Istina je prava novost.

Split: Započela Katehetska ljetna škola za vjeroučitelje osnovnih škola

Tema je "Procesi učenja i vrednovanja u vjeronaučnoj nastavi" - "U školu i u nastavne procese i sadržaje pozvani ste unositi dimenziju čovjekove otajstvenosti, poštovanja i vrednovanja neponovljive jedinstvenosti i originalnosti svake ljudske osobe", poručio je vjeroučiteljima biskup Hranić

Split, (IKA) – Katehetska ljetna škola za vjeroučitelje osnovnih škola s temom “Procesi učenja i vrednovanja u vjeronaučnoj nastavi” započela je u četvrtak 27. kolovoza u velikoj dvorani Nadbiskupskog sjemeništa u Splitu. Na školi, u organizaciji Nacionalnoga katehetskog ureda Hrvatske biskupske konferencije i Agencije za odgoj i obrazovanje Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta RH, okupilo se oko 400 osnovnoškolskih vjeroučitelja i vjeroučiteljica, kao i predstojnici i predstojnice (nad)biskupijskih katehetskih ureda te profesori na teološkim i drugim učilištima.
Pozdravljajući okupljene vjeroučitelje, predstavnike ministarstva i HBK, predstojnik KU Splitsko-makarske nadbiskupije mr. don Josip Periš izrazio je nadu kako će i ova katehetska škola donijeti vjeroučiteljima nova saznanja koja će biti poticaj i motiv za svladavanje nadolazećih izazova u novoj školskoj godini.
Kao izaslanik splitsko-makarskoga nadbiskupa Marina Barišića okupljenima se obratio generalni vikar mons. Ivan Ćubelić. Razumijevajući težinu i odgovornost vjeroučiteljskoga poziva mons. Ćubelić je kazao kako su i sami vjeroučitelji “predmet” promatranja i vrednovanja – u razredu, zbornici ali i u društvu – od onih koje sami vrednuju ali i od brojnih drugih s kojima surađuju i koji ih promatraju. Od vas se očekuje da budete vjerodostojni svjedoci, da se aktivno uključite u razgovore i rasprave o neradnoj nedjelji, o zaštiti života, o umjetnoj oplodnji, o vjerskim simbolima i drugim važnim temama te i na taj način date važan prinos Crkve u hrvatskom društvu, istaknuo je mons. Ćubelić. Ravnatelj Agencije za odgoj i obrazovanje Vinko Filipović u pozdravnom je govoru istaknuo kako živimo u vremenu u kojem nam se nameće poremećeni sustav vrijednosti te se stvaraju različite psihoze, defetizam i beznađe. Sve to utječe na mlade ljude te im stoga još više treba ponuditi sadržaje koji imaju istinsku vrijednost, pomoći im razlučiti dobro od zla te im dati optimizam i motivaciju, vjeru i nadu u bolju budućnost. U tomu veliku ulogu, važnost i odgovornost ima vjeronauk i vjeroučitelji, istaknuo je Filipović.

Otvarajući ljetnu školu, predsjednik Vijeća HBK za katehizaciju đakovačko-osječki pomoćni biskup Đuro Hranić istaknuo je kako procesi učenja, a onda posljedično i vrednovanje u vjeronaučnoj nastavi uvijek i neizostavno uključuju ljubav koja prožima i preobražava vjeroučitelja te prožima i preobražava i njegov odnos ne samo prema vjeroučenicima, prema nastavi, nego i prema školi, društvu, svim njegovim subjektima te prema kulturi i tradiciji vlastite i svake druge sredine i naroda. Procesi učenja uključuju istodobno i zajedništvo koje se ostvaruje putem svjedočanstava vjeroučitelja i vjeroučenika koje nas uvodi u empatijsko ozračje i odnos, u plodan dijalog. “Dok primjećujete određenu tendenciju u školi da se težište s nastave i relacije prebacuje na mjerljive rezultate i ishode učenja, da se od škole očekuje da djecu i mlade pripremi za proizvodnju, funkcionalnost i snalaženje u promjenjivim gospodarskim strujanjima i tržištu, vjeronauk i vi vjeroučitelji imate nezahvalnu ulogu biti kritički korektiv takvih pragmatičnih tendencija koje čovjeka svode na funkcionalnost i njegove sposobnosti vrednuju prema tržišnim kriterijima. U školu i u nastavne procese i sadržaje pozvani ste unositi dimenziju čovjekove otajstvenosti, poštovanja i vrednovanja neponovljive jedinstvenosti i originalnosti svake ljudske osobe”, poručio je vjeroučiteljima biskup Hranić.

Nazočnima se obratio i predstojnik NKU HBK dr. Ivica Pažin koji je ujedno i moderirao prijepodnevni dio programa. Prvo predavanje na temu “Odnos spoznaje i vjere” održao je dr. Ivan Tadić. Istaknuo je kako je vjera slobodan i osoban čin, milost i dar. Njome čovjek Bogu potpuno podlaže svoj razum i svoju volju. Vjera nije plod razuma odnosno uma, ali ga ona podrazumijeva i uključuje; ona se ne boji razuma nego ga traži i pouzdaje se u njega. Govoreći o vjeroučiteljevoj zadaći i pomoći u razumijevanju i životu u otajstvu vjere, dr. Tadić je naglasio da vjeroučitelj svojim poslanjem poučava istine vjere ali i živi ono što poučava, vjeru u koju vjeruje. On je zrcalo jedne i druge vjere, pa je pravi vjeroučitelj i vjeropokazatelj. Njegova je zadaća dovesti učenika k Bogu, koji jedini može utažiti čovjekovu metafizičku žeđ.

Dr. Rudi Paloš održao je predavanje “Sadržajne i odgojne kompetencije u procesu učenja”. Imajući na umu posebnu, premda nedovoljno isticanu i vrednovanu odgojnu ulogu škole u današnjem društvu, postavlja se pitanje o mogućnostima i potrebama odgojne kompetencije vjeroučitelja. Ispravnim vrednovanjem odgojno-obrazovne funkcije škole, smatra dr. Paloš, vjeronauk može biti i (p)ostati predmet koji promiče i podržava sve, pa tako i sadržajne i odgojne kompetencije vjeroučitelja i vjeroučenika, time će ujedno doprinijeti i boljitku i napretku hrvatske škole i društva općenito.

U poslijepodnevnom dijelu prvoga dana Škole sudionici su nastavili rad u radionicama o temama “Raznovrsnost smjerova, polja, ciljeva i metoda vrednovanja”, “Metode vrednovanja i samovrednovanja postignuća učenika”, “Učenik kroz vrednovanje” i “Vrednovanje i učenje uz ‘portfolio’ metodu”.