Istina je prava novost.

Nacionalni studijski dan o pastoralu braka i obitelji (2.)

Stav Crkve o manipulaciji ljudskim životom – izlaganje dr. Suzane Vuletić

Zadar, (IKA) – „Kulturi života prijete biomedicinski, društveni i pravni okviri. Društveno ozračje nije stimulirajuće za dostojanstveno uvažavanje teologije tijela i egzistencije evanđelja života. Ideološki promovirana kultura najporaznije se očituje u području tjelesnosti”, poručila je dr. Suzana Vuletić u izlaganju na Prvom nacionalnom studijskom danu za suradnike u pastoralu braka i obitelji u subotu 20. travnja u samostanu Školskih sestara franjevki u Zadru. Dr. Vuletić je upozorila da biomedicinske intervencije odstupaju od svoje izvorne plemenitosti, tehnikama manipuliraju životom i proizvoljno ga okončavaju. Život ugrožava i pasivno ponašanje ljudi koji bi to stanje mogli promijeniti, a ništa ne poduzimaju. Manipulaciju ljudskim životom nije lako odmah prepoznati jer se takvi zahvati opravdavaju napretkom znanosti ili interesima društva. „Njihovi sukrivci su zakonodavne vlasti koje ih na pravnoj razini legaliziraju i depenaliziraju, te javno nameću ideologije koje ne poštuju puno ostvarenje ljudskog života ni Ustavom zajamčeno temeljno pravo, pravo na život svakom ljudskom biću”, poručila je dr. Vuletić. To se oblači u ruho zakona donesenih prema demokratskim pravilima. Liberalna demokracija nominalno ističe ljudska prava, a istovremeno ih gazi ili selektivno uvažava. Prenaglašavaju se prava jednih na štetu drugih, prevladavajućim zakonom ‘jačega’, upozorila je.
Današnja biomedicina odstupa od svog temeljnog postulata da bude stalna pratnja i pomoć čovjeku u njegovoj biološkoj slabosti, patnji i boli. Biomedicina želi potpuno bio-tehnološki zagospodariti ljudskim životom, upozorila je dr. Vuletić, istaknuvši: „Znanstveno-tehnološki razvoj biomedicine omogućio joj je kreirati život u laboratoriju s mogućnostima intervencija na njegovim genima, tehnološki održavati život na ventilacijskim uređajima, kontrolirati život i istraživati ga dopirući do najsitnijih dijelova atoma organizma, manipulirati njime i proizvoljno ga okončavati eutanazijom, zamrzavati do trenutka kad će ‘svemoguća’ medicina biti u stanju ponuditi mit besmrtnosti ili eliksir vječne mladosti”. Predavačica je rekla kako Crkva cijeni dostignuća znanosti ako su pomagalo u promicanju cjelovitog razvoja čovjeka i za opću korist ljudskog napretka. No, suvremena biomedicina gubi senzibilitet za cjeloviti vid integralnog čovjeka, svodeći ga samo na njegovu materijalno-organsku dimenziju. Duhovne i moralne dimenzije marginalizira jer nisu podložne empirijskim metodama. Crkva smatra: ako tehnološka znanost služi u terapeutske i dijagnostičke svrhe, dopuštena je. Ako služi u terapeutske svrhe, odobrena je jer joj je cilj liječiti narušeno bio-psiho-fizičko stanje. No, ako služi alternativnom cilju, tj. potpunoj izmjeni naravnog procesa, umetanju tehničkih elemenata u ljudsku narav, treba odlučno biti protiv takvih zahvata, upozorila je dr. Vuletić.