Istina je prava novost.

Hvarski vjernici proslavili blagdan sv. Križića

Biskup Štambuk se Gospodinu obratio molitvom da bogati ne podcjenjuju siromašne, da učeni ne omalovažavaju neuke, da vladajući ne vladaju nego da služe za dobro

Hvar, (IKA) – Blagdan sv. Križića proslavljen je 6. veljače svečanom misom u katedrali u Hvaru i procesijom preko Trga sv. Stjepana. Misno slavlje predvodio je hvarsko-bračko-viški biskup Slobodan Štambuk uz koncelebraciju više svećenika. U propovijedi biskup Štambuk istaknuo je da je križ uvijek bio i da će uvijek biti izazov: za vjernike pozivom na strpljivo nošenje svoga križa, za nevjernike smetnja jer se ne uklapa u njihov svjetonazor, te za sumnjivce sablazan. Kristov križ nas kroz dvije tisuće godina zapravo potiče na razmišljanje i poziva nas da ga slijedimo. Veličina i značaj Kristova križa sastoji se u tome što je Krist sramotu križa svojom žrtvom pretvorio u uzvišeni i sveti znak, simbol žrtve, ljubavi i spasenja, istaknuo je hvarski biskup. Spomenuvši se nasilja plemića nad pučanima i događaja krvarenja raspela 1510. godine u Hvaru te upitavši što za nas u našem vremenu znači Božji znak krvarenja raspela, biskup Štambuk istaknuo je da nas „smisao i značaj relikvije „Sv. Križića” potiče da se naučimo biti kršćani koji znaju opraštati, poštivati i uvažavati drugoga, te živjeti u miru sa sobom i s drugima”. Križ nas opominje da ono što je sveto i uzvišeno ne smijemo koristiti za zlo, nego za dobro. Neka posebnost relikvije „Sv. Križića” stvara osjećaj zajedništva i djelovanja za opće dobro, i to svih u gradu bez razlike, onih na vlasti i tzv. običnih građana, istaknuo je biskup Štambuk te se Gospodinu obratio molitvom da bogati ne podcjenjuju siromašne, da učeni ne omalovažavaju neuke, da vladajući ne vladaju nego da služe za dobro i radost svoga grada, da susjedi znaju razgovarati sa susjedima, da „svi mi koji se ponosimo da smo kršćani budemo ponizni i skromni, da prihvaćamo jedni druge, da ne klevećemo i ogovaramo druge, već da širimo ljubav i dobrotu”.
Nakon mise vjernici su sudjelovali u procesiji preko Trga sv. Stjepana. Liturgijsko pjevanje za misnog slavlja izvodio je katedralni zbor kojim je ravnala maestra Klara Milatić.
Povijesno razdoblje u kojemu je u pisanim dokumentima zabilježen događaj krvarenja raspela u Hvaru 6. veljače 1510. godine može se nazvati burnim, odnosno „teškim vremenom” s obzirom na tadašnje političke i društvene prilike u hvarskoj komuni. Naime, zbog teškog nasilja i bahatosti vlastele hvarski pučani nisu više mogli podnositi nepravdu i odlučili su na nasilje uzvratiti istom mjerom, odnosno ubiti nekoliko plemića koji su silovali neke pučanke. Na čelu pobunjenih pučana bio je kanonik stolne crkve i kapelan crkve Sv. Marije Anuncijate Matej Lukanić i Toma, sin admirala hvarske luke Nikole Bevilaque. Da bi urota bila uspješnija i čvršća, položili su zakletvu na raspelo, koje se nalazilo u sobi Tome Bevilaque. Navečer 6. veljače 1510. godine Tomina kćerka je čisteći raspelo u očevoj sobi opazila da raspelo krvari. Prestrašena odmah je obavijestila oca i djeda, koji su hitno pozvali kanonika Mateja Lukanića. Svećenik je raspelo prenio u katedralu i ubrzo katedrala je bila prepuna vjernika, i to ne samo Hvarana nego i stranaca, mornara i trgovaca koji su se u to vrijeme zatekli u gradu. Sutradan 7. veljače veliko mnoštvo vjernika okupilo se u katedrali, te sudjelovalo u procesiji preko hvarskoga trga.
Organizatori urote protiv vlastele, kao i svi hvarski vjernici, shvatili su krvarenje raspela kao Božji znak koji ih opominje da se nasilje ne može rješavati nasiljem, osobito ne u ime Boga, koji je ljubav.