Budi dio naše mreže
Izbornik

Doc. dr. sc. Novak i dr. sc. Uldrijan o digitalnom svijetu kao području novog naviještanja

Zagreb (IKA)

O digitalnom svijetu kao području novog naviještanja predavanja govorili su doc. dr. sc. Krunoslav Novak i dr. sc. Ivan Uldrijan s Hrvatskog katoličkog sveučilišta u četvrtak, 30. siječnja u sklopu 60. teološko-pastoralnog tjedna posvećenog navještaju evanđelja u suvremenoj Europi.

Doc. dr. sc. Krunoslav Novak

Uloga Crkve da naviješta Radosnu vijest temeljni je poziv koji proizlazi iz Isusovog poslanja koje je uputio apostolima, a po njima i Crkvi, poručio je doc. dr. sc. Krunoslav Novak. Naglasio je kako medije, unatoč činjenici da donose različite nedorečenosti, pa i opasnosti i nedoumice, Crkva smatra nezaobilaznima u navještaju Radosne vijesti bilo da se radi o prvom navještaju, katehezi ili daljnjem produbljivanju vjere.

“Da bismo progovorili o digitalnom svijetu kao području novog navještaja, prije svega u nekoliko osnovnih dimenzija potrebno je definirati pojam digitalnog svijeta, odnosno onoga na što ćemo se u ovome promišljanju referirati kada govorimo o tom pojmu. Papa Benedikt XVI. uočava u novim oblicima komunikacije ulogu koju su komunikacijska sredstva preuzela u društvu kao integrirajući dio ‘antropološkoga pitanja, koje izranja na površinu kao ključni izazov trećega tisućljeća.’ Osim što sredstva društvene komunikacije proširuju komunikacijske mogućnosti čovjeka, ona djeluju puno dublje te definiraju gotovo sve aspekte čovjekovog života: načine i modele komuniciranja, oblike zajedništva, autoritet i kreiranje identiteta, uvode nov način distribucije informacije i moći te način doživljavanja vremena, prostora, itd. Iako je brzina komunikacije nemjerljiva u odnosu na prethodna razdoblja povijesti, čovjek kao da je sve manje informiran i sve manje sposoban za interpersonalnu komunikaciju. U tom smislu i papa Franjo prepoznaje vrlo specifični zadatak za današnje vrijeme, a koji se nalazi u izazovu ‘kako ponovno naučiti razgovarati jedni s drugima, a ne samo proizvoditi i konzumirati informacije.'”

Razmišljajući o navještaju Radosne vijesti u digitalnom okruženju, koje ne uključuje cjelovitost interpersonalnih odnosa niti cjelokupnost ljudske egzistencije, Novak naglašava kako digitalni svijet može biti prostor prvog doticanja s pitanjem vjere, ali se u njemu ne može do kraja živjeti vjersko iskustvo koje pretpostavlja fizičku nazočnost u zajednici.

“Življenje vjere nije cjelovito ako ga se živi samo kao privatno iskustvo. Osim toga sakramentalni susret sa živim Bogom događa se unutar zajednice fizički okupljene na jednome mjestu. U tom smislu različite online zajednice izvrstan su način da budu poticaj i da vode prema konkretnom iskustvu življenja vjere u susretu sa živim Bogom i zajednicom konkretnih osoba. Također digitalne tehnologije i društveni mediji omogućuju brži protok informacija do korisnika, ali življenje vjere ne može se ostvariti u punini samo u digitalnom okruženju.”

Stoga, zaključuje Krunoslav Novak, u cilju navještanja evanđelja u digitalnom svijetu treba ga upoznati, nastojati poučavati i upućivati na kvalitetu života, a ne ga izbjegavati.

Dr. sc. Ivan Uldrijan

Nastavljajući zajedničko predavanje, dr. sc. Ivan Uldrijan naglasio je kako se od kraja 20. stoljeća medijsko okruženje dramatično promijenilo, ponajviše pojavom cijeloga niza novih medijskih tehnologija, oblika i praksi. Potom je citirao medijskog pedagoga Davida Buckinghama koji je ustvrdio: „Novi mediji nesumnjivo su zamijenili starije medije, ali granice između javne i interpersonalne komunikacije sve su snažnije izblijedile: živimo u svijetu gotovo potpunog posredovanja.“ Buckingham je između ostalog naglasio, prema Uldrijanovim riječima, da su mediji poput zraka koji udišemo te nam je zbog toga potrebna medijska pismenost.

“Upravo zato mediji su prostor – ili svijet, kako smo ih nazvali u naslovu naše teme – koji se nipošto ne smije ignorirati već ga treba upoznati, svladati način njegova djelovanja i njegov izričaj (medijski jezik) te se aktivno uključiti u komunikaciju koju nam omogućuje. Uostalom, na to potiče i Crkva učeći nas da su mediji ‘divni Božji darovi’, koje smo pozvani, prema potrebama vremena i prilika, djelotvorno upotrebljavati u djelima apostolata, ‘bez oklijevanja i s najvećim marom’. ‘Evangelizacijom digitalnoga svijeta Crkva oplemenjuje i humanizira društvo, razvijajući autentičnu komunikaciju i unoseći vrednote u komunikacijske prostore’, tumači Jerko Valković”, zaključio je Uldrijan.