Istina je prava novost.

Ministar Primorac o vrednotama unutar hrvatskoga odgojno-obrazovnog sustava

Zadaća škole nije samo stjecanje i razvijanje znanja i sposobnosti umijeća, nego i usvajanje vrijednosti, nazora, morala, navike koje osiguravanju cjelovit razvoj osobe

Zagreb, (IKA) – U organizaciji Ureda Zagrebačke nadbiskupije za vjeronauk u školi u srijedu 21. siječnja u dvorani “Vijenac” Nadbiskupskog pastoralnog instituta u Zagrebu održana je prva ovogodišnja tribina niza “Zajednički vidici”. O temi “Vrednote unutar hrvatskoga odgojno-obrazovnog sustava” govorio je ministar znanosti, obrazovanja i sporta prof. dr. Dragan Primorac.
Pozdravljajući okupljene, predstojnica Ureda za vjeronauk u školi s. dr. Valentina Mandarić podsjetila je kako je niz tribina pokrenut protekle godine s ciljem promicanja dijaloga, vjere i kulture na području odgoja i obrazovanja. Hrvatska je u snažnom zamahu složenih reformi na području odgoja i obrazovanja. No, za svaki odgojno-obrazovni sustav pitanje je koje vrijednosti želi promicati. Stoga je i u ovoj prigodi odabrana tema vrednote, rekla je dr. Mandarić. Niz ovogodišnjih tribina otvorio je biskupski vikar za grad Zagreb preč. Zvonimir Sekelj. Prenoseći pozdrave zagrebačkog nadbiskupa kardinala Josipa Bozanića i njegovih suradnika, preč. Sekelj istaknuo je kako je ovaj niz tribina šetnja kroz čovjeka i istinu, da bi hrvatski čovjek u cjelini svoga postojanja imao razloga biti ovdje, postojati i tako udariti temelj napretku i svemu onom što pridonosi ljepoti ovoga prostora koji se zove Hrvatska.
Zahvaljujući na pozivu dr. Mandarić, ministar Primorac pohvalio je sve aktivnosti Ureda i cijelog procesa koji se savjesno provodi. Istaknuo je kako je u procesu koji je iznimno zahtjevan, procesu koji obuhvaća temu obrazovanja, iznimno teško provoditi reforme. I sam je tome bio svjedok na početku mandata, kada su ga upozoravali na rizike, no u tome je uočio i strah od promjena. Ali, odlučio se za put istine, kao jedini put bez obzira koliko bio bolan. Slikovito je prikazao hrvatski obrazovni sustav te istaknuo kako osnovnoškolsko obrazovanje stvara navike, roditelj ima ili bi trebao imati jednu od ključnih uloga. To je proces koji je, nažalost, zbog svih promjena koje su se događale, u nekim segmentima ostao u zapećku ili je zastario. To je potkrijepio rezultatima studije od prije pet godina, kako je velik broj nastavnika mnogo manje informatički pismen u osmom razredu nego su učenici. No, ističe ministar, taj nastavnik toliko vrijedan za sustav nije imao priliku za razvijanje, društvo je učinilo sve da on ne dođe na površinu, još ako je bio u nekom strahu, on zapravo nije imao ni izbora, a sad od njega očekujemo promjene. Stoga je unutar hrvatskog obrazovnog standarda upravo zato prvi put možda tako posebno istaknuta uloga odgoja, interdisciplinarnosti, uloge roditelja i svega onoga što je nažalost bilo sa strane. Bilo je važno naučiti dijete da bude spremno za svijet enciklopedijskog znanja, a manje spremno za svijet razmišljanja, za svijet u kojem želimo cjelovitu osobu. Tek odnedavno imamo studije glede vanjskog vrednovanja obrazovanja, podsjetio je ministar, te upozorio na filter “malu maturu” koja bi kroz 2 do 3 godine pridonijela razvijanju vrednota, jer to je pitanje morala, čestitosti i istine. Taj će korak omogućiti da dijete iz bilo kojeg dijela Hrvatske ima potpuno jednake šanse na upis prema vlastitim sposobnostima. Nadalje, podsjetio je na vrijednosti državne mature, koja svakom učeniku ako i ne ispuni uvjete za “elitna” mjesta, otvara prostor za više od petsto studijskih programa gdje će se naći mjesto za njega.
Podsjećajući na rečenicu Željka Mardešića kako “obrazovanje mora biti izvan svih ideologija”, ministar Primorac istaknuo je kako vrednote koje danas postoje unutar obrazovnog sustava nisu vezane ni uz ministra, ni uz promjene koje ministar može donijeti, to je odgovornost svih. U mnogim segmentima autentična demokracija nije pitanje samo formalnog poštivanja prava i pravila, nego i pitanje svih vrednota koje društvo nosi, uključujući dostojanstvo svake osobe, poštovanje ljudskih prava, prihvaćanje općeg dobra, i svih onih kriterija koji čovjeka čine sretnim. Kratko se osvrćući na dokumente hrvatskog obrazovnog sustava, istaknuo je kako su oni temelj hrvatskog društva. U njima se ističe kako zadaća škole nije samo stjecanje i razvijanje znanja i sposobnosti umijeća, nego i usvajanje vrijednosti, nazora, morala, navike koje osiguravaju cjelovit razvoj osobe. U školi se osim učenja i poučavanja, ostvaruju i odgojni ciljevi. Podsjetio je i kako Hrvatski nacionalni obrazovni standard kao temelj mnogih projekata govori o promicanju općih vrijednosti, interdisciplinarnosti, promicanju snošljivosti, poštovanju različitosti, razvijanju sposobnosti za timski rad, poštovanju života, razvijanju ljubavi, ponosa prema zavičaju i domovini i dr. i iz njega rastu mnogi drugi procesi, a jedan je i kurikulum kao ogroman iskorak za hrvatski obrazovni sustav. Kurikulum zahvaća svaku školu, govori o izlaznim kompetentnostima, vještinama, stoga je ministar Primorac pozvao na raspravu i kritike koje su dobrodošle.
Predavanju su uz mnoge članove kabineta ministra, nazočili i ravnatelj Agencije za odgoj i obrazovanje prof. Vinko Filipović, prodekan za znanost Katoličkog bogoslovnog fakulteta prof. dr. Tonči Matulić te prodekan za organizacijska pitanja i područni studij KBF-a doc. dr. Slavko Slišković.