Budi dio naše mreže
Izbornik

DR. JOSIP BARIČEVIĆ O NOVOM PLANU I PROGRAMU KATOLIČKOG VJERONAUKA U OSNOVNIM ŠKOLAMA

U povodu novog plana i programa katoličkog vjeronauka u osnovnim školama, koji je izišao iz tiska sredinom rujna u izdanju Nacionalnoga katehetskog ureda, u novom broj

U povodu novog plana i programa katoličkog vjeronauka u osnovnim školama, koji je izišao iz tiska sredinom rujna u izdanju Nacionalnoga katehetskog ureda, u novom broju mjesečnika krčke biskupije za vjerski, kulturni i društveni život “Kvarnerski vez” objavljen je razgovor s dr. fra Josipom Baričevićem.
Dr. Baričević, koji je viši savjetnik za vjeronauk u osnovnoj školi Nacionalnoga katehetskog ureda HBK, bio je na čelu Radne skupine koja je izradila Plan i program katoličkoga vjeronauka za osnovnu školu. U razgovoru s Antonom Peranićem, o novom programu on ističe: “Novi Plan i program rezultat je ne samo temeljite provjere dosadašnjega Plana i programa tijekom proteklih sedam godina, nego on sadrži i dragocjene rezultate poslijekoncilske teološko-katehetske obnove tijekom posljednja tri desetljeća u nas, kao i rezultate obnoviteljskih nastojanja na području vjerskog odgoja i obrazovanja u nas u prvoj polovici našega stoljeća i tijekom prijekoncilskih dvadesetak godina nakon uspostave komunističkog režima, kada je vjeronauk bio isključen iz hrvatskoga školskog sustava.
Za razliku od okvirnih planova i programa, kakvi su sada uglavnom na snazi u hrvatskom školstvu iz drugih nastavnih predmeta, novi vjeronaučni plan i program za osnovnu školu pripada među razrađenije ali vrlo #!otvorene#! i kurikularno koncipirane suvremene nastavne planove i programe. To znači da se u njemu donose naznake o svim bitnim programskim odrednicama, tj. o situaciji vjeroučenika i vjeroučitelja te o ciljevima, sadržajima, metodičkim pristupima, medijima komuniciranja i vrednovanju postignutih rezultata u vjeronaučnim susretima. Takvim se Planom i programom, očito, želi pomoći vjeroučiteljima da u sadašnjim našim prilikama što kvalitetnije ostvaruju nastavu vjeronauka: istodobno s dovoljno određenosti i s dovoljno stvaralačke slobode”. Novi je Plan i program visoko ocijenjen i od stručnjaka i od prosvjetnih vlasti. Tako je u dokumentu Ministarstva prosvjete i športa o verifikaciji i potvrdi novoga Plana i programa konstatirano da on ima “kvalitetu priručnika za nastavnike i za sve koji se žele podrobnije upoznati sa sustavom katoličkog vjerskog odgoja i obrazovanja u Republici Hrvatskoj”.
Kako dalje ističe dr. Baričević, u novom planu i programu ima znatnih novosti, ali one nisu tako “revolucionarne” da bi ugrozile prijeko potreban kontinuitet s dosadašnjim Planom i programom. “Količinski gledano, jedna od najočitijih novosti jest činjenica da je novi Plan i program gotovo tri puta opsežniji od dosadašnjega. Osim toga, ima znatan broj sasvim novih nastavnih jedinica te još veći broj takvih nastavnih jedinica, posebno označenih zvjezdicom, koje se mogu reducirati te zamijeniti drugim sadržajima koji više odgovaraju konkretnim nastavnim odnosno životnim situacijama. Stoga se može reći da u novome Planu i programu ima ukupno oko 30 posto nastavnih jedinica koje su izmijenjene ili se u konkretnim prilikama mogu izmijeniti, što znači da takvih nastavnih jedinica ima oko 170 od 560 koliko ih ukupno ima u svih osam razreda osnovne škole”, ističe dr. Baričević. Novosti sadašnjega Plana i programa bit će, prema njemu, još očitije kada bude objavljen poseban Priručnik uz Plan i program, koji prema preporuci hrvatskih biskupa treba što prije izraditi i koji treba smatrati sastavnim dijelom novoga Plana i programa u širem smislu. (ng)