Istina je prava novost.

ČEŠKI BISKUPI PROTIV “FUNDAMENTALISTIČKE IDEOLOGIJE TRŽIŠTA”

Češki biskupi u pismu o socijalnim problemima dotakli temu vrednovanja uvođenja tržišnoga gospodarstva u zemlju

Prag, 15. 6. 2001. (IKA) – Pod naslovom “Mir i dobro” češki su biskupi objavili pismo o socijalnim problemima. Pismo će idućih dana biti predstavljeno generalnim tajnicima europskih biskupskih konferencije koji će se okupiti u Pragu od 21. do 25. lipnja. Temeljna je poruka pisma čeških biskupa: “dalekosežna perspektiva društva”, osobito demokratskog društva, temelji se na “načelima pravde i općeg dobra” do kojih treba stići putem “dijaloga” i osobnog prihvaćanja odgovornosti. Među pitanjima kojima biskupi posvećuju posebnu pozornost u pismu jesu vrednovanje uvođenja tržišnoga gospodarstva u zemlju, uloga građanskog društva, obitelji, javnih glasila, vrijednosti zakonitosti i pravednosti, poštivanja okoliša, nezaposlenost, osipanje obitelji, zloupotreba moći od strane javnih glasila. Naslov dokumenta, prema franjevačkom pozdravu, želi pozvati na “dobrotu i mir u međusobnim odnosima i društvu” i “u odnosu s prirodom”.
Biskupi sa zabrinutošću uočavaju pojavu nedostatka zakonitosti, “gubljenja povjerenja u pravdu” i razdvajanja “zakona i etike”. Kritiziraju također “materijalistički način razmišljanja koji prevladava kod većine pučanstva” i riskira da postane “preduvjet lažnoga društvenog mesijanizma”. “Brojni su pojedinci”, primjećuju biskupi, “prihvatili fundamentalističku ideologiju tržišta kao neke vrste zamjene za osobnu vjeru”. Međutim, ističu biskupi, “kršćanski socijalni nauk odbacuje to idolopoklonstvo. Ono je opasno jer umanjuje poštivanje ljudskog dostojanstva i lišava život njegovih dubokih vrijednosti”. Češki se biskupi stoga pitaju je li tržište doista “lijek” i “spas”. “Tržište”, pojašnjavaju, “funkcionira dobro tek u etičkom kontekstu pravednosti i poštenja i tamo gdje postoji temeljni društveni konsenzus o shvaćanju dobra i zla i poimanju ljudske osobe i njezine uloge u društvu. U idealnom svjetskom tržištu sudionici bi morali biti časni i pošteni, poštivati dostojanstvo drugoga i pridržavati se strogoga moralnog kodeksa”. (i06303sa)