Kršćanska poruka u novim prostorima komunikacije
Svećeničke skupštine Riječke nadbiskupije
Rijeka (IKA )
Svećenička skupština Riječke nadbiskupije
Rijeka, (IKA) – Evangelizacija u eri medija bila je tema Svećeničke skupštine Riječke nadbiskupije na kojoj je 7. ožujka u Domu pastoralnih susreta u Lovranu, o mogućnostima i problemima komunikacije govorio dr. Jerko Valković. “Mediji ne prenose prvenstveno ono što sama Crkva želi prenijeti već mediji nameću svoj ritam, način, oblike i prioritete”, objasnio je svećenicima način djelovanja sredstava društvene komunikacije. “Medije u životu Crkve može zanimati ono što je konfliktno, pogotovo ako je prisutno unutar crkvene hijerarhije, zatim sukobi ili barem nesuglasice u odnosima pojedinac – hijerarhija, delikti, skandali. Velik je interes medija za sve što je povezano s okultnim ili ne spada u kategoriju redovitog događanja.” Valković je tako primijetio kako medije ne zanima svakodnevno življenje vjere niti argumentirana rasprava o vjerskim temama. Kada i govore o Crkvi uglavnom ju svode na manifestacije, tradiciju. Javnosti najzanimljivije crkveno djelovanje je ono socijalno.
No, Valković je istaknuo da bi djelovanje Crkve u javnosti trebalo biti usmjereno na unošenje u društvo tema, otvaranja rasprava i pitanja za koje Crkva smatra da je dobro ili čak nužno da su prisutna u javnom dijalogu. Takve bi inicijative trebale pokazati da je kršćanska poruka dana da bude na dobro svim ljudima a ne samo onima koji vjeruju. Osnovna komunikacija Crkve usmjerena je na osobni susret, što se događa na nedjeljnim misama. Ogroman potencijal leži i medijima koji su u vlasništvu Crkve.
Govorio je i o novim medijima koji otvaraju prostore virtualne stvarnosti. Tu se pred Crkvu stavlja niz pitanja: kako se u tom prostoru doživljava vjera te koje su karakteristike te komunikacije i zajednica koje se oblikuju u društvenim mrežama? “Prostor virtualnosti treba u prvom redu shvaćati kao novi antropološki kontekst, a ne kao degeneriranje prijašnjeg prostora. Pred tim novim iskustvima zajedništva i načina komuniciranja postavlja se pitanje što takvim oblicima zajedništva nedostaje i što ih razlikuje od zajedništva u Crkvi. Virtualna će zajedništva imati svoju vrijednost samo ako postoji “kontinuitet” između realnog i virtualnog. Na taj se način novi oblici socijalnosti na mreži konsolidiraju i postaju značajni za osobe, ali relevantni i za društvo”, zaključio je dr. Valković.
Više o virtualnoj stvarnosti govorio je đakon Tomislav Miletić, koji je predstavio funkcioniranje društvenih mreža kao Facebook, Twitter, Flickr, Linkedin. Kao prednosti komunikacije u virtualnim mrežama istaknuo je povezivanje ljudi srodnih interesa, brzinu komunikacije i informiranost. Problemi su uvijek prisutni po pitanju identiteta, zaštite privatnosti, autentičnosti informacija i manjku interpersonalne komunikacije. No, to je stvarnost u koju su uključeni milijuni korisnika i ne smije se zanemariti.
Riječki nadbiskup Ivan Devčić preporučio je svećenicima da potiču mlade iz svojih župa da sudjelujući u toj virtualnoj stvarnosti u nju unose katoličke vrijednosti. Potrebno je i koristiti prednosti koje nudi takva komunikacija u smislu povezivanja ljudi sa sličnim interesima.
.