KOMISIJA "PRAVDA I MIR" SLOVENSKE BK U POVODU PRIHVAĆANJA ZAKONA O UMJETNOJ OPLODNJI
Ljubljana (IKA )
U povodu rasprava o Zakonu koji bi trebao urediti područje umjetne oplodnje, a koje se već tjednima vode u slovenskoj javnosti, Komisija "Pravda i mir" Slovenske biskupske konferencije uputila je 18. srpnja izjavu za javnost, a potpisao ju je predsjednik Komisije mariborski pomoćni biskup prof. dr. Anton Stres.
Ljubljana, 19. 7. 2000. (IKA) – U povodu rasprava o Zakonu koji bi trebao urediti područje umjetne oplodnje, a koje se već tjednima vode u slovenskoj javnosti, Komisija “Pravda i mir” Slovenske biskupske konferencije uputila je 18. srpnja izjavu za javnost, a potpisao ju je predsjednik Komisije mariborski pomoćni biskup prof. dr. Anton Stres.
Na početku Izjave sa žaljenjem se konstatira kako je očito da mnogi od onih koji imaju najviše utjecaja na oblikovanje javnog mnijenja ne uzimaju u obzir mišljenja stručnjaka, pa ni ostalih, te se ljude na tipično ideološki način podijelilo na konzervativne i napredne. U izjavi se ističe kako je Katolička crkva svoje gledište glede umjetne oplodnje argumentirano predstavila u različitim dokumentima. Pri tome je potrebno istaknuti dva aspekta: “Prvo, odgovarajuća tehnologija se na području medicine snažno razvila za dobrobit čovjeka i njegovo zdravlje. Drugo, ljudi koji imaju problema s plodnošću zaslužuju svu pozornost te im se treba pomoći”.
No, kako se ističe u Izjavi, za pomoć takve vrste umjetna oplodnja nije jedino sredstvo, i medicina ima velike mogućnosti koje još nisu iskorištene i koje su javnosti nedovoljno poznate. Tako se “u aktualnoj raspravi ne govori o psihosomatskim razlozima neplodnosti. Međutim, u medicini je danas posve jasno, da su mnoge bolesti povezane s duhovnim i duševnim stanjem čovjeka, stoga je s time povezana i neplodnost, a o tome se u javnoj raspravi uopće ne govori. Nije samo umjetna oplodnja civilizacijski napredak, nego je također i povećana neplodnost posljedica naše civilizacije i našeg načina života”, ističe se u izjavi Komisije “Pravda i mir”.
Ističući kako je na čovjeka potrebno gledati kao tjelesno i duhovno cjelovito biće koje se ne može svesti na biološku masu, u izjavi se upozorava kako “dostojanstvo čovjeka u svoj njegovoj stvarnosti također zahtijeva da ga štitimo od začeća do smrti. Otkrivanje genoma potvrđuje to stajalište “. Istaknuto je kako Katolička crkva zagovara monogamnu obitelj koja se temelji na uzajamnom osobnom darivanju muža i žene i njihovoj spremnosti za stvaranjem novog života. S tog motrišta je neprihvatljivo govoriti o individualnom pravu na potomstvo, jer ni majka nema “pravo na potomstvo”, a još manje “pravo nad djetetom”. Čovjek je čovjeku dar, a ne pravo, a temeljni međuljudski odnos je međusobno poštivanje, također majčino poštivanje – rođenoga ili nerođenoga – djeteta. U Izjavi se, nadalje, ističe kako su svi oblici heterologne oplodnje u suprotnosti s monogamnom obitelji i istinskim dobrom djeteta.
Polazeći od čovjeka kao tjelesno-duhovnog jedinstva, u izjavi se ističe kako je neplodnost problem biološke stvarnosti čovjeka, koji se ne može u cijelosti riješiti ni umjetnom oplodnjom. A čovjek se ostvaruje i ako je neplodan. Stoga se u Izjavi također upozorava kako “u našoj kulturi nešto nije u redu kad imamo klinike u kojima se istodobno vrše pobačaji i umjetna oplodnja”.
Zbog mnoštva medicinsko-etičkih, etičko-pravnih i etičko-gospodarskih problema povezanih s umjetnom oplodnjom, Komisija “Pravda i mir” SBK poziva slovensku javnost da se rasprava o tako važnom pitanju za budućnost čovjeka prenese s ideološko-političke razine na razinu struka koje se bave čovjekom. Od slovenskog parlamenta pak očekuje da će – više no što je to dosad činio – uvažavati mišljenja stručnjaka te usvojiti zakon koji će biti znanstveno utemeljen, odnosno pripremljen na temelju potpune informiranosti onih na koje se odnosi o dvojbama umjetne oplodnje.