Budi dio naše mreže
Izbornik

Panel o vjerskim medijima na 4. Konferenciji o manjinskim i regionalnim medijima u Novom Sadu

Novi Sad (IKA)

Medijska organizacija Heror Media Pont organizirala je u Novom Sadu 4. međunarodnu konferenciju o manjinskim i regionalnim medijima. Konferencijski paneli emitirani su 26. i 27. studenoga putem video-platformi i portala ove medijske organizacije, a jedan od njih bavio se vjerskim medijima.

Na panelu koji se bavio vjerskim medijima, načinima njihovog funkcioniranja u svjetlu brzih promjena, te sadržajem javnih medijskih servisa namijenjenih vjernicima sudjelovali su svećenik Subotičke biskupije i urednik katoličkog lista „Zvonik“ vlč. Vinko Cvijin, pastor Protestantske kršćanske zajednice u Novom Sadu, autor Youtube emisije „Teologija uz jutarnju kavu“ i voditelj rehabilitacijskog centra „Duga“ Dušan Beređi te kulturolog-religijolog i doktorand na Doktorskoj školi Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Miroslav Keveždi iz Kulturnog centra Vojvodine „Miloš Crnjanski“.

Vlč. Cvijin je, predstavljajući misiju „Zvonika“, rekao da je to „neovisan katolički list kojega su pokrenuli svećenici hrvatskoga govornog područja Subotičke biskupije sa željom da naše vjernike informira o događanjima unutar Subotičke biskupije i pruži im duhovnu formaciju“. „Zvoniku je bila primarna zadaća dati pregršt informacija o Crkvi i kulturi unutar hrvatske zajednice, ali i o naučavanju Katoličke Crkve, rastumačiti ga i približiti ljudima koji nemaju mogućnost da što novo o tome saznaju. Biskup ne postavlja, nema upliv u poslove i zadaće urednika, te smo s te strane neovisni, no ‚Zvonik‘ ipak po sadržaju liči na biskupijsko glasilo“, kazao je Cvijin.

Na pitanje o korištenju društvenih mreža u misiji ovoga lista, Cvijin je rekao da koriste Facebook i Instagram za najavu aktualnih događanja i njihov slikovit prikaz. „Sve je više naših vjernika koji se služe internetom, no postoji i veliki broj onih koji nisu u toj poziciji. Treba zauzeti balansirani stav, tako da se za sada čvrsto nalazimo na liniji publiciranja tiskanog izdanja jednom mjesečno.“

Pastor Beređi rekao je da je medijska povijest zajednice koju vodi započela spontano, no da se mijenjala sukladno promjenama koje su pojedine medijske platforme donosile u svojem poslovanju, budući da je ova zajednica uglavnom oslonjena na korištenje internetskih medija. „Počeli smo producirati videe jer se mnogo naših vjernika iselilo u zemlje u kojima se nisu uspjeli integrirati u lokalnu zajednicu. Reakcije su bile dobre, i tada smo počeli ulagati u opremu. To nas je dovelo do Youtubea i emisije ‚Teologija uz jutarnju kafu‘ koja se emitira svakog utorka“, kazao je. Predstavio je i svoja iskustva emitiranja teološkog sadržaja tim putem.

„Imamo oko 1200 prijavljenih pratitelja, podjednako muškaraca i žena, najviše u populaciji od 35 do 45 godina, a najmanje tinejdžera. Gledanost je od 150 do 500 pregleda. Streaming naših bogoslužja je na Facebooku, a koristimo ga zato što omogućuje najveće organsko dosezanje ljudi. I sam sam mislio da je Tik-tok nemoguće rabiti za bilo što korisno na svijetu osim za šalu, međutim kolege iz Amerike su me razuvjerile. Oni emitiraju kratke videe, formiraju biblijske skupine na platformi Zoom i diskutiraju o biblijskim temama“, kazao je Beređi.

Prema njegovom iskustvu, prigodom pripreme za propovijedanje Božje riječi putem Youtubea bitna je sažetost. „Potrebno je biti koncizan, brz i interesantan, urediti video prije postavljanja, poznavati dizajn i voditi računa o izboru naslova. Moramo razumjeti medij koji koristimo. Nekada je, primjerice, bilo bitno zamoliti ljude da podjele sadržaj, danas je to bezvrijedno. Ako nema diskusije i razgovora o pojedinim temama, video ‚umire‘, te je potrebna i vještina pokretanja razgovora“, otkrio je.

Keveždi je na panelu rekao da, u eri njihovoga vrtoglavog razvitka, kod crkvenih zajednica „još postoji stanovita zbunjenost novim medijima, zato što se sam karakter medijskih pojava različito tumači. Na opasku da se ne može informirati samo putem Facebooka, i da ondje nije dovoljno dobar izbor, odgovaram da je izbor takav kakvim ga korisnik učini, jer korisnik je „urednik“ tog intermedija. To je velika šansa za crkvene zajednice. Ipak, treba znati za dodatne atribute Facebooka i interneta uopće. Postoje algoritmi, te se sadržaj filtrira. Facebook ima javni i tajni dio algoritma. Javni kaže da prednost dobivaju sadržaje koje komentirate, koje označite da vam se sviđaju, koje su vezane za osobe s kojima ste u srodstvu ili živite u istom mjestu. Tajni dio je određen ekonomskim motivima“, kazao je Keveždi.

„Druga karakteristika intermedija je da postoji ‚dugi rep‘ interneta. Stvari koje su popularne će biti kandidati za popularne rezultate pretrage. Ako sadržaj nije popularan, on će na internetu teže biti dostupan. Vjerske zajednice su dobile priliku da se pojave na toj ljestvici, no što je manja zajednica, dalje je na ‚repu‘ i potrebno joj je da uloži energiju, znanje i strategije da se pomakne i približi vjernicima na mrežnim medijima. Sve je više zahtjeva pred svećenstvom, te oni koji se bave teološkim pitanjima sada moraju to pomnožiti zahtjevnim medijološkim znanjem“, naglašava Keveždi.

Keveždi je govorio i o vjerskim emisijama koje se, na različitim jezicima (ne i na hrvatskom), prikazuju na javnom medijskom servisu u Vojvodini. „Nije potrebno informirati samo svoju zajednicu, nego i cijelu publiku o tome da postojite. Funkcija medija je ta da oni daju socijalni ‚blagoslov‘ – da ste društveno prihvatljivi. Važno je da javni medijski servis afirmira pozitivno i pruža prostor za diskusiju oko onih aspekta koji su negativni i diskutabilni. Ako ste član vjerske zajednice i manjine, onda ste različiti od mainstream kulture i želite tu različitost afirmirati i sačuvati, tako da je potrebno naći način razgovora o razlikama. Ako za to nemate mogućnost, rađa se jedna vrsta ‚radikalnog multikonfesionalizma‘ koja vodi segregaciji. Zato je i važno kada od društvenih tijela i vlasti stižu čestitke za vjerske blagdane. Gdje to izostaje, prisutan je rizik segregacije“, zaključio je Keveždi.

Panel je moderirao Marko Tucakov, dopisnik tjednika „Hrvatska riječ“ i kolumnist „Zvonika“.