Istina je prava novost.

Duhovno-biblijsko hodočašće Zavoda sv. Jeronima u Svetu zemlju

Rim, (IKA) – U organizaciji Papinskoga hrvatskog zavoda sv. Jeronima u Rimu, predvođeni rektorom mons. Jurom Bogdanom i pod stručnim vodstvom prof. Adalberta Rebića, svećenici Zavoda pohodili su od 11. do 18. ožujka Svetu zemlju. Osim dvadeset i osam svećenika koji studiraju u Rimu, hodočašću se priključilo i nekoliko bivših pitomaca Zavoda. Pokušavajući iščitati “peto Evanđelje” uz pomoć prof. Adalberta Rebića, svećenici su hodočasteći iz jednog biblijskog mjesta u drugo pokušali obnoviti svoju sliku o Bogu, koji je pred nama kročio tim istim putovima. Hodočašće je bilo u organizaciji hodočasničke agencije Rimske biskupije “Opera Romana Pellegrinaggi”.
Svoje hodočašće svećenici su započeli jutarnjom misom u crkvi Sv. Jeronima u Rimu koju je predvodio rektor Bogdan. Sletjevši u Tel Aviv, svećenici hodočasnici su tijekom svoga boravka u Svetoj zemlji pohodili najznačajnija mjesta za povijest ljudskoga spasenja. Prva tri dana proveli su u Nazaretu, na mjestu gdje je se Riječ “ušatorila” kako bi prebivala među nama (usp. Iv 1,14). U tijeku boravka u Galileji svećenici Zavoda sv. Jeronima prvi dan kročeći Jezreelskom dolinom uspeli su se na brdo Tabor, na mjesto na kojemu se po svetopisamskoj tradiciji Gospodin preobrazio pred svojim učenicima. Misu je predvodio don Ivan Štironja, pastoralni vikar Mostarsko-duvanjske biskupije. U homiliji se osvrnuo na svakodnevnu potrebu za preispitivanjem naše vjere kako bismo mogli u skladu s Gospodinom preobražavati naše svećeničke i vjerničke živote ka boljem shvaćanju otajstva njegove muke, smrti i uskrsnuća. Praćeni biblijskom poviješću i tekstovima Svetoga pisma uputili su se zatim pored Afule i Megida prema Haifi i brdu Karmelu, u karmelićanski samostan Stella maris, gdje je neko vrijeme boravio prorok Ilija. Uz samu obalu Sredozemnog mora nezaobilazna je Cezareja Primorska, jedan od brojnih pothvata Heroda Velikog. Na povratku u Nazaret i razgledavanja bazilike Navještenja, uslijedio je susret s Malom braćom Charlesa de Foucaulda koji su hodočasnicima objasnili okolnosti i prilike u kojoj djeluje živa Crkva u Svetoj zemlji, a napose u Nazaretu. Nakon večere, svećenici su sudjelovali na zajedničkoj procesiji sa svijećama u bazilici Navještenja.

Drugoga dana boravka u Isusovoj domovini uslijedio je pohod mjestima Isusove javne djelatnosti na obali Galilejskog jezera. Počevši od Brda blaženstava, preko Tabghe – mjesta čudesnog umnažanja kruha, crkvice Mensa Christi (usp. Iv 21), te kuće Domus Galillea gdje boravi zajednica neokatekumenskog puta, hodočasnici stižu u Kafarnaum. Predslaveći euharistiju u crkvi izgrađenoj na ostacima kuće sv. Petra, mons. Juraj Batelja osvrnuo se na identitet svećenika kao pastira naroda koji svoj uzor mogu pronaći u liku apostola Petra i prvih Kristovih učenika. Uz riječi pjesme Krist na žalu svatko se mogao prisjetiti vlastitoga poziva dok je čamcem prelazio Genezaretsko jezero ploveći prema Ein Gevu. Na rijeci Jordan hodočasnici su zatim posjetili mjesto krštenja Gospodinova te na povratku u Nazaret Kanu Galilejsku gdje je Isus učinio prvo čudo.

Posljednji dan boravka u Galileji započeo je misom koju je u bazilici Navještenja predvodio vlč. Richard Pavlić, župnik u Senju i profesor na riječkoj Teologiji. Povezujući naviještaj anđela Gabrijela Mariji s mnoštvom informacija koje svatko svakodnevno čuje, potaknuo je subraću svećenike na otvorenost za potrebe ljudi koji te informacije izgovaraju. Nakon doručka skupina se uputila prema svetome gradu Jeruzalemu. Ostavljajući za sobom cvjetnu Galileju, hodočasnici stižu u Jerihon – “najstariji grad na svijetu”. Uz obale Mrtvoga mora posjećuju Qumran i legendarnu Herodovu utvrdu Masada, posljednju židovsku utvrdu u rimskoj opsadi u 1. st. U večernjim satima hodočasnici stižu u Jeruzalem, gdje ih na dolasku u hotel pozdravlja mons. Youssef Jules Zerey, melkitski patrijarh za Jeruzalem.

Za boravka u Jeruzalemu svetojeronimska zajednica prvoga dana polazi s Maslinske gore prema mjestu Gospodinove agonije. Zaustavljaju se kod kapele Dominus flevit (usp. Lk 19,41-44) te nakon pohoda crkvi groba i Uznesenja Marijina i Getsemanske špilje dolaze u baziliku Krvava znoja Isusova. Na kamenu opranom krvavim znojem Gospodinovim u misi se prisjećaju Njegove pregorke muke. Don Željko Majić, vicerektor Zavoda sv. Jeronima, progovara o ljudskoj slabosti parafrazirajući Isusove riječi: “Oče, ako je moguće, otkloni grijeh od mene!” U duhu muke Gospodinove svećenici pohađaju crkvu Pijetlova pjeva i zatvor Isusov. U poslijepodnevnim satima slijedi posjet židovskome dijelu staroga Jeruzalema gdje se nalazi poznati Zid plača te na kraju posjećuju dvoranu Posljednje večere i crkvu Usnuća Marijina “Dormitio”.

Drugi dan boravka u svetome gradu započeo je pred Stjepanovim vratima uz posjet Bethzedi i crkvi Sv. Ane. Kroz Via Dolorosu, na mjestu gdje je nekad stajala tvrđava Marka Antonija, svećenici hodočasnici započinju molitvu križnoga puta, prisjećajući se svih onih lokaliteta gdje je Isus bio osuđen, izgrđen, popljuvan… Križni put završava na Golgoti u bazilici Groba Isusova. U toj bazilici u kojoj nitko ne ostaje ravnodušan, svećenici slave svečanu euharistiju u čast Gospodinova Uskrsnuća. Mons. Pavao Kero obraća se svećenicima, potičući na što dublje shvaćanje otajstva vjerovanja u kojemu ispovijedamo kako je Gospodin uistinu uskrsnuo. Nakon pojedinačnog pohoda Božjem grobu i molitve za sve potrebe uslijedio je odlazak iz Jeruzalema. Na putu prema Betlehemu prof. Rebić poveo je skupinu u posjet Jad Vašemu, spomeniku mučenim i ubijenim židovima, te kroz predjele modernog Jeruzalema prema Ain Karemu. U smiraju dana skupina svećenika stiže u Betlehem.

Sedmi dan borave u Betlehemu, mjestu rođenja Spasiteljeva. Dan započinje misom u novoizgrađenoj crkvi Sv. Katarine. Ganuti osjećajima Rođenja Isusova, prof. Rebić jednostavnim rječnikom tumači svetopisamske tekstove koji govore o tome otajstvu. Slijedi pohod bazilici Rođenja Isusova kao i samome mjestu “prvih jaslica” gdje se danas nalazi zvijezda s natpisom “Hic de Virgine Maria Iesus Christus natus est”. Hodočasnici obilaze baziliku i špilju u kojoj je boravio i pisao sv. Jeronim, patron hrvatskog Zavoda i crkve u Rimu. Osobito zanimljiv je i pohod Kapeli mlijeka “Gospe od podojenja” u blizini bazilike Rođenja gdje se prema nekim spisima sakrila Djevica Marija prije bijega u Egipat, i gdje je prije puta svojim mlijekom nahranila Maloga Isusa. Poslijepodne pohode Pastirsko polje i vraćaju se u Jeruzalem gdje se svećenička zajednica sv. Jeronima susrela s pomoćnim biskupom Jeruzalemskog patrijarhata Williamom Shomalijem.
Na sam dan povratka iz Svete zemlje misu u Mliječnoj kapeli predvodio je don Roko Glasnović, svećenik Šibenske biskupije. U čast Marijina bogomajčinstva, don Roko progovara o tome kako je poput Marije potrebno u srcu prebirati osjećaje doživljene proteklih dana. Na putu prema zračnoj luci, uslijedilo je kratko zaustavljanje u Latrunu, jednome od tri mjesta koja se bore za biblijski Emmaus. Prije samoga polaska za zračnu luku, skupina svećenika čini kratku okrjepu u Jaffi kraj crkve Sv. Petra koja podsjeća na djelovanje sv. Petra na tome mjestu o čemu govore Djela apostolska, te kroz panoramski obilazak Tel Aviva stiže u zračnu luku Ben Gurion.

Osnaženog duha i ispunjeni osjećajima koje je probudila u njima Isusova Domovina te uz riječi Psalma 137: “Neka mi se osuši desnica, Jeruzaleme, ako tebe zaboravim!” skupina svećenika stigla je u Rim gdje su zahvalili svima koji su omogućili to duhovno-biblijsko hodočašće. Pjevanjem Te Deuma u večernjim satima, u Hrvatskoj crkvi sv. Jeronima, zaključili su svoje putovanje.

.