Budi dio naše mreže
Izbornik

PJEVAJMO O AUSCHWITZU!

sa

"Pjevati nakon Auschwitza ne može značiti ništa drugo nego izraziti ili također samo sugerirati, ukazati na šutnju milijuna uništenih, satrtih glasova", piše Elena Loewenthal u uvodniku posljednjeg broja talijanskoga katoličkog mjesečnika "Letture".

“Pjevati nakon Auschwitza ne može značiti ništa drugo nego izraziti ili također samo sugerirati, ukazati na šutnju milijuna uništenih, satrtih glasova”, piše Elena Loewenthal u uvodniku posljednjeg broja talijanskoga katoličkog mjesečnika “Letture”, opažajući da “pedeset godina i više nakon Auschwitza to mjesto i to vrijeme kao da su postavili nepremostivu prepreku od tog vremena i od tih događanja. Unatoč spomenicima i dokumentima, Auschwitz neumitno ulazi u onu povijest koju se promatra sa sigurne udaljenosti. Držati se podalje od zla, toliko više što je niže, ljudski je mehanizam, da ne kažemo, životinjski; dio je strategije preživljavanja koja vodi biranju, svjesno ali također i nesvjesno, života a ne smrti”. Od tragedija poput holokausta, smatra Loewenthal, ostaje tek “odjek šutnje. Jer kada se svedu svi računi i otkrije se da nedostaje apel šest milijuna, najsvjetliji, najbučniji podatak tog broja je nedostatak; milijunima je glasova oduzeta, zanijekana riječ”. Otud zahtjev, upućen pjesnicima i književnicima, da daju glas tišini, “odsutnosti koja je poput rupe, bezdana u povijesti sigurno, ali poglavito unutar onoga koji je preživio i koji je došao poslije, s tom baštinjenom težinom. Baštinom koja se prenosi na potomke poput nekog uvjetovanog refleksa, poput nužnosti koju nijedna riječ neće moći nikada izraziti”. (sa)