POLJSKA I NOVI ZAKON O POBAĐAJU Intervju s Luigijem Geninazzijem, poljskim dopisnikom katoli~kog dnevnika "Avvenire" - "Ono čto je zlo, nikada ne može biti dobro"
Varčava (IKA )
Varčava, 29. 10. 1996. (IKA) - Nakon čto je poljski paralment izglasao ozakonjenje poba~aja, Katoli~ka Crkva u Poljskoj poja~ava djelatnosti za začtitu života. Tajnik Poljske biskupske konferencije Tadeuzs Pieronek rekao je da je onaj dan kada je prihva
Varčava, 29. 10. 1996. (IKA) – Nakon čto je poljski paralment izglasao ozakonjenje poba~aja, Katoli~ka Crkva u Poljskoj poja~ava djelatnosti za začtitu života. Tajnik Poljske biskupske konferencije Tadeuzs Pieronek rekao je da je onaj dan kada je prihvađen zakon o legalizaciji poba~aja, dan žalosti za Poljsku. Navjestio je stvaranje “Fundacije za život” te otvaranje ustanova za posvojenje i kuđa za prihvađanje i pomođ majkama u tečkođama. Takošer đe se tražiti od lije~nika i medicinskog osoblja da ne ~ine poba~aje i sudjeluju u njihovu obavljanju.
Crkva se, dakle, nastavlja boriti protiv poba~aja ne odri~uđi se nazivati ga, ne “manjim zlom” nego naprosto zlom, ujedno pitajuđi Poljsku i Europu kamo đe to dovesti ljudski rod. Odmah po prihvađanju zakona, viče od 50 tisuđa ljudi prosvjedovalo je ispred sjedičta poljskog Parlamenta.
Tek čto je predsjednik Republike Aleksander Kwasniewski proglasio zakon o poba~aju, tridesetak senatora je odmah izjavilo da đe se obratiti Ustavnom sudu.
S dopisnikom dnevnika “Avvenire” u Poljskoj Luigijem Geninazzijem, razgovarao je Sergio Centofanti. Geninazzi je izjavio da je u novom poljskom zakonu o poba~aju mnogo toga nejasnoga. “Ćeljelo se ukinuti prijačnji zakon, koji je dopučtao poba~aj samo u slu~aju ‘socijalnih razloga’ i velike opasnosti za zdravlje majke te silovanja, koji je Parlament, u kojem su veđinu ~inili ~lanovi ‘Solidarnosti’ izglasao g. 1993. Kada je u zakon unijet tako nejasan pojam kao ‘socijalni razlozi’, onda su čirom otvorena vrata za potpunu liberalizaciju poba~aja”.
Na pitanje čto zna~i liberalizacija poba~aja u poljskoj politi~koj stvarnosti, Geninazzi je odgovorio da je zanimljivo čto nova socijalno-demokratska stranka na vlasti, koju ~ine veđinom bivči komunisti, likuje zbog glasovanja za liberalizaciju poba~aja. “Ona to smatra korakom prema Europi. A trebali bi se zapitati koja to Europa želi poba~aj. Vjerujem da su bivči komunisti vječti opsjenari. Ponačaju se totalitarno, čto su pokazali veđ prvog dana kada je u Parlamentu bio izglasan zakon o poba~aju. To je rehabilitacija Jeruzelskoga i dogašanja iz 1981. godine. I velika nacionalna sramota, jer svi se sjeđamo kako je komunisti~ki režim u Poljskoj progonio ‘Solidarnost’.”
Na pitanje kako teku promjene u poljskom dručtvu, dopisnik “Avvenira” rekao je da se poljsko dručtvo mijenja, a pravu sliku dao je umirovljeni nadbiskup Bronislaw Dabrowsk. On ga je usporedio s kuđom koja je 50 godina bila zatvorena, a onda je iznenada otvorila sve prozore i vrata, te se obnavlja cijela, sve do krova. Ljudi koji su u njoj, prehlašeni su, imaju hunjavicu. Drugim rije~ima, u cijelom poljskom dručtvu vlada nejedinstvenost, jedna takva pomama i jagma za blagostanjem, da se zaboravlja kako i začto se učlo u slobodu i demokraciju.
Odgovarajuđi na pitanje čto u tim prilikama ~ini Crkva, dopisnik Geninazzi je rekao: “Crkva ~ini ono čto joj je dužnost: jednostavno podsjeđa ljude na velike eti~ke vrijednosti i istine. I ne posustaje navječtati Evanšelje te zlo nazivati zlo, a dobro dobrim. I u poljsko dručtvo koje stremi Zapadu, uvukao se relativizam: pa postoji ‘zlo i manje zlo’. Tako je i poba~aj je ‘manje zlo’ jer oslobaša ženu. A za Crkvu ne postoji to relativno poimanje. Crkva kaže da ono ‘čto je zlo, nikada ne može biti dobro'”.