Istina je prava novost.

KORIZMENI KONCERT ORKESTRA SPLITSKOG HRVATSKOG NARODNOG KAZALIŠTA U KONKATEDRALI SV. PETRA U SPLITU

Gudački sastav Orkestra HNK-a Split, pod ravnanjem maestra Nikše Bareze, izveo je “Sedam posljednjih Kristovih riječi s križa” Franza Josepha Haydna.

Split, 26. 3. 2001. (IKA) – U konkatedrali svetoga Petra, u subotu 24. ožujka, održan je tradicionalni korizmeni koncert splitskoga Hrvatskog narodnog kazališta. Gudački sastav Orkestra HNK-a Split, pod ravnanjem maestra Nikše Bareze, izveo je “Sedam posljednjih Kristovih riječi s križa” Franza Josepha Haydna. Riječ je o djelu koje u izvorniku sadrži sedam kratkih stavaka kojima prethodi uvod, a zaključuje ih stavak koji simbolizira potres što se dogodio nakon Kristove smrti na križu. To Haydnovo djelo ima tri verzije: za gudački kvartet, za orkestar i za glasovir. Maestro Bareza je za splitsku izvedbu odabrao samo onu za gudače, jer kako je istaknuo, smatra da duboka kontemplativna dimenzija djela najbolje i najčišće dolazi do izražaja upravo u gudačkoj izvedbi, bez ekstrovertiranih boja koje donose zbor i orkestar. U splitskoj je izvedbi sedam Kristovih riječi, odnosno rečenica, prošireno tekstom dr. don Ante Mateljana, koji je govorio glumac Čedo Martinić.
Inače, “Sedam posljednjih Kristovih riječi s križa” djelo je koje je od Haydna 1785. godine naručio kanonik katedrale u Cadizu, jer se u toj katedrali svake godine tijekom korizme izvodio oratorij. Dojmu izvedbe pridonosilo je i uređenje prostora: zidovi, stupovi i prozori crkve bili bi zastrti crnom tkaninom, a samo bi jedna svjetiljka obješena na sredini stropa razbijala tamu. Ceremonija bi počela u podne nakon zatvaranja vrata katedrale: nakon kratkog bogoslužja biskup bi s propovjedaonice izgovarao svaku od sedam Kristovih rečenica (“Oče, oprosti im jer ne znaju što čine”, “Zaista kažem ti: danas ćeš biti sa mnom u raju”, “Ženo, evo ti sina, a tebi evo majke”, “Bože moj, Bože moj, zašto si me ostavio?”, “Žedan sam”, “Dovršeno je”, “Oče u ruke Tvoje predajem duh svoj!”) uz kratku propovijed, nakon čega bi legao pred oltar dok bi orkestar svirao. Haydn je trebao stoga napraviti skladbu koja bi se uklopila u zadani ritual. Kako je bilo teško ispoštivati ta vremenska ograničenja, biskup mu je izašao u susret skrativši propovijedi.
Taj je ceremonijal iz katedrale u Cadizu maestro Nikša Bareza prenio u splitsku konkatedralu sv. Petra, gdje je skladba “Sedam posljednjih Kristovih riječi s križa” prvi put u takvom obliku izvedena Splitu. Svjetla u crkvi sv. Petra bila su prigušena, osvijetljeno je bilo tek raspelo, Kristova kruna i partiture svirača, stoga je publika mogla uistinu steći dojam kako je nekada izgledala izvedba “Sedam posljednjih Kristovih riječi s križa”. (i03474mm/sv)