Istina je prava novost.

Zavičajni album – sabrane studije i članci arheologa Davora Domančića

Opisujući graditeljstvo u srednjem vijeku najveći dio knjige posvećen je crkvama koje su se sačuvale do danas jer su neprekidno služile vjerskim obredima

Split, (IKA) – Knjiga “Zavičajni album”, s podnaslovom “Sabrane studije i članci autora Davora Domančića”, koju je priredio pročelnik Konzervatorskog odjela Ministarstva kulture u Splitu Joško Belamarić, predstavljena je 12. veljače u splitskom Zavodu Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti. Povjesničar umjetnosti i konzervator Davor Domančić proučavao je umjetničke spomenike srednjega vijeka i renesanse u srednjoj Dalmaciji, a mnoge od njih upravo je on otkrio, popisao i zaštitio. Za svoj rad 1977. godine dobio je najprestižniju nacionalnu konzervatorsku nagradu ‘Vicko Andrić’.
Opisujući graditeljstvo u srednjem vijeku, najveći dio posvećen je crkvama koje su se sačuvale do danas jer su neprekidno služile vjerskim obredima.
U knjizi se, između ostalog, nalazi i prilog o djelu Blaža Trogiranina – slika “Gospe s djetetom” rađena temperom na dasci. Opisuju se i nedavno otkrivena freska Dujma Vuškoviča u kapeli Sv. Duje te brojne slike u crkvama na Braču, Hvaru, i u Komiži te drugim dalmatinskim mjestima. Pustinja Blace sa svojom prošlošću i položajem na južnoj strani otoka Brača kao jedinstveni spomenik kulture na našoj obali u knjizi se posebno opisuje.
Joško Belamarić istaknuo je da nitko prije Domančića nije uspio prokrstariti doslovce svakim predjelom Dalmacije te upoznati oštroumno i izbliza njen duh. Kao pješak i mornar, otvorio je vjerojatno sva vrata drevnih crkava, palača, kuća i utvrda. Njegove vizitacije koje su rezultirale iscrpnim popisima, registracijama i pojedinačnim zahvatima, ‘uskrisio’ je jedan od izgubljenih hrvatskih zavičaja. Kao čovjek uvijek realan, konkretan i praktičan znao je da nije dovoljno umjetnine katalogizirati. Zaštitio ih je izlažući ih u zaokruženim zbirkama koje je sam postavio, kazao je Belamarić. Također je upozorio da će njegovo djelo, iznad svega njegov stav da je konzervatorstvo spoj znanja, iskustva i morala, trajno ostati mjerilom naraštajima hrvatskih konzervatora.