Istina je prava novost.

Predstavljena uskrsna poruka mons. dr. Ivana Devčića

Ovogodišnja uskrsna poruka riječkog nadbiskupa Ivana Devčića nosi naslov „Bez moralnog nema ni tjelesnog uskrsnuća". Ovako sročen naslov potiče čitatelja na temeljno pitanje: u kakvom su odnosu ova dva vida uskrsnuća – moralno i tjelesno – s onim uskrsnućem koje slavimo o blagdan Vazma ili Uskrsa

Rijeka, (IKA) – Ovogodišnja uskrsna poruka riječkog nadbiskupa Ivana Devčića nosi naslov „Bez moralnog nema ni tjelesnog uskrsnuća”. Ovako sročen naslov potiče čitatelja na temeljno pitanje: u kakvom su odnosu ova dva vida uskrsnuća – moralno i tjelesno – s onim uskrsnućem koje slavimo o blagdan Vazma ili Uskrsa? Drugim riječima, što to zapravo znači kada kao vjernici ispovijedamo vjeru u uskrsnuće tijela i u život vječni u Kristu i po Kristu? O tim temama riječki nadbiskup razmatra u svojoj poruci na vrlo pristupačan i biblijski utemeljen način postavljajući glavne istine vjere o uskrsnuću u aktualni životni kontekst, rekla je Ksenija Rukavina Kovačević, predstojnica Katehetskog ureda i Ureda za katoličke škole Riječke nadbiskupije u utorak 27. ožujka u Velikoj dvorani Nadbiskupskog ordinarijata u Rijeci na predstavljanju uskrsne poruke riječkog nadbiskupa Ivana Devčića.
Nadbiskup polazi od činjenice Isusova uskrsnuća od mrtvih i praznoga groba tri dana nakon što je u njega bilo položeno Isusovo tijelo. To su fakti o kojima svjedoče evanđeoski zapisi, ali i zapisi drugih nekršćanskih pisaca toga vremena. U tom smislu u prvom dijelu poruke donosi prizor dvojice učenika koji su iz Jeruzalema putovali u Emaus i na putu susreli čovjeka, na oko ništa različitog od njih samih, s kojime su putem razgovarali, a potom i večerali (usp. Lk 24, 13-35). Upravo na toj sasvim običnoj večeri događa se nešto neobično – ovoj dvojici učenika otvaraju se oči i u svome sunarodnjaku prepoznaju Onoga koji je bio mučen, raspet i pokopan, i koji je sada ponovno živ. Oni, dakle, nisu pred sobom vidjeli parapsihološku preobrazbu čovjeka u neku prikazu ili duha nego su u tom za njih do tada strancu iz Jeruzalema očima vjere prepoznali konkretnog čovjeka Isusa iz Nazareta.
Nadbiskup Devčić u svojoj poruci ne ostaje samo na događaju ove dvojice nego ide postupno korak dalje i ovaj događaj povezuje s ostalim svjedočanstvima ljudi toga vremena o Isusovu uskrsnuću. S tim u vezi, prvi korak u tumačenju onoga u što vjerujemo kada jedni drugima s radošću zaželimo sretan Uskrs jest to da vjerujemo da je Isusovim uskrsnućem zajamčena mogućnost i našega uskrsnuća, i to ne samo uskrsnuća naše duše nego i našega tijela po uzoru na Isusovo uskrsno preobraženo tijelo. U tom smislu nadbiskup Devčić u svojoj poruci snažno ističe poveznicu između Isusova uskrsnuća u tijelu i našega o koncu ovoga zemaljskog života pa s tim u svezi vrlo otvoreno sugerira čitatelju da se upita „vjeruje li doista u uskrsnuće tijela i u život vječni u Kristu i po Kristu” ili ne, rekla je Rukavina Kovačević.
Također, mons. dr Devčić potiče čitatelja na osobni ispit savjesti te ističe da je ‘Isus došao k nama i postao jedan od nas da bi nas poučio kako se Božji zakoni poštuju i Božja volja sluša i izvršava, opominjući nas također da nas neposluh vodi u smrt, a posluh u život. Stoga, povjerovati Isusovoj riječi i poštivati Božje zakone usađene u prirodu i u našu savjest, a ne kršiti ih, znači moralno uskrsnuti iz smrti na novi život.’
Aktualnost ove poruke očituje se u tome što potiče čitatelja na promišljanje o tome da se bolji, kvalitetniji i svakim dobrom ispunjeniji život na individualnom i kolektivnom planu ne događa sam od sebe niti pomoću nekakvih nadzemaljskih sila i snaga, nego ozbiljnom i zauzetom spremnošću pojedinca na posluh Božjim i naravnim zakonima i na „moralno uskrsnuće” odnosno na autentično življenje kršćanskih i općeljudskih vrijednosti u svakoj prilici i na svakom mjestu, rekla je Rukavina Kovačević. Dodala je da se važnost nadbiskupove poruke posebno očituje i u činjenici što ona donosi dublju biblijsku i teološku pozadinu uskrsne radosti i nade te značenja međusobnog uskrsnog čestitanja. Drugim riječima, ona čitatelja vraća na izvore na kojima su se ljudi stoljećima nadahnjivali i međusobno snažili u vjeri i nadi da ovaj život ima dublji smisao od onoga koji mu omogućuju njegova tjelesna osjetila i da smrt nema krajnju riječ. U tom smislu ova poruka ne dozvoljava čitatelju da upadne u zamku komercijalizacije uskrsne radosti, što danas nije rijetkost. Na kraju je istaknula da se kršćanska „nedovršenost” poruke očituje u njezinoj otvorenosti prema svakom čitatelju da pred njega stavi dvije mogućnosti razumijevanja i prihvaćanja Kristova uskrsnuća odnosno blagdana Uskrsa: kao lijepu kršćansku priču koja se nastavlja na tzv. božićnu čaroliju i kao stvarnu priliku za novi život u Kristu koji nam je darovan već ovdje na zemlji. Izbor između ove dvije opcije posljedično znači, biblijskim jezikom govoreći, birati život ili smrt; blagoslov ili prokletstvo, tj. duhovno i moralno potonuće kako ono osobno tako i društveno. Birajmo uvijek ovo prvo. U tom smislu koristim ovu priliku da vam zaželim sretan Uskrs, odnosno sebi i vama hrabrost moralnog uskrsnuća bez kojega nam nema niti onoga nakon smrti, zaključila je Rukavina Kovačević.
Tradicionalno, riječki nadbiskup uputio je uskrsnu čestitku svim vjernicima na hrvatskom i talijanskom jeziku, a novinarima zahvalio na dosadašnjoj suradnji i korektnom izvještavanju sa zbivanja iz života mjesne Crkve.
Na konferenciji je najavljen raspored misa i obreda Vazmenog trodnevlja kao i program Ureda za mlade Riječke nadbiskupije, „Visita Iglesia”, koji će se na Veliki četvrtak održati prvi puta u Rijeci. Riječ je o pobožnosti koju je pokrenuo sv. Filip Neri u 16. st. organizirajući posjet sedam bazilika u Rimu koje su simbolizirale 7 postaja muke Isusove: od uhićenja, suđenja do raspeća. U svakoj crkvi čita se dio Evanđelja koji govori o tom dijelu Muke te slijedi kratka molitva. Ta se prekrasna pobožnost održala sve do danas u Rimu, ali i u drugim dijelovima Italije i svijeta. Ove će se godine po prvi puta održati u Rijeci hodočašćenjem u sedam riječkih crkava, rekla je voditeljica Ureda za odnose s javnošću Riječke nadbiskupije Helena Anušić. Program počinje je u 14 sati molitvom u kapucinskoj crkvi Gospe Lurdske na Žabici, a završit će misnim slavljem u 18 sati crkvi sv. Terezije od Djeteta Isusa na Donjoj Vežici. Raspored hodočašća može se pročitati na službenoj mrežnoj stranici Riječke nadbiskupije.