Istina je prava novost.

Nasilje u školama: potreban je odgoj za mir

Susret kardinala Bozanića i ravnatelja odgojno-obrazovnih ustanova Bjelovarsko-bilogorske i Koprivničko-križevačke županije

Bjelovar, (IKA) – Susret zagrebačkog nadbiskupa kardinala Josipa Bozanića i ravnatelja odgojno-obrazovnih ustanova Bjelovarsko-bilogorske i Koprivničko-križevačke županije na području Zagrebačke nadbiskupije održan je 22. travnja u Domu kulture u Bjelovaru. Okupljene ravnatelje pozdravila je predstojnica Ureda Zagrebačke nadbiskupije za vjeronauk u školi dr. Valentina Mandarić te u pozdravnoj riječi istaknula kako se susreti kardinala i ravnatelja održavaju upravo zbog neposrednijeg susreta u nastojanju oko zajedničkog zalaganja na području odgoja i obrazovanja djece i mladih. Susretu su se odazvali i nositelji gradske vlasti u Bjelovaru, kao i djelatnici Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa, pa su tako okupljene pozdravili Miroslav Čačija, župan Bjelovarsko-bilogorske županije, koji je istaknuo važnost zajedničkog zalaganja oko odgoja mladih, a vjeronauk u školi istaknuo je kao dio kulture i naslijeđa hrvatskog naroda. Mr. Vini Rakić, pomoćnica ministra Dragana Primorca, obratila se skupu u ime Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa te istaknula ovaj susret kao priliku za razmjenu iskustava radi izgradnje čovjekoljubive Hrvatske. Darko Tot uime Agencije za odgoj i obrazovanje istaknuo je kako su mladi danas opterećeni izazovima i sustavom vrijednosti koje im nameću mediji, te upravo stoga na području odgoja i obrazovanja treba osnažiti suradnju i partnerstvo između Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa, Agencije za odgoj i obrazovanje te Crkve.
Uime ravnatelja Bjelovarsko-bilogorske županije Nena Presečan-Arvay, ravnateljica Medicinske škole Bjelovar, u kratkim je crtama iznijela opće stanje u školstvu na tom području. Istaknula je kako su na području Bjelovarsko-bilogorske županije prve škole evidentirane već u 12 st. u Čazmi, a vodili su ih dominikanci. Također je navela zabrinjavajuću činjenicu smanjenja broja učenika u školama, čemu razlog vidi u smanjenom broju sklopljenih brakova, stalnom opadanju broja novorođene djece, nasilnim prekidima trudnoća, lošim gospodarskim prilikama. U krizi je kako obitelj, tako i autoritet roditelja te moralne vrednote koje se mladima posreduju. Jedan od mogućih odgovora na pitanje krize koja potresa temelje odgoja mlađih generacija Presečan-Arvay vidi u osobnom primjeru i svjedočanstvu života, gdje bi svaki intelektualac trebao dati svoj doprinos društvu. S druge strane, Brunoslav Sabolek, ravnatelj Srednje škole Ivan Seljanac u Križevcima, predstavio je Koprivničko-križevačku županiju kroz pozitivni trend izgradnje novih škola i zapaženih rezultata učenika na raznim natjecanjima, uz osvrt na mnoge negativne primjere koji koče još bolju realizaciju odgoja i obrazovanja (siromaštvo, afere i nasilje u obiteljima…).
Nakon uvoda u konkretno stanje na području dviju županija kardinal Josip Bozanić najprije je svim prosvjetnim djelatnicima, a napose nazočnim ravnateljima škola, odao priznanje za posao i zvanje koje vrše u hrvatskom društvu, a koje je usmjereno prema mladom čovjeku. “Čovjek je put Crkve”, istaknuo je kardinal, te dodao kako i Crkva želi biti od suradničke pomoći u čovjekovu razvoju. Također je dodao kako ovaj susret “treba biti put daljnjem boljem međusobnom upoznavanju kako bismo u daljnjoj suradnji bili konkretniji i učinkovitiji, a Katolička Crkva po predmetu vjeronauka osobito je povezana sa školom i otvorena školskom djelovanju poštujući autonomiju škole i metode školskog rada”. U tom kontekstu, u svom obraćanju okupljenim ravnateljima kardinal je govorio o problemu nasilja u školama. “Kakvog čovjeka želimo odgojiti”, zapitao je kardinal na početku svog promišljanja nad problemom nasilja u školama, problemom o kojem redovito čujemo i čitamo u medijima. Zanimanje za etičku i moralnu perspektivu odgoja i obrazovanja raste zajedno s problemima koji se u suvremenim odgojno-obrazovnim sustavima nameću, a upravo vjeronauk u školi potpomaže ostvarenje temeljnih odgojnih ciljeva koji se predlažu u smjernicama za novo školsko odgojno-obrazovno djelovanje. Škola i društvo, smatra kardinal, nužno utječu jedno na drugo, a trebali bi se ujediniti u borbi protiv nasilničkih obrazaca i vrjednota koje se nude u medijima. “Nasuprot mnogobrojnim (ne)odgojnim metodama mlada je osoba danas dezorijentirana”, zaključuje kardinal. Stoga ni ne čude brojna devijantna ponašanja djece i mladih kojih smo danas svjedoci. Jedan od očitih primjera devijantnog ponašanja jest i nasilje u školi koje se očituje kroz više oblika, a može biti psihičko, fizičko i emocionalno, od ismijavanja, nazivanja pogrdnim imenima, ogovaranja, ponižavanja, izoliranja, udaranja… “Škola svojim sadržajem, a još više načinima poučavanja, treba pomoći mladima kako naučiti živjeti zajedno, treba stvarati mreže društvenih odnosa i raditi zajedno u društvu za zajedničko dobro”, smatra kardinal, a to konkretizira riječima: “Učitelji i odgojitelji pozvani su biti uzorima mlađim naraštajima”. Samo poučavanje ne smije biti u suprotnosti sa sadržajem poučavanja. Odrasle osobe (roditelji, odgojitelji, učitelji) jesu model koji djeca imitiraju, pa prema tome i odgovorni za sliku ponašanja koje prenose mlađim generacijama. Vjeronauk u tom kontekstu pridonosi promicanju humanističkih vrjednota, te time dobiva značenje ne samo za evangelizacijsku službu Crkve, već i za odgoj mladog čovjeka i društvo u cijelosti. “Odgojna važnost vjeronaučne nastave proizlazi i iz potrebe uspostavljanja istinskog i miroljubivog suživota u današnjem pluralističkom društvu”, zaključuje kardinal, te svoje promišljanje zaključuje riječima: “Sve su odgojne institucije, a posebno škola, pozvane biti promicateljice kulture mira, tolerancije, suživota i nenasilja”.
Nakon kardinalova izlaganja okupljeni su ravnatelji imali priliku družiti se međusobno i s kardinalom u neformalnoj i opuštenoj atmosferi domjenka, te i u tom duhu ojačati komunikaciju i suradnju Crkve i odgojno-obrazovnih ustanova na području odgoja i obrazovanja.