SUSRET RAVNATELJA KATEHETSKIH UREDA I PROSVJETNIH MINISTARA O VJERONAUKU U ŠKOLI
Sarajevo (IKA/KTA )
Posebno je istaknuta vrijednost katoličkog plana i program koji u cjelini promiče dijalog i ekumenizam te odgojno-obrazovne ciljeve suvremene, demokratske i pluralne škole.
Sarajevo, 15. 6. 2001. (IKA/KTA) – U prostorijama Vrhbosanskog ordinarijata održan je u petak, 15. lipnja 2001. susret predstavnika Biskupske konferencije BiH dr. Pere Sudara te ravnatelja katehetskih ureda sarajevske nadbiskupije, mostarsko-duvanjske i trebinjsko-mrkanske te banjalučke biskupije sa županijskim ministrima znanosti, prosvjete, kulture i sporta u županijama sa školama koje rade po hrvatskom nastavnom planu i programu, tj. Hercegovačko-neretvanske, Zapadno-hercegovačke, Herceg-bosanske, Srednjo-bosanske i Posavske županije. Sudionici su analizirali aktualno stanje ukupnog odgojno-obrazovnog sustava škola na hrvatskom jeziku u BiH s posebnim naglaskom na vjerski odgoj i obrazovanje te status katoličkog vjeronauka u njima. Nazočni su jedinstveni u stavu da hrvatski narod u BiH kao državotvoran i konstitutivan narod ima, po uzoru na europske standarde, neotuđivo pravo na svoj odgojno obrazovni sustav s ciljem zaštite jezika, kulture, tradicije i religije, odnosno, ukopna nacionalnog, kulturnog i vjerskog identiteta hrvatskog naroda u BiH. Imajući u vidu da je pitanje školstva u isključivoj ovlasti županijskih ministarstava, kako to proizlazi iz Daytonskog ustava, raspravljano je o statusu i organizaciji katoličkog vjeronauka u tom sustavu. Utvrđujući dosadašnja formalno-pravna rješenja i ušute o vjeronauku u školi, konstatirano je da se katolički vjeronauk održava prema službeno odobrenom planu i program u osnovnim i srednjim školama na hrvatskom jeziku te da treba činit nove korake u smislu njegova daljnjeg cjelovita ucjepljenja u postojeći sustav. Posebno je istaknuta vrijednost katoličkog plana i program koji u cjelini promiče dijalog i ekumenizam te odgojno-obrazovne ciljeve suvremene, demokratske i pluralne škole. Dijaloška i ekumenska razina obrađena je u vjeronaučnim temama i sadržajima koji katoličke vjeroučenike temeljito upoznaju sa sadržajima drugih religija i odgajaju djecu i mlade za međusoban susret, dijalog, poštovanje i solidarnost. Očekuje se da i druge vjerske zajednice učine slično s ciljem izgradnje poštovanja, tolerancije, zajedničkog života i susretanja. Sudionici su suglasni, u skladu s ranijim opredjeljenjem i postignutim standardima, da se u sve osnove i srednje škole, gdje god je to moguće, od slijedeće školske godine uvede i drugi sat vjeronauka ili nastava realizira kroz dva sata tjedno, a gdje to nije moguće da se drugi sat uvede u prvi i drugi te peti i šesti razred ili barem prvi i peti razred osnovne škole. Tamo gdje nije nikako moguće realizirati drugi sat zbog kadrovskih, materijalnih ili organizacijskih razloga, potiče se ravnatelje škola i vjeroučitelje da dodatni broj sati koriste za pripravu učenika osnovnih i srednjih škola za natjecanja u znanju, literarnom, glazbenom i likovnom stvaralaštvu s temama iz vjerskog života. Radi kvalitetnije realizacije nastave u idućem razdoblju, donijet će se pravilnici o stručnom i pedagoškom usavršavanju i napredovanju vjeroučitelja, o stručno-pedagoškom nadzoru vjeronauka u školi i dr.. Sudionici su izabrali delegaciju državnih i crkvenih predstavnika koji će obaviti razgovore s resornim ministarstvima prosvjete i vjera u Republici Srpskoj te županijskim ministarstvima prosvjete s bošnjačkom većinom s ciljem ujednačavanja prava, kriterija i standarda s obzirom na status i organizaciju vjerskog odgoja u školama na cijelom prostoru BiH. Nazočni su se sporazumjeli da u kontinuitetu organiziraju susrete na istoj razini kako bi ostvarili što bolju suradnju u rješavanju svih pitanja vezanih za vjerski odgoj i obrazovanje katoličke djece i mladeži u osnovnim i srednjim školama.(i06304KTA/sv)