga iako zna da je njegova misija promašaj, slom i neuspjeh, ali ga još više boli da je i Bog poražen pa i Jahve koji ga je vodio, koji je obećavao je i on je sada poražen. Narod koji je ga je izabrao i on je sada propao. Nema više prave vjere, nema više povratka, nema više života sve je otišlo na drugu stranu, sve je propalo“, istaknuo je biskup Radoš i zapitao: „Nije li to iskustvo nas danas u Crkvi?“

Naglasio je da Ilija daje sud o svome vremenu koje je tipično kao i naše vrijeme, naše iskustvo. „Ilija je čovjek koji ima novo iskustvo Boga gdje nije završeno Božje djelo. Gdje Bog nije doživio neuspjeh, niti njegov prorok. Vrijeme iskustva odlaska od Boga je vrijeme pročišćavanja, čišćenja i nove snage koja nastaje negdje u skrovitosti. Ilija nije dinastijski prorok, on je karizmatik, on nosi dar od Boga i u vremenu u kojem je potrebno Bog daje taj dar koji je potreban za obnovu za novi život. I onda ga ponovno vraća na isti put.

Činilo se da je sve gotovo, razočaran čovjek, a Bog mu kaže idi istim putem, vrati se tamo i učini tri stvari. Pomaži dva kralja jer ja te šaljem, novi život započinje, pomaži  i svoga nasljednika Elizeja, ali i vidi onih sedam tisuća ljudi koji se čuvao, koji je vjeran meni, koji nije kleknuo pred Baalom i nije ga poljubio, nije ga ljubio, nego je čiste usne svoje ostavio da mogu ispovijedati pravoga Boga. Možda i nama danas kaže tako. Ma ima među vama upravo tih koje je sam sačuvao i želim s njima započeti novu obnovu zemlje, ove zemlje, naše zajednice kad nam se čini da je sve stalo“, zaključio je.