Dikasterij za nauk vjere: Elenita de Jesús važna za portorikansku Crkvu, ali nije Djevica Marija
FOTO: Vatican Media//Zgrada Dikasterija za nauk vjere
Vatikan (IKA)
Prefekt Dikasterija za nauk vjere kardinal Victor Manuel Fernández objavio je u četvrtak 1. kolovoza 2024. konačno pojašnjenje o navodnim nadnaravnim događajima povezanim sa Svetištem Svete Gore u Portoriku i Elenitom de Jesús, misionarkom katehisticom koja je živjela između 1800. i 1900. godine, prenosi Vatican News.
Kardinal Fernández napisao je pismo upućeno biskupu Caguasa u Portoriku Eusebiju Ramosu Moralesu te je isto odobreno od pape Franje.
„Ne može se poreći da lik Elenite de Jesús ima veliku vrijednost za Crkvu Portorika i da se mora smatrati poticajem potpunog predanja Kraljevstvu Božjem“, ali je nužno da „oni koji je vole“ koriste njezin lik „kao motivaciju da se posvete samo Bogu, izbjegavajući usmjeravanje gesta štovanja koje pripadaju Majci Isusa Krista prema njoj. Izbjegavajući tako da oštete ovo blago krivim predstavljanjem njegova izvornog značenja“, piše u pismu.
„Constat de non supernaturalitate“ – nema nadnaravnosti
Kardinal je, nakon što je „vrlo pažljivo pročitao dokumentaciju“ koju je poslao mons. Ramos „koji je prikupio razne studije koje dolaze od ljudi različitih gledišta“ i uzimajući u obzir njegovo „promišljeno mišljenje“ kao biskupa, smatrao da je potrebno „konačno razjašnjenje“ zbog brige za vjeru vjernika.
Tako u pismu kardinal Fernández navodi da se „mora u potpunosti izbjegavati svako poistovjećivanje Elenite de Jesús s našim Gospodinom Isusom Kristom, jedinim Otkupiteljem, ili s Djevicom Marijom, prvom suradnicom u djelu njezina Sina. Pred svakim pokušajem da se Eleniti de Jesús pripiše identitet Gospodina ili Presvete Marije, sud ne može biti ništa drugo nego ‘constat de non supernaturalitate’. Elenita de Jesús nije Djevica Marija“, istaknuo je.
Stoga je biskup Caguasa ovlašten „izdati odgovarajući dekret s odredbama koje smatra potrebnima (usp. Dikasterij za nauk vjere, Norme za postupanje u razlučivanju navodnih nadnaravnih fenomena, 17. svibnja 2024., čl. 21, §1 ). To se mora primjenjivati i na neautentična ukazanja ili ostatke krvi koji se ne smiju štovati“, naveo je kardinal Fernández.
U članku 21. § 1. Normi o razlučivanju navodnih nadnaravnih pojava piše da će po primitku odgovora Dikasterija, osim ako isti drugačije ne odredi, dijecezanski biskup, u dogovoru s Dikasterijem, jasno upoznati Božji narod sa sudom o dotičnim događajima. U ovom slučaju konačni glas je ‘Declaratio de non supernaturalitate’ pri čemu je „Dikasterij ovlastio dijecezanskog biskupa da proglasi da je pojava priznata kao nenadnaravna“.
Elenita je živjela u ljubavi i naviještanju Evanđelja
U pojašnjenju je prefekt Dikasterija za nauk vjere definirao Elenitu de Jesús kao ženu „koja je živjela pod poticajem Duha Svetoga, u ljubavi i naviještanju Evanđelja, i nadahnuta dubokom ljubavlju za našu nebesku Majku, Djevicu Mariju“, te kao katehisticu koja je služila „Crkvi u odlučujućem trenutku povijesti, kada je katolička vjera bila ozbiljno ugrožena“, poistovjećujući se „s njezinim napaćenim narodom“.
Potom je citirao riječi mons. Ramosa, prema kojima je Elenita hodala među vrlo siromašnim narodom „kao Isusova učenica i pod plaštem Djevice Marije“, čineći svojima „glad i potrebe poniznih ljudi“ kao i „njihove tjeskobe vjere i nade“. Ljudi su je zvali „majkom“ zbog jednostavnosti, kršćanskih vrlina, strogosti života, duhovnosti i katehetskih sposobnosti koje su vidjeli u njoj.
Izbjegavati izraze koji izazivaju zabunu
„Elenita je imala snažnu pobožnost prema Djevici Mariji. Rečeno je da je sa sobom donijela sliku Djevice i da je učinila da jedna slika Djevice dođe iz Španjolske; da je dala sagraditi nekoliko marijanskih kapelica i da je promicala kult Djevice Karmelske“, istaknuo je kardinal Fernández.
„Istina je da u njezinu životu nalazimo znakove njezina velikoga sjedinjenja s Isusom patnikom i da se u mnogim njezinim gestama produžila ljubav Marije, Majke neba. Razni svjedoci govore da je nalikovala Djevici i neki su, u pretjeranom divljenju, pogriješili tvrdeći da je to bila sama Djevica. Neki izrazi koje je možda ona sama koristila mogli su stvoriti zabunu, ali u tim vremenima, kad su se katehete misionari tih mjesta osjećali jako sjedinjeni s nekim svecem, koristili su riječi koje su zapravo značile ‘pripadam’, ‘poistovjećujem se s’. Danas se ne izražavamo na ovaj način jer bi to moglo izazvati zabunu. Stoga svaki izraz poštovanja prema Eleniti mora izbjegavati ostavljanje dojma potvrđivanja da je ona Djevica Marija“, navodi se u pismu.
Sveta Gora je mjesto gdje se slavi Isus Krist
„Lik Elenite govori nam o ljubavi prema Isusu Kristu i Mariji, o dostojanstvu žene, o velikodušnom predanju, zalaganju, strogosti. Također nam govori, na vrlo rječit način, o brizi i obrani siromaha“, napisao je prefekt Dikasterija. „Daj Bože da, izbjegavajući sve što bi moglo stvoriti zbunjenost, okrenemo svoje uši i srca Evanđelju koje iz dana u dan mora odjekivati Svetom Gorom, kako bi ona uvijek bila mjesto gdje se obožava Isus Krist, jedini Gospodin i Otkupitelj, kao što bi zasigurno željela Elenita de Jesús, ponizna i siromašna među siromasima“, zaključio je kardinal Fernández, a prenosi Vatican News.