Izložba i predavanje o francuskim crkvama
Crkve Francuske na razglednicama
Zagreb
Zagreb, (IKA) – Zaključujući praznik Frankofonije, Francuska aliansa Zagreb organizirala je u četvrtak 5. travnja izložbu i predavanje o francuskim crkvama u kući arhitekture Oris u Zagrebu.
Uvodeći u program, predsjednica Francuske alianse Zagreb prof. Jagoda Lukavac istaknula je kako je izložba „Crkve Francuske na razglednicama” posebna, originalna, zanimljiva, i na neki način intimna. Autor izložbe Damir Kremenić je deltiolog, muzikolog, osnivač i član HKD-a Braća Radić, osnivač je i predsjednik Katedre Čakavskog sabora gdje već 25 godina vodi ljetnu školu glagoljice. U ovoj prigodi probrao je 283 razglednice iz zbirke koja čini 100.000 razglednica. „Odlučio je predstaviti francuske crkve, ali ne sve, i ne bez reda. Izdvojio je najljepše primjere gotičke sakralne arhitekture”, rekla je Lukavac. Kremenić je kratko pojasnio izvor fotografija, tj. kako su stigle u njegovu zbirku. Dio čine razglednice koje je sakupljala Olga Maruševski, a drugi dio je iz ostavštine Branka Polića.
Kao uvod u samu izložbu, profesor na Odsjeku povijesti umjetnosti na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu dr. Predrag Marković održao je predavanje „Gradim, dakle jesam! – gotičke katedrale Francuske (1150. – 1250.): korijeni modernog svijeta”. Predavač je podsjetio na povijesno-kulturni kontekst nastanka najvažnijih gotičkih spomenika u Francuskoj. Nadalje, publiku je upoznao s osnovnim karakteristikama francuske gotike koja teži traženju sklada, ljepote, harmonije, racionalnosti. Dao je i naznake nekoliko mogućih pristupa samoj temi te je podsjetio kako su katedrale nešto više od građevine. Uputio je na bitne razlike između graditeljstva i arhitekture, te to potkrijepio primjerima katedrala klasične gotike, osobito u Chartresu, Reimsu, Amiensu i Parizu koje predstavljaju vrhunac gotičkog stila uopće. Posvijestio je važnost arhitekta, jer „ne postoje katedrale, ne postoje građevine bez čovjeka u sredini. Crteži jasno pokazuju da su iscrtani do najsitnijih detalja. Arhitekt je u ono vrijeme uključio u građenje misaoni proces koji je bio izuzetno složen. U spomenutom razdoblju došlo je do složenog razvoja arhitektonske misli kao posljedice analitičkog razmišljanja i rješavanja problema u arhitekturi, što je kasnije posljedično dovelo do čitavog niza sličnih rješenja”.
Izložba ostaje otvorena do 12. travnja na adresi Kuća arhitekture Oris (Voncimer), Kralja Držislava 3 u Zagrebu.