XI. maša po starinski naglašeno međunarodnog karaktera
Maša po starinski
Sveti Petar u Šumi (IKA )
U nedjelju 26. kolovoza u Svetom Petru u Šumi održana je 11. maša po starinski, smotra starocrkvenoga pučkog pjevanja koja je ove godine uz već tradicionalne istarske izvođače ugostila i više inozemnih izvođača.
Sveti Petar u Šumi, (IKA) – U Svetom Petru u Šumi održana je u nedjelju 26. kolovoza XI. maša po starinski’, smotra starocrkvenoga pučkog pjevanja. Maša po starinski svojim se kontinuitetom, a napose izuzetnom povijesnom vrijednošću repertoara te umjetničkom kvalitetom interpretacija, iz godine u godinu profilira kao jedna od referentnih manifestacija posvećena tom specifičnom glazbenom žanru. Taj jedinstveni etnomuzikološki glazbeni događaj od iznimnog kulturološkog značenja za valorizaciju i očuvanje tog segmenta naše bogate baštine, koji je po mnogima i najznačajniji u smislu očuvanja našeg kulturnog identiteta, stigao je do svog jedanaestog izdanja.
Program je počeo u jutarnjim satima kada je dio sudionika smotre glazbeno pratio svečanu misu poldanicu pro populo u supetarskoj župnoj crkvi Sv. Petra i Pavla. Ta je misa bila u izravnom prijenosu emitirana na Hrvatskom radiju.
Poslijepodnevni dio programa započeo je večernjom misom u čast Gospe Supetarske – Jasnogorske. Nakon mise uslijedila je smotra koju je ove godine vodio Ivica Dundović koji sa svojom Mješovitom pjevačkom skupinom KUD Radovin iz Zadarske nadbiskupije već više godina nastupa na smotri. Na početku se okupljenima riječima dobrodošlice obratio i supetarski župnik o. Ivan Šarić, pavlin.
Prvi su nastupili domaćini, pjevači Crkvenoga pjevačkog zbora Sveti Petar u Šumi koji su se predstavili pjesmama „Svi jezici zapjevajte” i „O Marijo slavna Djevo”. Drugi su nastupili pjevači Župnog zbora iz Raklja koji su izveli napjev Sveta krunica po starinski. Kako je na kraju pojasnio voditelj rakljanskog zbora Klaudio Knapić, upravo ih je smotra Maša po starinski ponukala da kod najstarijih žitelja svoga mjesta potraže i snime izvedbu te melodije krunice i tako spase taj drevni napjev, jer u Raklju se u povijesti krunica ne recitirala nego pjevala. Uslijedio je nastup Župnog zbora Trviž, koji ove godine obilježava 107. obljetnicu svoja postojanja. Zbor je nastao kao dio Hrvatskoga katoličkoga mladenačkog društva „Seljačka sloga”, a zanimljivost je zapis tadašnjeg župnika u Trvižu o dogovoru da im „župa ustupa prostor za vježbanje, a da će zbor zauzvrat besplatno pjevanjem pratiti misna slavlja”. Oni su otpjevali „Tamjana nam se miris” i „Slava čast i hvala ti”. Zbor župe sv. Mihovila iz Žminja otpjevao je pjesmu „Zašto se bune narodi” i poznati stari napjev „Lauritanske litanije”.
Gosti iz Zadarske nadbiskupije, koji već dugi niz godina nastupaju na Maši po starinski, KUD Radovin, izveli su „Smiluj mi se Bože”, „Ispovidajte se”, a publiku su posebno oduševili snagom i srčanošću u izvedbi napjeva „Zdravo Čerce”, jedan od svojih najstarijih napjeva koji oni pjevaju zaštitnici svoje župe u Radovinu Gospi od Zdravlja. Svoj su nastup završili napjevom „Svetoj žrtvi Uskrsnici”.
Mladi izvođači Crkvenoga pjevačkog zbora „U senci palme” iz Sombora svoju su glazbenu bravuru pokazali pravoslavnim napjevima, izveli su napjev „Aleluja” i „Erche se i bott” a pjesmom Aeni partene sv. Nektarija Ewinskog na smotru su donijeli i dašak grčkog melosa.
Crkveni pučki pjevači Kristijan Vicel i Klaudio Grbac u tradicionalnom istarskom dvoglasju tijesnih intervala unijeli su pod barokne svodove supetarske crkve ono što je stoljećima odjekivalo istarskim crkvama, pjevanjem na tanko i debelo maestralno i dojmljivo su izveli „Anđeo Gospodnji” i „Ivane Vanđeliću”.
Pevska skupina Schola coralis Ivstinopolitana iz Kopra posebno se iskazala napjevom In col munćal, starom nabožnom pjesmom iz Krka čiji notni zapis potječe iz 1835. godine. Na latinskom su otpjevali pjesmu „Ubi caritas et amor Deus ibi est”.
Uslijedio je solistički vokalni nastup voditelja Ivice Dundovića iz Zadra koji je kroz nekoliko drevnih napjeva iskazao upravo ono što je rekao najavljujući svoje pjevače iz KUD-a Radovin, pučko pjevanje je izraz vjere i molitve, ljubavi prema Bogu i prema vlastitoj crkvenoj baštini koja je srž kulturnog identiteta naroda. Intenzitet pljeska kojim su nagrađene njegove izvedbe zorno dokazuju da je publika osjetila njegovo pjevanje kao istinski izraz raspoloživosti srca.
Grad partner ovogodišnje smotre bio je Zagreb, a iz glavnoga grada ove su se godine na smotri predstavili mladi pjevači vokalnog ansambla XTET koji su izveli poznate hrvatske crkvene napjeve u aranžmanima iz pjesmarice Pjevačkoga društva „Vijenac” koja je objavljena 1919. godine, u kojoj se već tada argumentirao problem prodora stranih utjecaja u hrvatsku crkvenu glazbu. Oni su, uz ostalo, izveli pjesme „Moj Isuse”, „Suncu prosi vsaka Roža” i „Marijo Mila”.
Voditelj ovogodišnje smotre bio je teolog koji se bavi etnomuzikologijom Ivica Dundović. Ugodno spontanim, no istovremeno izrazito stručnim vođenjem, on je svakom najavom i svakim komentarom izražavao ljubav prema crkvenom pučkom pjevanju, čime kao da je ova prva smotra u drugom desetljeću postojanja dobila jednu novu afirmaciju drukčije perspektivnije autentičnosti. On je, između najava raznih izvođača gotovo izrekao jedno sažeto izlaganje iz etnomuzikologije, upoznavši publiku s mnogim zanimljivim detaljima iz te domene. Podsjetio je tako da je hrvatska crkvena glazbena baština toliko bogata zato jer su Hrvati daleko ranije dobili povlasticu u liturgiji se služiti narodnim jezikom. Hrvati su bili jedini narod u Katoličkoj Crkvi koji su imali povlasticu u liturgiji se služiti hrvatskim jezikom i glagoljskim pismom, odnosno svugdje drugdje je bio obvezan latinski jezik, i to sve do Drugoga vatikanskog sabora (1962.-1965.), kada se počinje uvoditi narodni jezik u liturgiju. Hrvati su pak tu povlasticu služenja crkvenoslavenskim jezikom i glagoljicom u bogoslužju dobili još u vrijeme pape Inocenta IV., koji je tu dozvolu potvrdio u dva navrata – 1248. i 1252. godine.
Na kraju smotre su se okupljenima obratili načelnik Mario Bratulić i predsjednik Općinskog vijeća Neven Turčinović pozvavši okupljene na niz manifestacija koje Općina Sveti Petar u šumi priprema u narednom razdoblju, s naglaskom na obilježavanje 25 godina svoga postojanja.
Načelnik Bratulić u zaključnom obraćanju osvrnuo se na same početke manifestacije Maša po starinski. Prigodom jednog od posjeta Hrvatskoj papa Ivan Pavao II. poklonio se pred likom Jasnogorske Gospe, bilo je to nadahnuće da se i kroz rad svjetovne vlasti započne tradicija jedne vrijedne kulturne manifestacije vjerskoga nadahnuća koja će pridonijeti očuvanju crkvene pučke baštine, rekao je načelnik. Zahvalio je na potpori Porečkoj i Pulskoj biskupiji, Istarskoj županiji, Ministarstvu kulture a posljednjih nekoliko godina smotru i druge projekte podupire i grad Zagreb. Uputio je zahvalu i Pazinskom kolegiju-klasičnoj gimnaziji koji je pružio smještaj nekolicini gostiju. Najavio je i već dogovorene razne međunarodne suradnje za XII. mašu po starinski prema čemu će ta manifestacija definitivno nastaviti svoj razvoj i rast u sve značajniju međunarodnu manifestaciju.
Glazbeni dio završio je, na poziv voditelja, zajedničkom izvedbom pjesme „Čuj nas Majko”.