Budi dio naše mreže
Izbornik

HOĆE LI PAPIN DOLAZAK DONIJETI MIR ŠRI LANKI?

Colombo (IKA )

Papa Ivan Pavao II. na povratku iz Australije u Vatikan, zaustavio se rano ujutro 20. siječnja, u Šri Lanki.

Colombo, 20. 1. 1995. (IKA) – Papa Ivan Pavao II. na povratku iz Australije u Vatikan, zaustavio se rano ujutro 20. siječnja, u Šri Lanki. Tom je prigodom Sv. Otac blaženim proglasio, 21. siječnja, velikoga evangelizatora Šri Lanke (prije Ceylon) p. Josepha Vaza, kojeg nazivaju “drugim Spasiteljem” ili “Ocem Crkve”.
Oko milijun kršćana na tome otoku, među kojima je najviše katolika, nada se da će Papin posjet pripomoći smirivanju i okončanju dvanaestogodišnjega građanskog rata u zemlji između vladajućih Singaleza (budista) i Tamila (hinduista). Vlada je dan Papina dolaska proglasila nacionalnim blagdanom, te je 8. siječnja proglašen opći prekid vatre kako bi posjet poglavara Katoličke Crkve protekao u miru i kako bi tamilski katolici mogli neometano stići u glavni grad. No, Tamili koji se bore za nezavisnost, 10. siječnja narušili su primirje granatiravši vojarnu vladinih snaga.
Šri Lanka (do god. 1972. Ceylon) prostire se na 65.332 kvadratna kilometra, te ima gotovo 18 milijuna stanovnika. Od toga su 70% budisti među kojima su najbrojniji Singalezi, 15% hinduisti, uglavnom Tamili, a 7,5% su kršćani, među kojima većinu čine katolici, ostatak otpada na muslimane Maure. Tamili od 2. stoljeća žive na istočnom i sjevernom dijelu otoka, a u 19. stoljeću doseljava novi val Tamila. God. 1517. otok su osvojili Portugalci, a s njima dolaze i katolički misionari franjevci, dominikanci i isusovci, pa je ubrzo velik dio stanovništva postao katolicima. Stotinu godina kasnije, otok su osvojili kalvinistički Nizozemci koji su progonili katolike, posebno svećenike, tako da je im je broj u strahu brzo opadao. U to vrijeme je živio i novi blaženik p. Joseph Vaz za kojeg njegovi suvremenici svjedoče da je “u teškim vremenima pomogao Crkvi da preživi na Ceylonu”. Englezi osvajaju otok god. 1796, a deset godina kasnije proglašavaju slobodu vjeroispovijesti, pa se Katolička Crkva oporavlja.
Svoju nezavisnost Ceylon je stekao god. 1948. Godine 1983. buknuo je građanski rat između vladinih snaga i “tamilskih tigrova” koji žele nezavisnu tamilsku državu. U šest godina sukoba poginulo je oko 33.000 stanovnika, a tada je proglašeno primirje koje je trajalo od travnja 1989. do lipnja 1990. Papa je u više navrata pozivao zaraćene strane na primirje i pregovore, ističući kako “ljudi dobre volje ne smiju dopustiti da ih pobijedi kultura nasilja koja uništava i žrtvuje ljudske živote”. Sv. Otac je također mnogo puta govorio o važnosti očuvanja multinacionalne i multivjerske zajednice na tome otoku. Prošle godine, u kolovozu, provedeni su višestranački parlamentarni izbori, a nova vlada obećala je Tamilima više političke neovisnosti o vladi u Colombu i to prema sporazumu o federalizaciji Šri Lanke, koji je potpisan prije 37 godina, a nikada nije stupio na snagu.
Radost zbog Papina dolaska, pomutilo je budističko traženje isprike zbog navoda u knjizi Sv. Oca “Prijeći prag nade” u kojoj on budističkom shvaćanju svijeta daje, prema tvrdnjama tamošnjih budista, negativan prizvuk. Papa je uputio pismo budističkoj zajednici Šri Lanke, izražavajući velike simpatije i želju za suradnjom. No, vjerske strasti time nisu stišane, pa je, prema navodima kolomboškog biskupa Alberta Malcoma Ranjitiha Patabendige, uoči Papina dolaska netko podmetnuo požar u budistički hram nedaleko glavnoga grada, a spaljena je i jedna katolička crkva. Novine nisu izvijestile o tim incidentima, jer se vlada boji novih vjerskih nemira.