Budi dio naše mreže
Izbornik

Da li će se mijenjati tekst o smrtnoj kazni u novom Katekizmu?

Fribourg (KAP/IKA )

Teolozi po Papinoj želji razmišljaju o preoblikovanju teksta o smrtnoj kazni. Smrtna kazna: nestaje prostor legitimnosti. Je li svaka obrana pravedna?

Fribourg, 25. 5. 1994. (KAP/IKA) – Crkveno učenje o zakonitosti smrtne kazne u skrajnje teškim slučajevima u novom Katekizmu Katoličke Crkve možda će biti preoblikovano. Predsjednik švicarske biskupske konferencije, biskup Pierre Mamie iz Lausanne, Geneve i Freiburga rekao je na skupu u Fribourgu da su po želji pape Ivana Pavla II. teolozi ispitali primjedbe glede tog pitanja, ne bi li se to moglo prikladnije izreći. Biskup Mamie ukazao je i na to, da je nekoliko redaka o smrtnoj kazni u Katekizmu izazvalo razočaranje u “javnim glasilima i u mnogim savjestima”, te da ni on sam nije u potpunosti zadovoljan dotičnim tekstom. Mnogi su od Pape očekivali da na određen način ne prizna vlastima pravo na izricanje smrtne kazne, ali to se u Katekizmu nije dogodilo. Dotičan odlomak u katekizmu, kao i drugi odlomci, nastao je na temelju prijedloga 3000 biskupa cijelog svijeta. Prije nego li je sastavljen taj odlomak, Papa se posavjetovao i s brojnim drugim osobama. U međuvremenu Papa želi, zbog djelom kritičkih reakcija, da se ponovo razmisli o eventualnoj promjeni teksta.
Biskup Mamie održao je na skupu “Akcije kršćana za ukidanje mučenja” (ACAT) predavanje “Evanđelje i smrtna kazna”. ACAT je prošle godine javno prosvjedovala protiv zakonitosti smrtne kazne u novom Katekizmu, jer se po njenom mišljenju radi o “smrti programiranoj ljudskom voljom, koja ne ostavlja mogućnost za pokajanje i otkupljenje”. Predsjednik Papinskog vijeća “Iustitia et pax”, kardinal Roger Etchegary, u pismu “Akciji kršćana za borbu protiv mučenja” istaknuo je da se prostor zakonitosti smrtne kazne, sa stajališta crkvenog učiteljstva, sve više smanjuje, te da je dobro nastaviti razmišljanje o toj temi.
U svom predavanju na skupu, biskup Mamie se pozabavio i pitanjem pravedne obrane i kazao da se mora točno utvrditi, što se podrazumijeva pod pravom na obranu, te da je dužnost vlade zaštititi živote ljudi od napadača. Mamie je istaknuo i potpuno protuslovlje koje nastaje kad ljudi brane pravo na pobačaj, a istovremeno se bore protiv smrtne kazne.