Budi dio naše mreže
Izbornik

VATIKAN JE DAO DJELOMIČNU SUGLASNOST NA PLAN ZA PUČANSTVO I RAZVITAK KAIRSKE KONFERENCIJE

Zagreb (IKA )

U Kairu ipak nije proglašeno opće pravo na pobačaj

Zagreb, 17. 9. 1994. (IKA) – Nakon osam dana intenzivnih pregovora Sveta Stolica je dala selektivnu potporu proturječnom planu Ujedinjenih naroda usmjerenom na ograničenje rasta pučanstva i poticanju razvitka u svijetu.
Na završnoj sjednici Međunarodne konferencije o pučanstvu i razvoju u Kairu, 13. rujna, izaslanstvo je Svete Stolice izjavilo da podržava temeljni poziv dokumenta na unaprjeđenje zdravstvene zaštite, program gospodarskog razvitka, poboljšanja položaja žene i potporu obiteljima. Izaslanstvo je naglasilo da je upravo njihovo lobiranje pridonijelo poboljšanju predloženog teksta nacrta dokumenta u nekoliko bitnih točaka.
Unatoč tomu, Sveta Stolica, kao i još nekoliko pridruženih joj zemlja, tražila je da se registrira njena suzdržanost prema stranici 98 “Programa djelovanja” jer se tu pobačaj predstavlja kao čimbenik u populacijskoj politici pa čak i, osobito je istaknula delegacija Svete Stolice, kao dio osnovne zdravstvene zaštite.
Vatikan je također izrazio suzdržanost prema poglavljima dokumenta koji promiču kontracepciju i široku dostupnost kondoma u programima sprječavanja razvitka epidemije AIDS-a. Te su točke izazvale raspravu o nazivlju, jer izaslanstvo Svete Stolice smatra da bi takva upotreba terminologije kakva je prisutna u dokumentu mogla biti protumačena kao potpora svakovrsnim izvanbračnim seksualnim odnosima, osobito među mladima.
Djelomična potpora dokumentu i primjedbe koje je na neke njegove dijelove stavilo izaslanstvo Svete Stolice predstavljaju dosta neuobičajen proceduralni pomak koji je iznenadio mnoge promatrače na Kairskoj konferenciji. Većina je očekivala da Sveta Stolica odustane od nagodbe nakon što su pregovori završeni, kao što je to učinila na sličnim konferencijama 1974. i 1984.
Član izaslanstva, biskup Camdena mons. James T. McHugh objasnio je, međutim, novinarima da Sveta Stolica nije željela u cjelosti odbaciti mnoštvo pozitivnih i vrijednih strana predloženoga dokumenta. “Mislimo da su dogovori bili koristan i uspješan proces. Iz njih smo nešto naučili, uvjereni smo da smo i sami nešto pridonijeli, i sad se nadamo da će najveći broj pozitivnih strana plana biti učinkovit” rekao je mons. McHugh tom prigodom na tiskovnoj konferenciji.
Nadbiskup Renato Martino, vođa izaslanstva Svete Stolice istaknuo je da je “jedan od pozitivnih učinaka i to što je postalo jasnije da “Program djelovanja” ne poziva na novo, međunarodno općepriznato pravo na pobačaj. Ali drugi dijelovi dokumenta ipak se doimaju kao da predstavljaju pobačaj kao prihvatljivo sredstvo. Zajedno s mnogim ljudima iz cijeloga svijeta, Sveta Stolica promiče načelo da ljudski život započinje začećem. Taj život mora biti zaštićen i obranjen” rekao je mons. Martino na generalnom zasjedanju. “Zato Sveta Stolica nikada ne može opravdavati pobačaj ili politike koje ga promiču i potiču”.
Slične primjedbe na predloženi dokument imala su i izaslanstva nekoliko latinoameričkih i muslimanskih zemalja.
Glavni pregovarač vatikanskog izaslanstva mons. Diamond Martin rekao je da te “litanije ograda i suzdržanosti” koje su predočene na završnom zasjedanju, ukazuju na to da mnoge zemlje sudionice Konferencije, kao i Sveta Stolica, ne dijele u potpunosti stajališta dokumenta, ili ga podvrgavaju “vrlo različitim tumačenjima”. On je, međutim, istaknuo da je dokument s druge strane pretrpio preinake i popravke u tijeku pregovora, pa nakon toga izaslanstvo Svete Stolice svoja stajališta “može u njemu prepoznati u mnogim dijelovima”. Naglašeno je da su načinjena neka vrlo specifična dorađivanja dokumenta u poboljšanju teksta, unatoč mnogim razočaranjima za Vatikan. Tako je, naprimjer, poglavlje o pobačaju u novom nacrtu započeto riječima “Ni u kojem slučaju pobačaj ne može biti smatran metodom planiranja obitelji” što Sveta Stolica smatra svojom velikim pobjedom u pregovorima, jer to mijenja temeljnu koncepciju ranije prisutnu u dokumentima UN o pučanstvu. Isto tako izbjegnuta je opasnost sukoba oko tumačenja pojmova “legalnog pobačaja” i “sigurnog pobačaja”, a neke izmjene koje mogu izgledati sasvim minorne (termin “fertility regulation”, naprimjer, na zahtjev je delegacije Svete Stolice upisan u dokumentu kao “regulation of fertility”, razlika je toliko sićušna da je gotovo neprevodiva), ali čak i tako sitne preinake isključile su mogućnost takvih tumačenja po kojima bi se pobačaj mogao shvatiti kao usvojeno sredstvo uobičejenog reguliranja rađanja. S popisa zdravstvenih usluga za malodobne uklonjena je stavka “prekid trudnoće”, a to poglavlje sadržava sada i uneseno pravo roditelja da usmjeravaju seksualno ponašanje njihove djece, za što se izaslanstvo Svete Stolice silno zalagalo.
Završni je dokument napustio i neka stajališta u svezi s točkom “seksualna prava” za koja je Vatikan smatrao da su neodređena i neprecizna, te tako dopuštaju najslobodnija tumačenja. Sveta je Stolica sa još 15 država tražila da se razjasne i nedoumice oko upotrebe pojma “parovi ili pojedinci” u svezi s temeljnim pravima o planiranju obitelji, smatrajući da takvo određenje omalovažava vrijednosti braka. Također je ispuštena i stavka o “ostalim parovima” koji zaslužuju državnu potporu, jer je uvažena primjedba Svete Stolice i islamskih zemalja da to ugrožava tradicionalno određenje pojma braka i obitelji. Sveta je Stolica izrazila neslaganje s određenjem pitanja kontracepcije, koje je u suprotnosti s Crkvenim učiteljstvom, a iz istih razloga izaslanstvo se protivi masovnoj ponudi kondoma kao sredstvu zaštite od širenja epidemije AIDS-a.
Uloga Svete Stolice na Konferenciji je za mnoge delegacije bila proturječno ocijenjena, pa su neke države stavljale primjedbe da izaslanstvo Svete Stolice nepotrebno oteže raspravu o pobačaju i srodnim problemima, te tako usporava i gotovo ometa rad Konferencije. No, na kraju su skoro svi imali riječi pohvale za sudjelovanje Svete Stolice u izradi konačnog nacrta dokumenta.
Posebno je veliki doprinos Svete Stolice istaknula glavna tajnica Konferencije gđa. Nafis Sadik. Ona je naglasila da su nesporazumi pomogli da se “rasvijetle pogledi, i oni za i oni protiv” kad je u pitanju prijedlog završnog dokumenta.
Na svojoj listi suzdržanosti i neslaganja od dvije stranice, Sveta je Stolica posebno upozorila da i nakon svih izmjena “Program djelovanja” još uvijek odražava temeljno “individualističko poimanje seksualnosti”, i time ne vrednuje ispravno ljubav i vjernost u bračnom životu.
Dopredsjednik glavnog uredničkog vijeća za pripravu dokumenta, Norvaženin Nicolaas Biegmann, rekao je da je Vatikan zadobio mnoge ustupke za svoja stajališta, ali nije ni dotakao “osnovni duh dokumenta” koji je opisao kao prihvaćanje sasvim slobodnog izbora i prava vlastite odluke svakog pojedinca, osobito u pitanjima kontrole rađanja.
Islamske zemlje, Iran, Libija, Kuvajt, Jordan, Malezija i Sirija tražile su da se pojam “pojedinca” u dokumentu preinači u “pojedinac u braku”, a o suglasjima katoličkog i muslimanskog stajališta na konferenciji biskup McHugh rekao je kako ona “postavljaju temelje za još čvršći dijalog između dvije religije”.
Na napomene novinara da su brojne delegacije upućivale primjedbe izaslanstvu Svete Stolice kako pretvrdo nameće svoj program ostalim sudionicima Konferencije, mons. McHugh je odgovorio: “Ne mislimo da smo bili nepopustljivi. Dali smo najviše što smo mogli u toleranciji, suradnji i razumijevanju, i iskreno smo uvjereni da se to isplatilo”.