Fažana: Predstavljen obnovljeni oltar Majke Božje od krunice
Fažana: Predstavljen obnovljeni oltar Majke Božje od krunice
Fažana (IkA )
Fažana, (IkA) – U subotu 24. rujna, drugog dana održavanja događaja u sklopu Dana fažanske župe, održana je u župnoj dvorani prezentacija konzervatorsko-restauratorskih radova provedenih na oltaru Majke Božje od krunice u župnoj crkvi Sv. Kuzme i Damjana.
Program je počeo predavanjima o konzervatorsko-restauratorsko radovima koje su od 2014. do 2016. izveli djelatnici Hrvatskoga restauratorskog zavoda. Na retablu oltara s dvjema slikama i kipom Bogorodice s Djetetom Isusom provedeni su radovi strukturnog učvršćenja drvene konstrukcije i nositelja. S pozlaćenih i polikromnih površina uklonjene su nečistoće i naknadni premazi. Rekonstruiranjem oštećenja i primjerenim retuširanjem postignut je likovno uravnotežen izgled cjeline. Tim su postupcima valorizirani i uspješno objedinjeni dijelovi oltara nastali u sasvim različitim vremenskim razdobljima te je očuvana i njegova povijesna slojevitost, navodi se u prigodnom preklopniku tiskanom u prigodi povratka oltara s konzervatorsko-restauratorskog zahvata.
Konzervatorsko restauratorski radovi financirani su sredstvima Ministarstva kulture Republike Hrvatske uz participaciju Župe sv. Kuzme i Damjana u Fažani. Uvodno izlaganje na temu “Umjetničko-povijesna baština župne crkve Sv. Kuzme i Damjana” održale su dr. Vlasta Zajec iz Instituta za povijest umjetnosti koja je bila ujedno i voditelj tog projekta, te Višnja Bralić iz Hrvatskoga restauratorskog zavoda. Govoreći o cilju projekta dr. Zajec, kojoj su specijalnost upravo drveni oltari u Istri, naglasila je odgovor na pitanje “Zašto se uopće nešto restaurira?” To se čini jer se prepoznaje bilo umjetničku, estetsku, sakralnu, liturgijsku ili pak sentimentalnu vrijednost toga predmeta i jer je značajan za pojedinu sredinu. Dr. Bralić dala je kratki pregled slikarskih umjetnina u fažanskoj crkvi od kojih je najznačajnije veliko platno Posljednja večera venecijanskog autora iz 17. stoljeća Zorzija Venture.
Marijana Galović iz odjela za polikromnu umjetnost HRZ istaknula je povijesnu slojevitost prisutnu na predmetnoj umjetnini te pojasnila u nastavku korak po korak proces restauratorsko-konzervatorskog interventa na drvu oltara sve do stvaranja krakelira kako obnovljena površina ne bi odstupala od izvornih dijelova.
Zoran Durbić iscrpno je pojasnio proces restauracije slike na predmetnom oltaru, na kojoj je jedan dio morao biti doslovno nadograđen jer je kod prethodnih intervenata bio izrezan. Po završetku stručnih predavanja prigodne riječi zahvale izrekli su mjesni župnik Ilija Jakovljević te direktorica mjesne Turističke zajednice Melita Peroković.
Nakon predavanja posjetitelji radionice imali su prigode u praksi vidjeti sve etape restauriranja drvenih i slikarskih elemenata umjetnine, a najveću je pozornost pobudio prikaz povijesnih tehnika pozlate i restauratorskih postupaka na oltaru. Projekt radionica prezentacije restauratorsko-konzervatorskog procesa zaključen je vođenim obilaskom župne crkve Sv. Kuzme i Damjana uz detaljno stručno predstavljanje pojedinih umjetnina.