Božićna poruka splitsko-makarskog nadbiskupa Marina Barišića
Poštovana braćo svećenici
Poštovana braćo svećenici,
redovnici i redovnice,
dragi Kristovi vjernici
i svi ljudi dobre volje!
1. Draga braćo i sestre,
Isusovo rođenje od Djevice Marije u tami noći i hladnoći betlehemske štale, čini Betlehem jedinstvenim povijesnim mjestom radosnog događaja našega života i povijesti. Vječni Bog iz ljubavi, radi nas i radi našega spasenja, čovjekom posta. Majka Marija, prva predstavnica ljudskog roda, Bogočovjeka i svoga Sina grli, ljubi, utopljuje ga svjetlom svoga lica i povija u svoju ljubav i pažnju. Pred otajstvom Boga kojega je donijela na svijet, dok ga promatra, i sama se pita: „Kojim imenom te zvati? Drago dijete i Bože moj, kako te oslovljavati? Što ti trebam dati, svoje mlijeko ili hvalu i slavu?” Čudesni događaj rođenja Sina Božjega trajno zaokuplja našu pažnju i poštovanje. Betlehemsko dijete ulazi u našu stvarnost, dijeli s nama sve radosti, neizvjesnosti, poteškoće, neimaštinu, podstanarstvo, odbijanje i prezir sredine koja ga tjera na periferiju Betlehema.
2. Sretni i središnji događaj povijesti, rođenje Sina Božjega od Djevice Marije, učinio je Betlehem slavnim, svojevrsnim glavnim gradom naše planete. Njegovu veličinu davno je već prorok najavio: „A ti, Betleheme, zemljo Judina! Nipošto nisi najmanji među kneževstvima Judinim, jer iz tebe će izaći vladalac koji će pasti narod moj – Izraela.” (Mt 2,6) Na spomen Isusova rođenja u Betlehemu, kako bismo što bliže pristupili betlehemskom Djetetu u duhu naše tradicije, kulture i slavlja Božića, činimo u svome domu zamišljenu rekonstrukciju Betlehema. Tu je štala, Josip i Marija, pastiri, ovce, a u jaslama figura maloga Isusa. Dakako, Betlehem je povijesno i geografski važno mjesto, ali za Božić je nešto još važnije: živi Betlehem – obitelj. Božić doziva obitelj, a obitelj Božić. Iz zajedništva nebeske obitelji Presvetog Trojstva, Sin Božji ulazi i postaje članom ljudske obitelji. Budući da se Bog vezao uz obitelj, radost Božića nije vezana samo uz mjesto Betlehem, nego i uz univerzalni Betlehem prisutan širom svijeta – obitelj. Obitelj je živi Betlehem, ne od statičnih figura, već od dinamičnih odnosa osoba, od krvi i mesa kao i betlehemsko Dijete. Bog je postao čovjekom, osobom. U središtu Božića je čovjek – obitelj.
3. Zato za Božić nije toliko važno što ćemo dobiti ili darovati nešto drugima, jer Božić nije u kvaliteti stvari, već u bogatstvu i daru osoba. Božić nas snažno povezuje, obogaćuje u darovanosti jednih drugima. I darovane – primljene stvari simbol su dara osoba, koje se ne daruju jedan dan, već i bez stvari svakodnevno. U radosti dara Božića, u betlehemskom Djetetu, otkrivamo radost dara obitelji, dragih nam osoba: supruge, supruga, djece, roditelja, djedova i baka, braće i sestara… Božićni pogled, koji se rađa u obitelji, iz nje prelazi u naš novi pogled prema svim ljudima. Rođenje betlehemskog Djeteta je radosna vijest: Obitelji, budi to što jesi– živi Betlehem – Božić!
Možeš li ovo biti, poštovana obitelji? Kolike li samo sličnosti i prepoznatljivosti Marije i Josipa u današnjima obiteljima! No, obitelj nikada nije bila bez poteškoća, i čini se da je danas najugroženija. Sve je manje novih obitelji, u porastu su urušene i manje je otvorenosti životu. Tolikim majkama „Marijama” zatvaraju se vrata radnog mjesta i vrata podstanarstva jer trudne očekuju rođenje svoga djeteta. Toliki „Josipi”, da bi izbjegli opasnost siromaštva i zaštitili svoju obitelj, zbog gospodarskog izgnanstva bježe u „Egipat”. A znamo da se budućnost domovine gradi od domova obitelji.
4. Obitelj ima nezamjenjivo mjesto u društvu i u Crkvi. Put budućnosti čovječanstva ide kroz obitelj. Ali ako nam je obitelj razbijena, manje vitalna i solidarna, kakva nam je budućnost? Sva društva, politike i zakonodavstva, gospodarstva, investicije koje ne vide i ne drže do obitelji, nemaju budućnosti. Obitelj nije samo izvor života i temelj zajedništva, nego ona ima i svoje značajno mjesto u Božjem planu odgoja i spasenja svijeta. Značenje i veličinu obitelji ne možemo iscrpsti anketama niti sociopsihološkim analizama. Obitelj ima svoje bogatstvo sakramentalne, teološke, božanske dimenzije. Samo obitelj može biti izlaz iz posthumanizma ili još gore opasnosti, kako je neki nazivaju, transhumanizma svijeta i društva, sa golemim znanjem, ali bez srca i ljubavi; opasnosti gdje bi društvo moglo postati jedna globalna farma.
A na kakvom smo mi putu? To je opravdano pitanje jer neke činjenice se ne mogu prikriti: sve veća nezaposlenost, stanje u kojem mladi ne uspijevaju naći posao, gube ga i oni koji su ga imali, mala ili nikakva primanja tolikih obitelji, krediti – kamate, sve veće i šire siromaštvo… Nije to samo posljedica objektivnih okolnosti, već prije rezultat transformiranog Heroda, neljudskosti, egoizma, nepravde, gramzljivosti, pohlepe, kriminala – malog i organiziranog, zaobilaženje pravih problema, s površnim temama i zabavnim igrama.
5. Braćo i sestre, Božić je najveća zaštita obitelji. Pridružimo se i mi Božiću – zaštitimo obitelj materijalno i moralno. U svjetlu božićne radosti budimo uz obitelj i kroz Sinodu kojom papa Franjo želi potaknuti i ohrabriti sve odgovorne u Crkvi i društvu kako bi obitelj bila put čovjeka i budućnosti. Obitelj je Božji dar koji rađa čudesne odnose darovanosti, sebedarja, požrtvovnosti, besplatnosti. Betlehemsko Dijete daruje nam mir koji nas osposobljava na pomirenje, uvodi nas u radost solidarnosti, daje nam srcem vidjeti bližnje u potrebi. Božić se ne zatvara u oazu idealne obitelji, već je čini glasnikom i svjedokom humanosti društva i svijeta. Obitelj je svijet u malom, put i obnoviteljska snaga svih većih zajednica društva i svijeta. Obitelj unosi nove odnose u društvo jer se ona sama ne temelji na dominaciji jačega, već na pažnji i ljubavi prema najpotrebnijima.
Savršena, idealna obitelj je utopija. No, u svakom slučaju, obitelj je eu-topos, što znači dobro mjesto, najbolje mjesto, i to ne samo rađanja života i temelja društva, nego i sveto mjesto slavlja Božića. Najljepše obiteljske slike i stranice vezane su uz Božić. Božić je drugo ime obitelji. Božić osvjetljava obitelj, a obitelj tumači gramatiku darovanosti i logiku Božjega čovjekoljublja.
6. Božić rađa novu obitelj, kulturu i civilizaciju ljubavi. Obiteljsko slavlje Božića otvara nam srce, bistri pogled, izgovara iskrene riječi, čini nas spremnima čuti, uvažiti, pomiriti se, oprostiti. Božić daje snagu suprugu – ocu da se nakon sedam godina bijega i napuštanja svoje obitelji, supruge i djece, upravo za Božić pokajnički vrati i pokuca na vrata svoje obitelji. Još veću snagu betlehemsko Dijete je dalo ranjenoj i poniženoj supruzi da otvori vrata doma, oprosti i zagrli svoga supruga. To je posvjedočio jedan bračni par pred velikim skupom bračnih parova i obitelji u Rimu, na trgu sv. Petra. Bio je to za njih i za njihovu djecu prvi, pravi, živi Božić, ne s figurama i betlehemskim Djetetom od gipsa, već od osoba, krvi i mesa. Radost Božića je radost neba i zemlje. Ona otvara granice naše zatvorenosti, čini da utihnu riječi i uranja nas u sabranost da progovorimo odbjeglim srcem i otkrijemo nove dimenzije i koordinate koje nas vode do bližnjega i do Boga.
U obiteljskoj božićnoj radosti otkrivamo bližnje i među onima koje smo u tami svoga egoizma i oholosti zatvorili u kategoriju naših protivnika. Obasjana svjetlom Božića, obitelj rađa i naviješta novost života. Tako Božić postaje ostvarenje proroštva našeg vlastitog života u zajedništvu nebeske obitelji. Slavlje Božića je slavlje naše nade i spasenja svijeta.
7. Draga obitelji, postani još više to što jesi: živi Betlehem – ozračje božićnog otajstva, dara i darovanosti. Tko može bolje navijestiti otajstvo Božića od tebe obitelji? Dragi roditelji – oče, majko – vi ste znak i blizina Božje nježnosti i ljubavi svojoj djeci, ljubavi koja se ne kupuje, već životom dariva. Zato su vama vaša djeca neprocjenjivi dar Onoga koji nam dolazi iz izvora ljubavi – Presvetog Trojstva; koji sam dođe među svoje, u obitelji naše.
Nenametljivo i bez velikih zahtjeva betlehemsko Dijete želi biti i odrastati u vašoj obitelji. Ništa ne traži, a sve daje. Želi biti prisutan među nama, u malim znakovima pažnje, ispružene ruke i iskrenoga osmijeha koji uočava i ohrabruje bližnjega. Želi biti u teškim trenucima patnje i boli u kojima smo pozvani jedni drugima otvarati put nade. Želi nama svratiti pozornost na druge da im damo mogućnost da dođu do riječi. On po nama želi produžiti svoju ljubav prema potrebnima, osamljenima, bolesnima, poniženima.
8. Betlehemsko Dijete, otvaramo ti vrata svoga srca i doma. Blagoslovi sve naše obitelji, naše društvo, i čitav ljudski rod – obitelj svijeta. Daj da naše obitelji budu živi Betlehem, trajni znak Tvoje prisutnosti među nama. Bože i brate naš, molimo danas i za braću i sestre svih naroda, kultura i jezika. Daj da dožive Tvoju ljubav i osjete radost Tvoga rođenja. Pomozi nam da se po Božiću prepoznamo i ostvarimo u dostojanstvu Tvoje braće i sestara.
Betlehemsko Dijete, dobrodošao u naše obitelji! Neka je sretan Božić, Tebi, i svima nama!
Vaš brat i nadbiskup,
Marin Barišić