Istina je prava novost.

Blagoslovljena skulptura Bezgrešnog začeća BDM

Požega, (IKA) – Na središnjem požeškom Trgu sv. Trojstva na blagdan Male Gospe 8. rujna otkrivena je i blagoslovljena barokna skulptura Bezgrešnog začeća Blažene Djevice Marije koja je vraćena na svoje nekadašnje mjesto, u nišu Gradskog muzeja. Obred blagoslova predvodio je požeški biskup Antun Škvorčević. “Radujem se što grad Požega baš na ovaj način, postavljajući na povijesno mjesto kip Blažene Djevice Marije proslavlja ovogodišnji blagdan Marijina rođenja. Kroz ovu molitvu i blagoslov želimo potvrditi značenje ovog kipa koje je on imao kroz povijest”, kazao je biskup u uvodu obreda blagoslova. Biskup je ovom prigodom podsjetio kako je Požega nakon oslobođenja od Turaka, krajem 17. i početkom 18. stoljeća nastojala svim snagama postati srednjoeuropski grad na svim područjima života. Među ostalim nastojala je i kroz kipove koja je postavljala na različita mjesta na svim ulazima u grad a onda i po kapelicama kao i ovoj skulpturi uresiti se poput ostalih srednjoeuropskih gradova.
“Povratkom ovog kipa na njegovo mjesto mi ponovno vraćamo onaj duh koji je postojao u 18. stoljeću, duh koji je označavao Požegu kao srednjoeuropski kulturološki grad, ali ovaj povratak kipa ima i svoje vjersko značenje. Naime u to doba, u 18. stoljeću kada se po srednjoeuropskim gradovima postavljalo likove svetaca, posebno Blažene Djevice Marije, nije se željelo samo umjetnički ukrasiti gradske prostore nego se željelo učiniti ono isto što se učinilo po crkvama. Kipovima svetaca kojima su bile bogate barokne crkve dozivalo se vjernicima u svijest kako mi na ovoj zemlji živimo duboku povezanost s onom nebeskom stvarnošću, to znači željelo se dočarati jedinstvo neba i zemlje, Boga i čovjeka”, objasnio je požeški biskup.
O samoj skulpturi govorila je prof. Lidija Ivančević Španiček. “Skulptura Bogorodice prikazana u temi Bezgrešnog začeća koja se nakon dužeg vremena vraća na svoje izvorno mjesto u nišu zgrade Muzeja, pripada stilu ranog baroka, premda on u Europi završava oko 1700. godine. Bogorodica stoji u molitvi sklopljenih ruku odjevena u plavu haljinu i crveni plašt, a pod nogama ima zemaljsku kuglu i edensku zmiju koju gazi. Barokni stil odražava se i u dinamičnim linijama odjeće i raspuštene kose, kao i karakterističnoj “S” liniji figure. Budući da je barokna sakralna plastika u ovom dijelu Hrvatske manje postavljana na pročelja građanskih zgrada skulpturu Bezgrešno začeće možemo smatrati vrlo vrijednom. Ovaj požeški primjer koji tako naglašeno spaja svjetovnu arhitekturu i sakralnu plastiku izražava blisku povezanost Crkve i građanstva”, objasnila je prof. Ivančević Španiček.
Skulpturu je otkrio požeški gradonačelnik Zdravko Ronko, koji je ujedno podsjetio kako grad Požega nastoji gradske prostore oplemeniti povratkom kipova na njihova nekadašnja povijesna mjesta. Svečanost otkrivanja i blagoslova skulpture uveličao je zbor crkve Sv. Lovre pod vodstvom maestra Alena Kopunovića Legetina i gradska glazba Trenkovi panduri.