Istina je prava novost.

Alojzije Stepinac - čovjek duboke vjere

Uvodna izlaganja na tribini "Zajednički vidici" održali dr. Veronika s. Nela Gašpar i dr. fra Mario Cifrak

Zagreb, (IKA) – Četvrta u nizu tribina “Zajednički vidici” u organizaciji Ureda Zagrebačke nadbiskupije za vjeronauk u školi koje ove godine imaju zajedničku temu “Blaženi Alojzije Stepinac ‘Znak osporavan’ (Lk 2,34)” održana je u srijedu 29. travnja u dvorani “Vijenac” Nadbiskupijskoga pastoralnog instituta u Zagrebu. O temi “Alojzije Stepinac – čovjek duboke vjere” uvodna izlaganja održali su dr. Veronika s. Nela Gašpar i dr. fra Mario Cifrak.
Na početku tribine sve goste pozdravila je moderatorica tribina dr. Valentina Blaženka Mandarić.
Dr. Gašpar s Teologije u Rijeci predavanje je počela zaključkom kako je čovjek oduvijek prepoznavao ljude koji su nositelji Božjega duha. To su one osobe koje štite najnemoćnije, koje ne dokidaju razlike među ljudima nego ih poštuju, osobe u kojima svijet prepoznaje lik dobroga oca iz biblijske prispodobe – ali koje za svoj status moraju platiti određenu cijenu. Upravo je o tome riječ i kad se govori o blaženom Stepincu. Godine 1946. on jasno svjedoči o miru kojim ide na čitanje presude.
Stepinac je čovjek vjere u Boga stvoritelja, otkupitelja i posvetitelja – to je njegova životna nit. Njegovi su izvori Sveto pismo i liturgija u kojima iščitava odnose između Boga i ljudi. I pri malim djelima, poput blagoslova pčelinjaka, Stepinac u svakodnevici i u malim stvarima pronalazi Boga i o njemu govori te donosi jasna stajališta o velikim stvarima, poput komplementarnosti vjere i znanosti. Čovjek je u njegovoj misli oblikovan prema Božjem naumu: svi smo jedno čovječanstvo – ali čovjek nije stvaranjem dovršen. Čovjek treba i otkupljenje i posvećenje. Svi smo nositelji božanskog života i dostojanstva, ali u tome moramo s Bogom surađivati. Čovjek pak kao duhovno biće ne može se nasititi materijom. Ljudski rod čini cjelinu unatoč određenim razlikama jezika i kulture – ista nam je ljudska narav složena od tijela i besmrtne duše, isto nam je privremeno obitavalište na zemlji i isti cilj. Alojzije shvaća pak da sve stoji u Bogu; sve je Božje, a čovjek je pozvan svoja djela uključiti u Božji naum. Vjera je ta koja nas nadvisuje i poziva u vječnost, koja nas osposobljava živjeti dostojanstven i beskompromisan život. Bez vjere u stvaranje čovjek pak uzima sve u svoje ruke. Stoga smo danas svjedoci rastrganoga svijeta i razdora u čovječanstvu, smatra Stepinac. A naš Bog nije Bog meteža nego mira. Upravo tog Boga svjedoči Stepinac i u svojoj smrti. “Čovjek mora znati postati malen i biti dio cjeline”, istaknula je dr. Gašpar, razmatrajući lik našega blaženika, “samo tako on postaje doista velik”.
“Tebi se, Gospodine, utječem” (In te, Domine, speravi) geslo bl. kardinala Stepinca – bilo je polazište predavanja dr. Cifraka. Prema evanđelistu Luki, Isus je na križu molio upravo taj psalam, Psalam 31. Kad je nadbiskup Antun Bauer tražio svog nasljednika, Stepinac se o svom izabranju trebao očitovati. Osobno je brzojavom javio afirmativan odgovor, stavljajući svoj život u Božje ruke. Svoje proglašenje biskupom koadjutorom on ipak smatra i velikim križem, osobito u svojem vremenu, smatrajući da nije dorastao izazovu te da među svećenstvom ima i savršenijih i prikladnijih od njega, ali u beskrajnom pouzdanju u Božju Providnost on odlučuje s Providnošću ponizno surađivati. Za svoju se novu službu stoga pripremio na duhovnim vježbama, upravo kako bi u dubokoj skromnosti primio biskupsko posvećenje. Hrabrost traži i pronalazi upravo u svom geslu – u pouzdanju u Boga. Nakon Bauerove smrti, kad postaje nadbiskupom, još je svjesniji bremena koji pada na njega, ali pouzdanje mu je to čvršće što je breme teže. Stoga je mogao i svoje svećenike hrabriti da ne klonu duhom nego da usrdnije mole i vape da se skrate ti teški dani. Godine 1946. on je uhićen, a uslijedio je montirani proces protiv njega te osuda i zatvor u Lepoglavi. Stepinac je svjestan da od njega žele da moli za pomilovanje, da ga slome kao pastira Crkve – ali on ostaje beskompromisan i odlučan časno položiti svoj život. Njegova je jedina ambicija do kraja ostati vjeran Bogu i umrijeti u Božjoj milosti. Ali i u tim teškim okolnostima on uspijeva činiti velika djela i za druge.
Dr. Cifrak istaknuo je kako je upravo Caritas najveća odlika njegova rada, a ključ njegove vjere je upravo pouzdanje. Pojasnio je i etimološko značenje te riječi: uteći se, naći sklonište, sakriti se, a to izražava upravo unutarnji stav molitelja, životni credo. Pozivajući se na riječi pjesme njemačke pjesnikinje, govorio je o važnosti ostanka na mjestu koje Bog čovjeku dodjeljuje na ovome svijetu – u pouzdanju da u suradnji s Božjom milošću to postaje pravo mjesto za spasenje čovjeka i primjer čovječanstvu. Upravo kako je to ostvario i blaženi Alojzije Stepinac.