Istina je prava novost.

Pismo dubrovačkog biskupa uz proglašenje Svećeničke godine

Draga braćo svećenici,
1. Pišem Vam povodom spomendana sv. Ivana Marije Vianneya kojega je prije 80 godina Pio XI. proglasio ‘zaštitnikom svih župnika na svijetu’ (1929.). A u prigodi 150. obljetnice njegove smrti sadašnji je papa Benedikt XVI. svojim pismom najavio i na svetkovinu Presvetog Srca Isusova, 19. lipnja 2009., proglasio ‘Svećeničku godinu’ koja će trajati do lipnja 2010. Zašto je to Papa učinio? U pismu, ‘Svećenici – neprocjenjivi dar za Crkvu i čovječanstvo’, kojeg je objavio par dana prije otvorenja godine (12. lipnja), Papa je obrazložio što posebice želi u ovoj svećeničkoj godini istaknuti. Cjelovito pismo objavljeno je na stranicama IKE (13. srpnja 2009.).
Na početku pisma Papa spominje svoga prvoga župnika uz kojeg je kao mladi svećenik rastao. I sjeća se kako je bio ‘posve predan pastoralnoj službi’. Svatko bi od nas mogao spomenuti nešto slično i reći da su nam svjedočanstvo i primjer naših župnika i kapelana, kojima smo posluživali kod oltara, bili nadahnuće i poticaj krenuti njihovim stopama. Riječi, naime, potiču ali primjeri privlače. Papa se uz to prisjeća i dirljivih susreta sa svećenicima, njihove velikodušne i predane službe, kao i brojnih svjedoka diljem svijeta koji pate i trpe jer ih se ‘progoni radi Krista’. To nas potiče biti ‘zahvalni za neprocjenjivi dar kojeg svećenici predstavljaju za Crkvu i za čovječanstvo’. Papa im odaje priznanje za ‘apostolski rad i samozatajno služenje i ljubav’, te hvali njihovu ‘vjernost Kristu koji ih je po imenu pozvao, odabrao i poslao’. No, sa žaljenjem spominje i slučajeve zbog kojih ‘Crkva trpi jer su neki službenici bili nevjerni i na sablazan svijeta’. Nema, međutim, koristi raspravljati o tim slabostima, nego ugledati se na uzore ‘velikodušnih pastira koji su izgarali od ljubavi prema Bogu i dušama’. Tako velikodušnog pastira, koji je ‘izgarao od ljubavi prema Bogu i dušama’ imamo u liku svetog Ivana Marije Vianneya. Liturgija ga spominjemo 4. kolovoza. On je bio ‘veoma ponizan, ali i svjestan da je svećeništvo veliki dar narodu i najveće blago koje dobri Bog može dati nekoj župi’. Stoga, kad je govorio o svećeništvu, nije nalazio riječi kojima opisati veličinu dara i zadatka koji Svemogući povjerava ljudskom stvorenju. ‘Kad bi svećenik shvatio koliko je velik, piše on, umro bi; ne od straha, nego od ljubavi. Jer, svećeništvo je ljubav Isusova srca’. Ova Ivanova rečenica ušla je u Katekizam Katoličke Crkve (br. 1589) kako bi se potkrijepilo veličinu svetoga Reda.
2. S takvom sviješću o svećeništvu Ivan je došao u malo selo Ars koje je imalo svega 230 stanovnika. Kad ga je biskup tamo poslao, upozorio ga je kako ‘u toj župi nema mnogo Božje ljubavi’. I dodao je kako očekuje od njega ‘da je on tamo donese’. Ivan je bez pogovora pošao u Ars gdje je svoje poslanje započeo molitvom: ‘Bože, udijeli mi obraćenje moje župe; voljan sam za to trpjeti čitav svoj život’. I sav se predao za obraćenje župe u što je uložio sve svoje snage. Papa zato u pismu poziva svećenike neka ‘usvajaju pastoralnu metodu svetog Ivana Marije Vianneya’. U čemu je ‘specifičnost’ te metode? Naučiti ‘potpuno se poistovjetiti sa svojom službom’, veli Papa, i uskladiti ponizno i strpljivo svoj ‘život poslužitelja sa svetošću povjerene službe’. To je sržna poruka Ivanove pastoralne metode koju Papa preporuča svećenicima.
No, Arški župnik je uz rast u svetosti i milosti znao ‘aktivno prebivati’ na čitavom području svoje župe. ‘Pohađao je bolesnike, organizirao pučke misije, prikupljao novac za karitativna i misionarska djela, brinuo se za siromašne djevojke, za obrazovanje djece, osnivao bratovštine i pozivao laike da surađuju s njim’. U duhu primjera svetog Vianeya Benedikt XVI. poziva svećenike neka traže ‘prostore suradnje s vjernicima laicima s kojima čine jedan svećenički narod’ (LG 9). I neka budu svjesni ‘zajedništva koje ih duboko povezuje s Božjim narodom’, sa svećenicima i mjesnim biskupom (LG 28; PO 7). Prezbiterij jedne partikulrane Crkve, naime, spada u otajstva vjere; po njemu se ‘svećenici osobnim i neraskidivim vezom pridružuju jedinom svećeniku Isusu Kristu’ i nalikuju pravoj obitelji čije su veze ‘ne od krvi i mesa, nego iz milosti svetoga Reda’ (PDV 74).
Sveti Arški župnik je bio toga dobro svjestan. Svoje je župljane poučavao vlastitim životom i primjerom. Kad se našao u crkvi pred tabernakulom, govorio im je: ‘Isus je ondje. Otvorimo mu svoje srce. Radujmo se njegovoj svetoj prisutnosti. Nismo dostojni njegove nazočnosti, ali on je nama potreban’. Jednakim duhovnim poletom slavio je svetu misu na oltaru i slušao pokornike u ispovjedaonici. Kad su vjernici dolazili pohoditi Isusa, znali su da će ondje naći svoga župnika koji će ih saslušati i dati odrješenje. Kad je kasnije počelo dolaziti veće mnoštvo pokornika, govorilo se kako je Ars postao ‘veliko lječilište dušâ’. A on bi ustrajno ponavljao da je naš ‘Spasitelj tako pun ljubavi, da nas traži posvuda’ i da je uvijek spreman primiti grješnike jer ‘njegovo je milosrđe neizmjerno’.
3. Što možemo naučiti od ovog svetog župnika, pita Papa i odgovara kako možemo razvijati svijest o dostojanstvu i veličini svećeničke službe koju obavljamo. Isto tako ‘možemo naučiti usvajati njegovo nepokolebljivo pouzdanje u sakrament pokore’, kao i metodu ‘dijaloga spasenja’ u tom sakramentu. Poznato je, naime, kako se on s različitim pokornicima različito ophodio. Ali, svakoga ga je poticao neka uroni u milost ‘Božjega milosrđa’. A kad bi netko bio ožalošćen vlastitom slabošću i nestalnošću, otkrivao mu je Božje tajne riječima koje plijene dirljivom ljepotom: ‘Dobri Bog sve zna. I prije no što ste pristupili ispovjedi, on već zna da ćete ponovno sagriješiti a ipak vam oprašta. Velika je ljubav našega Boga’. Ravnodušnima bi govorio kako ‘plače jer oni ne plaču’. A onomu tko je dolazio željan dubljeg duhovnog života, širom je otvarao bezdane Božje ljubavi. Jednom svećeniku protumačio je recept uspjeha: ‘Zadajem grešnicima malu pokoru, a ostalo ja činim namjesto njih’. Kakvo divno svjedočanstvo?!
Posebice je uočljivo kako je ‘evanđeoske savjete siromaštva, čistoće i poslušnosti’ živio i provodio u svome župničkom zvanju. Premda je raspolagao s novcem koji je primao, znao je da je sve to darovano Crkvi, njegovim siromasima i obiteljima koje su najviše oskudijevale. Osjećao se osobito ‘bogatim kada je mogao davati’. Njegova je čistoća ‘priličila onomu tko svakoga dana dotiče euharistiju i zanosnim je srcem predaje vjernicima’. Poslušnost je našla puni izraz u svjesnom prihvaćanju svakodnevnih zahtjeva službe. Poznato je da ga je mučila misao kako je neprikladan za župničku službu. Želio je stoga ‘pobjeći negdje u osamu gdje bi plakao i pokoru činio’. No, poslušnost i velika ljubav prema dušama uspjeli su ga uvjeriti da ostane na svome mjestu gdje je odano i svesrdno služio Gospodinu.
Draga braćo svećenici. Neka nam Marija, Isusova i naša majka, probudi u srcu velikodušnu i obnovljenu zauzetost za ideale potpunog predanja Kristu i Crkvi koji su nadahnjivali svetog Arškog župnika. Krist računa s nama i želi nas ‘osvojiti kako bismo u svijetu mogli biti njegovi glasnici nade, pomirenja, ljubavi i mira! Neka nam ova Svećenička godina bude prigoda i poticaj na tom putu.

Mons. Želimir Puljić, biskup dubrovački
Dubrovnik, 4. kolovoza 2009. godine, o spomendanu sv. Ivana Marije Vianneya