Istina je prava novost.

MOŽE LI MISA BITI CJELOVITI NAVJEŠTAJ VJERE?

Hoćemo li zabraniti pristup na misu svima koji nisu u vjeri dovoljno poučeni, osobito nekrštenima, ili ćemo svako euharistijsko slavlje upotrijebiti za naviještanje vjere. Tim pitanjem zaokupili su se svećenici Varaždinske biskupije na svom predkorizmenom susretu u ponedjeljak 6. ožujka

Varaždin, 8. 3. 2000. (IKA) – Hoćemo li zabraniti pristup na misu svima koji nisu u vjeri dovoljno poučeni, osobito nekrštenima, ili ćemo svako euharistijsko slavlje upotrijebiti za naviještanje vjere. Tim pitanjem zaokupili su se svećenici Varaždinske biskupije na svom predkorizmenom susretu u ponedjeljak 6. ožujka. Njih oko 110 okupilo se oko biskupa Marka Culeja u velikoj dvorani biskupskoga doma. Za predavača su pozvali don Živka Kustića, a naslov predavanja bio je “Euharistijsko slavlje kao cjelovito naviještanje evanđelja. Riječ je o tome da je Crkva prvih stoljeća najstrože zabranjivala i samo prisustvovanje euharistijskom slavlju onima koji nisu još bili kršteni. Pripravnici za krštenje, katekumeni, smjeli su sudjelovati samo u prvom dijelu slavlja, u Službi riječi, nakon toga morali su napuštati bogoslužni prostor. Crkva je bila uvjerena da njihovo prisustvovanje žrtvenoj gozbi ne bi pridonosilo njihovoj vjeri jer nisu još bili poučeni da bi mogli s razumijevanjem sudjelovati. Euharistija se i u tom smislu nazivala tajnom koja je pridržena samo za posvećene. Ta se je praksa nazvala disciplina arcani. Ti kršćani iz najbujnijih prvih stoljeća snebivali bi se pred onim što se sada događa. U naše, pak, doba crkve su širom otvorene te je i za slučajne posjetitelje misa najčešće prvi, a često i jedini susret s crkvenim događanjem. Osobito prikazivanjem mise na televiziji i prenošenjem preko radija disciplina arcani je ne samo dokinuta, nego kao da se sustavno radi protiv nje. Suvremenoj, dakle, Crkvi preostalo bi ili vratiti se na disciplinu arcani, što bi značilo izdvojiti misu iz javnosti ili upravo misu pretvoriti u prepoznatljivo i djelotvorno naviještanje evanđelja. Svaki bi posjetitelj, makar u prolazu, trebao moći doživjeti osnovnu kršćansku poruku Kristova spasenja. U tom smislu treba provoditi liturgijsku obnovu ističući sržne znakove i poruke da se do neprepoznatljivosti utope u makar i prelijepu cjelinu obreda u koji su nataloženi mnogi slojevi crkvene liturgijske baštine iz svih stoljeća. Ta misao o misi kao cjelovitom naviještanju evanđelja probija se osobito u europskom katolištvu tek u nekoliko posljednjih godina, a u Hrvatskoj se je time sustavno već pred dvadesetak godina počela baviti ekipa Maloga koncila pod vodstvom pokojnoga don Luke Depola. Iskustvo toga višegodišnjeg djelovanja i suradnje s brojnim vjeronaučnim zajednicama sažeto je u Kustićevoj knjizi “Domagoj – misni ključ vjerovanja”. Zatim je Glas Koncila, također pred više godina, objavio niz kateheza koje su sabrane u knjižicu “Bog za odrasle”, također na temelju bitnih euharistijskih znakova i odgovarajućih sadržaja enciklika Ivana Pavla II.
Varaždinski su svećenici pokazali veliko zanimanje, izrazivši žaljenje što im na istom skupu nije ponuđena veća količina spomenutih knjiga. Nakon predavanja razvila se je duga diskusija o aktualnim prilikama i odnosu Crkve, države i javnosti u najnovije doba.