Crkva uz žrtve ekstrakcijskog djelovanja
Crkva uz žrtve ekstrakcijskog djelovanja
Brasilia (IKA) (IKA )
U Brasiliji se od 7. do 10. kolovoza održava susret predstavnika 35 zajednica i sela, žrtava ekstraktivnih djelatnosti u Latinskoj Americi.
Brasilia (IKA) – Na poticaj Brazilske biskupske konferencije, Vijeća biskupskih konferencija Latinske Amerike, te nekih katoličkih mreža i organizacija, u Brasiliji se od 7. do 10. kolovoza održava susret predstavnika 35 zajednica i sela, žrtava ekstraktivnih djelatnosti u Latinskoj Americi. Svrha je susreta, koji će se održati nakon onoga održanoga 2015. u Vatikanu, i nakon što je objavljena enciklika Laudato si’ pape Franje, promicanje dijaloga s mjesnim Crkvama i njihovim vodstvom, te izgradnja zajedničke strategije za zaštitu žrtava, zajednica i njihovih područja kroz vidik i obavezu koji proizlaze iz čvrste vjere, prenosi Vatican News.
Susret koordinira biskup Sebastiao Lima Duarte, predsjednik radne skupine Brazilske biskupske konferencije o ekstraktivnim djelatnostima, a posebno će se razmatrati pastoralno pismo o ekologiji Vijeća biskupskih konferencija Latinske Amerike, koje je objavljeno u ožujku. Razmišljat će se i o sljedećoj Sinodi o Amazoniji, području koje je među najugroženijima zbog rudarstva, a koja će se održati u listopadu 2019. godine. Na kraju radova objavit će se dokument koji će biti poslan vatikanskom Dikasteriju za promicanje cjelovitoga ljudskog razvoja, Vijeću biskupskih konferencija Latinske Amerike, Brazilskoj biskupskoj konferenciji, drugim latinskoameričkim biskupskim konferencijama i redovničkim zajednicama u kojima će se nastojati otkriti lice Crkve što se očekuje i od zajednica koje su ugrožene ekstratktivnim projektima.
O. Dario Bossi, kombonijanac, misionar u Amazoniji i jedan od koordinatora latinskoameričke mreže ‘Crkva i rudarstvo’, u razgovoru za Radio Vatikan rekao da Latinska Amerika već dugi niz godina, te još i danas, svoju gospodarsku politiku temelji na ekstraktivnim djelatnostima, odnosno na neokolonijalnoj politici oduzimanja sirovina s tog područja, uglavnom za izvoz. To stvara potpunu ovisnost mnogih zemalja Latinske Amerike o trgovačkom sustavu koji određuju strane zemlje, a u mnogim slučajevima i slabljenje ulaganja u vlastitu industriju.
Povećanje rudarstva omogućilo je prilagodljivost ekoloških zakona na štetu ljudskih prava i prirode u svim našim krajevima, osobito pogađajući tradicionalne zajednice i autohtone narode koji žive na tim područjima koja su opljačkana iskapanjem. Rudarstvo ima veliki utjecaj na onečišćenje vode, tla i zraka; uzrokuje krčenje šuma i preseljenje zajednica koje se nalaze na rudarskim područjima. Opće je poznato da rudarstvo uzrokuje velike štete, kao što se dogodilo u Mariani kada se brana jednog odlagališta rudarskog otpada urušila, ubila 19 osoba i onečistila cijelu rijeku. Postoje snažni pritisci, te se o rudarskom sustavu raspravlja na političkoj razni, a u Crkvi sazrijeva sve jasnije kritičko stajalište, primijetio je Bossi i dodao da zasigurno enciklika ‘Laudato si’ ostavlja svoj trag, kao i zakazivanje posebne Sinode o Amazoniji.
I temeljni tekst na kojem radimo u zajednicama snažno osuđuje napad na životna područja domorodačkog stanovništva onih koji shvaćaju planet kao neograničeni izvor prirodnih bogatstava. U nekim su slučajevima česti pritisci Crkve na nacionalne vlade bili uspješni, kao naprimjer u Salvadoru, gdje je, nakon desetljeća prosvjedovanja, Crkva ustavnim zakonom postigla uklanjanje rudnika metala iz cijele zemlje. To govori da je moguće razmišljati o gospodarstvima koja nisu tako snažno ovisna o rudarstvu.
Osvrnuvši se na pastoralno pismo latinskoameričkih biskupa o cjelovitoj ekologiji misionar je kazao da je ono razlučivanje u svjetlu Laudato si’ kojim se poruku pape Franje općoj Crkvi pokušalo staviti u kontekst Latinskoameričkoga kontinenta. Bilo je vrlo zanimljivo vidjeti kako su glavni predmet toga pisma upravo ekstraktivne djelatnosti, odnosno ta politika koja guta prirodna bogatstva planeta. Crkva Latinske Amerike vrlo je osjetljiva u osudi intenzivnog i nekontroliranog ritma tog procesa. Pismo je neslužbeno prevedeno na više jezika i sada se širi kroz proces popularnog obrazovanja, na susretima, raspravama, objavljivanjem jednostavnih materijala, usvajanjem toga pisma. Pred nama je dug put kako bi pismo postalo popularno sredstvo koje će usmjeriti mjesne Crkve, napomenuo je o. Dario.
Spomenuti susret uglavnom uključuje sastanak zajednica koje su pogođene iskapanjem rude. Nismo mogli skupiti mnogo ljudi, ali imat ćemo 30 do 35 predstavnika iz osam različitih zemalja Latinske Amerike. Vrlo je važno da je Brazilska biskupska konferencija ustanovila trajnu skupinu koja će raditi i promišljati o temi ekstraktivnih djelatnosti. To je politički znak osjetljivosti. Na susretu sudjeluju i mnogi biskupi, a dobit ćemo i poruku novoimenovanog kardinala Pedra Barreta, koji je dopredsjednik panamazonske crkvene mreže REPAM. Imat ćemo i tekst za proučavanje vatikanskog Dikasterija za promicanje cjelovitog ljudskog razvoja, koji nam se čini vrlo prikladan i koji će nam dati sredstva za rad kojima će zajednice produbiti raspravu, zaključio je o. Dario Bossi.