Poruka predsjednika Vijeća za katehizaciju HBK đakovačko-srijemskog biskupa Marina Srakića
Pred katoličkim vjeronaukom u školi, kao i pred vjerskim odgojem općenito, zahtjevne su zadaće. Stoga napominjemo da početkom nove školske godine započinje i nova godina župne kateheze. Potičemo sve vas, dragi vjernici, na razmišljanje da školski vjeronauk nije zamjena za župnu katehezu, nego se on uključuje u cjeloviti odgoj osobe, koji čini ponajprije obiteljski vjerski odgoj, a zatim školski vjeronauk i župna kateheza.
Na kraju još jedne školske godine, obraćamo se vama, draga djeco i mladi, roditelji i vjeroučitelji, kao i svima vama, dragi vjernici, koji ste svojim djelovanjem, svatko na svoj način, pridonijeli u nastojanjima Crkve oko njezine prve zadaće naviještanja života u vjeri. Zahvalni smo ponajprije jedinom Učitelju, što smo i u protekloj školskoj godini mogli biti svjedoci, da pravo na znanje i sloboda vjerovanja na ovim prostorima, koje se odražava i predmetom katoličkog vjeronauka u školi, postaje i ostaje dio stvarnosti koju zahvalno baštinimo od naših predaka.
Svjesni smo i činjenice da je pred katoličkim vjeronaukom u školi teška, ali i nadom ispunjena zadaća, Crkvi i društvu iznova darivati svježinu u nastojanjima oko dobra svakog čovjeka. Stoga se radujemo što vjeronauk kao predmet ne slijedi samo ciljeve posvećene osobnom napredovanju pojedinaca nego pruža mogućnost razmišljanja o onim pitanjima i problemima na koja vi, dragi učenici i mladi, možete pronaći odgovor za uspješniji život koji će biti na dobro ne samo vas nego Crkve i društva u kojem živimo. Vi ste to, dragi učenici, ove godine pokazali i sudjelovanjem u različitim školskim projektima, čime ste posvjedočili svijest o potrebi stvaranja kulture škole, koja je osnova zajedničkog života svih ljudi. I vjeronauk, kroz projekt ovogodišnje vjeronaučne olimpijade s temom dragovoljstva, uključio se u odgoj za »civilizaciju ljubavi« i volonterstvo. Učitelj Isus Krist, koji je rekao »besplatno primiste, besplatno dajte«, bio vam nagrada za sav vaš trud učinjen i na ovom području života Crkve.
Premda smo svjesni činjenice da društvo kroči prema pluralnoj viziji svijeta i sve više postaje zbir raznovrsnih identiteta, ipak osjećamo zahtjev vremena za očuvanjem vlastitoga. U tom smislu vjeronauk, iako otvoren prema drugim religijama i svjetonazorima, mora njegovati svoju ukorijenjenost u kršćansku vjeru. Vama, dragi vjeroučitelji, ovu želju za očuvanjem vlastitoga posebno stavljamo na srce. Neka ta želja ne bude razlogom zatvorenosti prema drugim religijama i svjetonazorima, nego pozivom na otvoreni dijalog sa stvarnošću u kojoj živimo. U nastavi ste to pozvani činiti zajedno s drugim nastavnicima i profesorima. Vama vjeroučitelji, te vama, poštovani nastavnici i profesori drugih predmeta, upućujemo riječi svetoga oca Ivana Pavla II: »Solidnom i trajnom izobrazbom učitelj može doprinijeti razvoju mirnog i pravednog suživota koji počiva na dijalogu među kulturama kao i na prihvaćanju vrednota različitosti. Vjeroučitelji, kao i svi učitelji, ne smiju biti pojedinačni borci, nego odgojna zajednica koja istodobno radi na otvorenom i kritičkom dijalogu sa stvarnošću koja nas okružuje.« Zahvaljujući za dosada učinjeno, potičemo vas i nadalje na ozbiljni pristup shvaćanju »drugoga i drugačijega« koje se u vremenu u kojem živimo pokazuje ne kao problem koliko kao prilika zajedničkog napredovanja.
Na koncu ove školske godine smijemo također radosno ustvrditi da angažirani i profesionalni rad vjeroučitelja pronalazi kod naših učenika otvoreno priznanje. Ono se najprije očituje u izboru vjeronauka kao predmeta u školi. No, poštovani roditelji, ne malu ulogu pri izboru vjeronauka imate i vi. Kako ste i sami svjesni toga da vjerski odgoj ili vjeronauk nije zadaća samo predškolskih i školskih institucija, isto kao što nije samo zadaća župne zajednice, u izboru vjeronauka od strane vaše djece prepoznajemo posebno vašu brigu i ljubav prema životu u vjeri koju, zajedno s cijelom Crkvom, želite darovati novim generacijama. Vaša zauzetost oko djece i njihova odabira izvor je nove snage koju u vama prepoznaju mladi roditelji koji će sa svojom djecom ove godine prvi put pristupiti upisu. Dok vama zahvaljujemo, mlade roditelje potičemo da pri upisu potvrde svoje pravo i obvezu odgoja djece u vjeri koju i sami ispovijedaju.
Ovim izražavamo i svoju zabrinutost razmišljanjem onih koji o vjeronauku govore kao o školskom predmetu iz kojega se za vrijeme trajanja školske godine može ispisati. Takav bi postupak, naime, teško narušio ugled škole kao institucije isto kao i ozbiljnost pristupa cjelovitom odgoju mladih generacija.
Posebno poštovanje i znak ohrabrenja očitujemo brojnim odgajateljicama koje su u velikom broju na našim crkvenim učilištima sudjelovale na teološko-katehetskom osposobljavanju i doškolovanju. Poštovane odgajateljice, vaš nas je entuzijazam istinski obradovao, ali istodobno pred nas postavio nove zadatke za koje se nadamo da ćemo ih, u suradnji s vama, ispuniti na dobro vjerskog odgoja u predškolskim ustanovama.
Pred katoličkim vjeronaukom u školi, kao i pred vjerskim odgojem općenito, zahtjevne su zadaće. Stoga napominjemo da početkom nove školske godine započinje i nova godina župne kateheze. Potičemo sve vas, dragi vjernici, na razmišljanje da školski vjeronauk nije zamjena za župnu katehezu, nego se on uključuje u cjeloviti odgoj osobe, koji čine ponajprije obiteljski vjerski odgoj, a zatim školski vjeronauk i župna kateheza.
Sve je to znak da svi vi, draga djeco i mladi, vjeroučitelji, nastavnici i roditelji, isto kao i svi vi, dragi vjernici, u zajedništvu s cijelom Crkvom, imate i pozvani ste zauzeti svoje mjesto u odgoju djece u vjeri te izobrazbi učenika i mladih u sklopu katoličkoga vjeronauka u školi.
Neka svemogući Bog ojača tolika djela koja se posvuda obavljaju u prilog rasta u vjeri i nasljedovanja Isusa Krista Spasitelja!