"Zidne slike u crkvi Sv. Jurja u Lovranu"
"Zidne slike u crkvi Sv. Jurja u Lovranu"
Lovran (IKA)
Lovran, (IKA)- U organizaciji Katedre čakavskog sabora Lovran i Stubica d.o.o. Lovran u srijedu 17. veljače u Galeriji Laurus u Lovranu održano je predavanje “Zidne slike u crkvi sv. Jurja u Lovranu”. O povijesno umjetničkom značaju i restauratorskoj intervenciji govorili su Željko Bistrović iz Ministarstva kulture RH, Uprave za zaštitu kulturne baštine, Konzervatorskog odjela u Rijeci te Kristina Krulić iz Hrvatskog restaruratorskog zavoda – Odjela za zidno slikarstvo i mozaik.
Zidne slike u crkvi Sv. Jurja, koje potječu iz sedamdesetih godina 15. stoljeća, otkrivene su početkom druge polovice 20. stoljeća. Veličinu, očuvanost i prvenstveno iznimnu umjetničku kvalitetu toga kasnoantičkog ciklusa prepoznali su prvi istraživači i konzervatori poput Ive Perčića i Branka Fučića. Lovranske je slike Fučić pribrojio radu najpoznatije istarske radionice fresaka, one majstora Vincenta iz Kastva, istaknuto je. Uočene su tada dvije slikarske ruke koje su izvele ciklus: tzv majstora Plesa mrtvaca i Šarenog majstora. Danas se pod tim imenom mogu razlučiti dvije osobe, kvalitetniji lovranski Majstor mučeništva Sv. Jurna i njegov rustičniji učenik čija djela nalazimo u Oprtlju i Dvigradu.
Zidne slike u svetištu lovranske crkve slikarskom se kvalitetom i osebujnim ikonografskim sadržajem uklapaju u širi kulturni krug subalpskog likovnog izričaja kojemu su pripadali kasnosrednjovjekovna Istra i Kras, istaknuto je u predavanju. U nastavku je kazano kako je ikonografska, odnosno sadržajna posebnost oslika njihov osmišljeni topološki sustav u kojemu se uz ciklus mučeništva gradskog sveca zaštitnika, sv. Jurja, prožimaju mariološke i euharistijske teme. Kompleksnost umjetničkog i sadržajnog zadatka daje naslutiti kako je narudžba oslika povezana uz više društvene slojeve lokalnog plemstva čiji naslikani grbovi ukrašavaju zaglavne kamene svoda.
Istaknuto je kako je svetište crkve po otkriću zidnih slika doživjelo veće restauratorske intervencije izvedene u okvirima tadašnjih mogućnosti, dostupnih tehnologija i materijala. No, nakon više od pola stoljeća stanje očuvanosti nije bilo primjereno značaju i kvaliteti lovranskih freski. Stoga se prije nekoliko godina započelo s konzervatorsko-restauratorskim istraživanjima i radovima s ciljem obnove cjelokupnog zidnog oslika i svetišta. Interdisciplinarnim pristupom kod recentnih istraživanja i zahvala nastoje se valorizirati svi napori u reintegraciji zidnog oslika u cilju donošenja zajedničkog konzervatorskog stava o završnoj prezentaciji, poručeno je. Utvrđivanju precizne dijagnoze stanja zidnog oslika i određivanje daljnjih metoda konzervatorsko-restauratorskog postupka, temeljeni su na precizno izrađenoj dokumentaciji laboratorijskim istraživanjima pigmenata, veziva, soli i mikroorganizama te na istraživačkom ‘in situ’ poput proba čišćenja i predkonsolidacije.
Ovim izlaganjem htjelo se javnosti prikazati umjetnički značaj, nedovoljno valoriziranje lovranskih fresaka, kao i protumačiti dosadašnje, dijelom ‘nevidljive’, pažljive i precizne konzervatorsko-restauratorske radove te planovi za njihov nastavak. Dovršetkom restauracije pridonijet će se boljem iščitavanju i točnoj interpretaciji lovranskog ciklusa, ali najvažnije od svega, doprinijet će se očuvanju jednog od najvažnijih umjetničkih spomenika šireg prostora Istre i Kvarnera, poručeno je na skupu.
‘Temelji’ za završetak radova su postavljeni. Sada sve ovisi o financiranju, ali predavači se nadaju kako bi kroz narednih par godina zidne slike u crkvi Sv. Jurja u Lovranu u punom svjetlu mogle biti predstavljene javnosti.