ika
U Vatikanu predstavljen dokument "Posvećene osobe i njihovo poslanje u školi. Razmišljanja i smjernice" Kongregacije za katolički odgoj
“Podijeliti neka razmišljanja, ponuditi smjernice i pobuditi daljnja produbljenja o odgojnom poslanju i prisutnosti posvećenih osoba u školi, i to ne samo katoličkoj”, to je ukratko cilj novog dokumenta Kongregacije za katolički odgoj koji je 19. studenoga predstavljen u Vatikanu. Dokument pod naslovom “Posvećene osobe i njihovo poslanje u školi. Razmišljanja i smjernice” predstavili su pročelnik Kongregacije za katolički odgoj kardinal Zenon Grocholewski, tajnik te Kongregacije nadbiskup Giuseppe Pittau te generalna poglavarica Kćeri Marije Pomoćnice majka Antonia Colombo. Dokument je namijenjen članovima Ustanova posvećenog života i Družbi apostolskog života te svima onima koji su zauzeti u odgojnom poslanju Crkve.
U dokumentu se ističe važnost prisutnosti posvećenih osoba u školi, kojom one “vrše crkveno poslanje od vitalne važnosti, jer odgajajući surađuju u naviještanju evanđelja” te tako daju “razlog nadi koja ih nadahnjuje”. Takav način prisutnosti zahtijeva u prvom redu stav “evanđeoske radikalnosti”, što je bitno svjedočanstvo kako bi se mladež usmjerilo “prema punom razvoju njihovih sposobnosti da ljube i potpunom dozrijevanju njihove odgovornosti”. Odgoj, pojašnjava dokument, sastoji se prije svega u tome da se poučava “živjeti, otkrivajući smisao života i vrhunaravnog, razmišljati na slobodni i kritički način, planirati budućnost, jednom riječju #!biti#!”.
Prijetnje životu i obitelji, mir, siromaštvo i nerazvijenost, društvena pravednost, dijalog među kulturama, pitanje žena: to su glavni “izazovi današnjeg društva s kojima se škola pozvana suočiti u svojoj zadaći odgojiteljice novih naraštaja”. To su okruženje tehnologije komuniciranja učinile još složenijim što iziskuje od onih koji rade u školama da poznaju njihov jezik i mogućnosti, ali nadasve da postanu “odgojitelji u komuniciranju”. U odgojno poslanje uključeno je više čimbenika: učenici, roditelji, učenici, nenastavno osoblje. Svi oni zajedno čine zajednicu u kojoj zavjetovane osobe mogu pomagati “promicati istinske odgojne odnose” utemeljene “na istini i ljubavi”. Posebnu ulogu ima religijska nastava koja danas “zahtijeva najrazličitije obrazovne programe u skladu s različitim stvarnostima i vjerskoj pripadnosti”. Zadaća je odgojitelja “pobuditi prije svega kod učenika želju za produbljivanjem velikih pitanja o smislu života” putem “konstruktivnog uspoređivanja vrijednosti katoličke vjere i suvremene kulture”.
U odgoju, pored toga, treba otkriti i njegovati kod svakoga mladog čovjeka njegove talente i cijeniti ulogu žene što je “temeljno za kulturu koja doista u središte stavlja osobe, supsidijarnost i solidarnost”. “Prijelaz iz toleriranja multikulturalne stvarnosti u međukulturalno prihvaćanje i dijalog” daljnji je prioritet, zajedno s “razmišljanjima o temeljnim etičkim smjernicama” i “povlaštenoj opciji za siromašne”, kojom se i najsiromašnijima mora omogućiti pristup odgoju. Neizostavna je i “obrana prava djeteta” i “odgoj za mir” sa “sviješću o vlastitim kulturalnim korijenima i uz poštivanje tuđih”, ali također s punom sviješću “o baštini vrijednosti koje su zajedničke čitavom čovječanstvu”. Na kraju dokument ističe zauzimanje oko “odgoja za djelatno i odgovorno građanstvo” koje pretpostavlja poznavanje “pojava koje prijete suživotu među narodima”. Novi dokument Kongregacije za katolički odgoj na kraju izražava želju za “obnovljenim posvećivanjem” u “odgojnom poslanju”. (ika-sa)