Dani crkvene glazbe 2017.
Zagreb (IKA )
Zagreb, (IKA) – U organizaciji Instituta za crkvenu glazbu Katoličkoga bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i Agencije za odgoj i obrazovanje Republike Hrvatske, na zagrebačkom KBF-u održan je 20. i 21. listopada stručni skup koji je već više desetljeća prepoznat pod naslovom „Dani crkvene glazbe”. Tema ovogodišnjeg skupa bila je „Liturgijska glazba korizmenog vremena” na kojemu su okupljeni imali prilike sudjelovati u deset predavanja i radionica vezanih uz samu temu skupa. Na skupu se okupilo stotinjak glazbenika, uključenih u liturgijsko-glazbeni život Crkve, a sudjelovali su i studenti Instituta za crkvenu glazbu.
Nakon zajedničke molitve na početku skupa okupljene su pozdravili zagrebački pomoćni biskup Ivan Šaško, dekan KBF-a prof. dr. Mario Cifrak te predstojnik Instituta za crkvenu glazbu prof. dr. Ante Crnčević. U uvodnome predavanju koje je o temi „Liturgijska mjera i forma glazbe; Primjeri iz glazbe korizmenog vremena” održao mr. Milan Dančuo sudionici su slušali o teološkim sadržajima i obrednim vlastitostima liturgije korizmenoga vremena kao polazištu i nadahnuću za oblikovanje glazbe u tome vremenu. Predavač je iz gregorijanskoga korala iznio primjere sretne sljubljenosti riječi i glazbenoga izričaja, kao putokaz za razumijevanje i oblikovanje liturgijske glazbe. Uslijedilo je predavanje Konstilije Nikolić Markote, prof., „Psalmi u umjetničkoj uporabi” u kojemu je predstavljena bogata glazbena baština nadahnuta psalmima.
Prvu radionicu održala je prof. Danijela Župančić o temi „Postava glasa i artikulacija kod korizmenih himana, antifona i psalama”. Uslijedilo je predavanje s radionicom dr. s. Katarine Koprek: „Gregorijanski koral u službi glazbenog obrazovanja”.
U poslijepodnevnim satima sudionicima skupa bile su ponuđene tri radionice, organizirane na način da su svi sudionici, izmjenjujući se u skupinama, mogli sudjelovati na sve tri. Orguljašku radionicu s naslovom „Orguljaške skladbe primjerene liturgijskim slavljima” održale su doc. art. Mirta Kudrna i doc. art. Elizabeta Zalović. Predstavile su skladbe dvaju različitih kulturalnih razdoblja, baroka i romantizma, iznoseći kriterije za izbor i način izvedbe skladbi iz toga vremena u liturgijskim slavljima danas. Doc. art. Marko Magdalenić vodio je radionicu „Praktičan rad s crkvenim zborovima”, a prof. mr. art. Miroslav Martinjak radionicu „Harmonizacija gregorijanskih napjeva”. Program prvog dana zaključen je večernjom molitvom čiju je pripravu predvodila doc. mr. art. s. Ruža Domagoja Ljubičić. Slavlje večernje prevodio je fra Ante Crnčević koji je homiliji uveo u razmatranje o „liturgijskoj uskladbi” riječi i zvuka, srca i usana, života i vjere u slavlju Crkve.
Program drugog dana započeo je zajedničkom molitvom nakon koje je uslijedilo predavanje prof. mr. art. Miroslava Martinjaka o korizmenim napjevima u pjesmarici „Pjevajte Gospodinu pjesmu novu”. Prof. Martinjak potaknuo je na stvaranje novih, liturgiji prilagođenijih korizmenih skladbi, kao doprinos nastajanju nove liturgijske pjesmarice za područje Hrvatske biskupske konferencije.
Dr. Joško Ćaleta održao je predavanje o korizmenom pučkom pjevanju te upoznao sudionike s korizmenom tradicijom pjevanja u župama u Dalmaciji. Mag. art. Milan Hibšer predstavio je preuređene digitalne orgulje Hauptwerk na Institutu za crkvenu glazbu, prikazujući njihove specifičnosti, mogućnosti i način registracije.
Ovogodišnji Dani crkvene glazbe zaključeni su orguljaškim koncertom profesora orgulja Instituta za crkvenu glazbu Milana Hibšera, mag. art., doc. art. Elizabete Zalović i doc. art. Mirte Kudrne na digitalnim Hauptwerk orguljama.