Budi dio naše mreže
Izbornik

Katalog znanja - hrvatski nacionalni obrazovni standard

Zagreb

Predavanje akademika Paara na tribini Hrvatskoga katoličkog društva prosvjetnih djelatnika

Zagreb, (IKA) – “Katalog znanja – hrvatski nacionalni obrazovni standard” bila je tema izlaganja akademika Vladimira Paara na redovitoj mjesečnoj tribini Hrvatskoga katoličkog društva prosvjetnih djelatnika održanoj 19. siječnja u dvorani Rezidencije Družbe Isusove u Zagrebu. Akademik Paar ocijenio je kako u posljednjih pedeset godina niti jedna reforma školstva nije bila uspješna što je bio očiti znak da treba tražiti nove putove. Osvrnuvši se na modele reformi osnovnoškolskoga, srednjeg, ali i fakultetskoga obrazovanja u svijetu, govorio je o dva važna čimbenika na kojima se takva reforma mora temeljiti, a to su ekskluzivni rast znanja kao i temeljenje privrede na znanju, što su shvatile mnoge zapadne zemlje za razliku od naše gdje je struktura radne snage po znanju daleko ispod razine znanja u europskim zemljama. Prenoseći tu tvrdnju u sadašnje stanje u Hrvatskoj, zaključio je kako naša radna mjesta, ali i radna mjesta naše djece uvelike ovise o kvaliteti obrazovanja. No, na kojem se stupnju Hrvatska nalazi glede toga problema pokazuje i činjenica da je HTV kao nacionalna televizija ukinula obrazovni program što je, kako ističe akademik Paar, “katastrofalno” budući da je njena zadaća doprinositi obrazovanju stanovništva, jer Hrvatska ionako nema dovoljno pokretača znanja, a dokaz za to je i nerazumijevanje za taj ključni problem. Jedno od krucijalnih pitanja kada je riječ o školstvu jest kako rasteretiti nastavni program budući da je sadašnji program pretjerano orijentiran na enciklopedijsko znanje, dok, prema mišljenju akademika Paara, ono treba biti temeljeno na razvoju kreativnoga duha učenika revitalizirajući stare, ali i nove školske tradicije. Cilj škole je naučiti učenika da bude sposoban učiti tijekom cijeloga svojega života služeći se raznim sredstvima. Zato se kako u zemljama EU, tako i u Hrvatskoj započelo s izradom nacionalnoga obrazovnog standarda u koji je uključena i kultura zemlje u kojoj se on donosi, odnosno nacionalne i tradicijske karakteristike i dr. Ovaj obrazovni standard riješio bi probleme djece s blagom mentalnom retardacijom, zatim nadarene djece, potom probleme vezane za jačanje suosjećanja djece sa slabijima od sebe, ali i odnosa prema okolišu, prirodi te domovini. Ništa manje nije važno i prikladno stručno usavršavanje nastavnika, istaknuo je akademik Paar, kao i uključivanje roditelja koji najbolje znaju potrebe svoje djece, što kod nas do sada nije bio slučaj. Na pitanje u kojoj je fazi izrada “Kataloga znanja – hrvatski nacionalni obrazovni standard”, akademik je odgovorio kako je on u fazi javne rasprave preko interneta i to na web stranici Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa, ali i na županijskim vijećima te da se njegovo provođenje u stvarnost može očekivati školske 2006/07. u osnovnim školama, a da bi se kasnije pristupilo rješavanju toga problema za gimnazije te stručne škole.