Budi dio naše mreže
Izbornik

Bezuvjetna zaštita života u središtu zasjedanja Papinske akademije za život

U Rimu je završeno treće generalno zasjedanje Papinske akademije za život, koje je ove godine bilo posvećeno temi “Identitet i statut ljudskog embrija”. Na tom je zasjedanju posebno istaknuto da se nove granice civilizacije danas, kao i istinska obnova društva očituju u bezuvjetnoj obrani života. Tema bezuvjetne zaštite života izrazito je aktualna i u našem društvu u kojem se sve više raspravlja o zakonu o pobačaju, te se ta problematika očekuje i na dnevnom redu hrvatskoga Sabora. Svoj govor sudionicima zasjedanja uputio je 14. veljače Ivan Pavao II., a mi ga prenosimo u cijelosti.

Časna braćo u biskupstvu, mnogopoštovana gospodo i gospođe!

1. Radujem se što vam upućujem moj srdačni pozdrav, štovani članovi Papinske akademije za život, okupljeni ovdje na vaše treće generalno zasjedanje. Na poseban način zahvaljujem predsjedniku prof. Juanu De Dios Vial Correa-i zbog ljubaznih riječi koje mi je maloprije uputio u vaše ime.
Znam da su neki od vas, redovitih članova, nazočni ovdje po prvi puta jer su tek nedavno imenovani te da isto tako po prvi puta u ovom susretu sudjeluju također dopisni članovi koji, u životu Akademije, predstavljaju vrijednu vezu s društvom. Svima upućujem svoju dobrodošlicu, prihvaćajući vas kao mnogopoštovanu zajednicu intelektualaca u službi života.
Ponajprije osjećam potrebu izraziti vam moje zadovoljstvo zbog djelatnosti koju je Akademija poduzela u kratkom vremenskom razmaku od njezina osnivanja: posebice želim istaknuti cijenjene radove koji su objavljeni kao komentari enciklike Evangelium vitae, te djelatnu suradnju ponuđenu dikasterijima glede tečajeva i znanstvenih susreta o sadržajima bilo enciklike bilo ostalih izjava Učiteljstva na osjetljivom području života.

2. Također i tema koju ste izabrali za ovo zasjedanje – “Identitet i statut ljudskog embrija” – u predstojećoj (skoroj) desetoj obljetnici naputka Donum vitae, objavljenoj 22. veljače 1987., smješta se na tom pravcu zauzimanja te je danas posebno suvremena, bilo kulturalno bilo politički.
Riječ je, naime, ponajprije da se potvrdi da se “čovjeka mora poštivati, te da se prema njemu treba odnositi kao prema osobi od samog začeća i da mu se stoga, od toga istog trenutka, imaju priznati prava ljudske osobe, između kojih napose nepovredivo pravo svake nedužne ljudske osobe na život” (Donum vitae, 79). Takve izjave, koje na svečani način preuzima i enciklika Evangelium vitae već su povjerene savjesti čovječanstva te nailaze na rastuće prihvaćanje također na polju znanstvenog i filozofskog istraživanja.
U skladu s time i ovih ste dana nastojali podrobnije rastumačiti nesporazume koji, u suvremenom kulturalnom ozračju, dolaze od filozofskih i epistemoloških predrasuda, koja stavljaju u sumnju i same temelje spoznaje, napose na području ćudorednih vrijednosti. Potrebno je, naime, osloboditi istine koje se tiču ljudskog bića od svih mogućih instrumentalizacija, redukcionizma ili ideologije, u svrhu osiguranja potpunog i savjesnog poštovanja dostojanstva svakog ljudskog bića, od samih početaka njegova života.

3. Kako ne podsjetiti da je naše vrijeme svjedokom neviđenog i gotovo nezamislivog pokolja nevinih ljudskih bića, kojima su mnoge države dale zakonski pristanak? Koliko se puta u obrani tih ljudskih bića podigao neposlušani glas Crkve! I koliko se puta, na žalost, s druge strane prikazivalo kao pravo i znak civilizacije ono što je zločin prema najnezaštićenijem od ljudskih bića!
No došao je povijesni i hitni trenutak kako bi se poduzeo odlučni korak za civilizaciju i istinsko dobro naroda: nužni korak u zahtijevanju potpunog ljudskog dostojanstva i prava na život svakog ljudskog bića od prvog trenutka života i u čitavom razdoblju prije rođenja. Taj cilj, tj. ponovnog vraćanja ljudskog dostojanstva životu prije rođenja, zahtjeva zajedničko i nepristrano nastojanje višeznastvenog promišljanja, sjedinjenog s neizbježnom obnovom prava i politike.
Kada taj hod krene, počet će novo razdoblje civilizacije za budućnost čovječanstva, čovječanstva trećeg tisućljeća.

4. Mnogopoštovana gospodo i gospođe, s očitom se jasnošću pokazuje koliko je važna odgovornost intelektualaca u njihovoj istraživačkoj zadaći na tom području. Riječ je o ponovnom zadobivanju posebnih polja čovječanstva, od kojih je prvo ono života prije rođenja, za područje zaštite prava.
Od tog zauzimanja, koje je pobjeda istine, moralnog dobra i prava prije rođenja ovisi uspjeh zaštite ljudskog života u ostalim najosjetljivijim trenucima njegova postojanja, kao što su završno razdoblje, bolest i invalidnost. Također se ne smije zaboraviti da očuvanje mira i sama zaštita okoliša pretpostavljaju, logičnom dosljednošću, poštovanje i obranu života od prvog trenutka do njegove prirodne smrti.

5. Papinska akademija za život, kojoj srdačno zahvaljujem za služenje životu, ima zadaću pridonijeti produbljenju vrijednosti tog temeljnog dobra, ponajprije putem dijaloga s gojiteljima biomedicinskih, pravnih i moralnih znanosti. Kako bi se došlo do tog cilja, rad vaše studijske i istraživalačke zajednice mora računati s intenzivnim životom ad intra, koji mora biti označen uzajamnim pomaganjem i višestrukom znanstvenom suradnjom. Na taj će način biti u stanju ponuditi, ad extra, u svijetu kulture i društva, zdrave poticaje i vrijedne prinose za istinsku obnovu društva.
Mnogopoštovna gospodo i gospođe, nesebični početak vaše djelatnosti jača u toj nadi. Na ovom mjestu želim vas ohrabriti u nastavku započetog hoda, u spomen zaslužne spoznaje vašega prvog predsjednika, prof. Lejuene, hrabroga i neumornog branitelja ljudskog života.
Crkva danas zapaža povijesnu potrebu zaštite života za spasenje čovjeka i civilizacije. Uvjeren sam da će joj budući naraštaji biti zahvalni jer se suprotstavila sa svom odlučnošću mnogostrukim manifestacijama kulture smrti i svakom obliku nevrednovanja ljudskog života.
Bog blagoslovio svaki vaš napor i Sveta Djevica, majka Krista, koji je put, istina i život, neka učini plodnima vaša istraživanja. U znak svjedočanstva naklonosti kojom pratim vašu djelatnost, rado vama svima podjeljujem posebni apostolski blagoslov.

Ivan Pavao II.