Budi dio naše mreže
Izbornik

NOVINARI I BISKUPI RAZGOVARALI O ISTINI U MEDIJIMA

Zagreb

“Istina u medijima” bila je tema okruglog stola koji je priredio Odbor za sredstva društvene komunikacije HBK u povodu Svjetskog dana društvenih komunikacija, 1. lipanja u prostorijama HBK u Zagrebu.

Zagreb, 1. 6. 2001. (IKA) – “Istina u medijima” bila je tema okruglog stola koji je priredio Odbor za sredstva društvene komunikacije HBK u povodu Svjetskog dana društvenih komunikacija, 1. lipanja u prostorijama HBK u Zagrebu. Na okruglom stolu sudjelovali su predsjednik Hrvatske biskupske konferencije nadbiskup Josip Bozanić, novi predsjednik Odbora nadbiskup dr. Ivan Devčić, dosadašnji predsjednik toga odbora biskup dr. Vlado Košić, članovi Odbora i glavni urednici i novinari hrvatskih nacionalnih dnevnih listova i elektroničkih medija. Razgovor je koordinirao član Odbora za medije dr. Mirko Mataušić, a sve nazočne je pozdravio biskup Vlado Košić. Na početku susreta dr. Željko Tanjić održao je predavanje o pojmu i shvaćanju istine.
U razgovoru koji je uslijedio urednik Hrvatskoga radija Duško Radić izrazio je želju da se što više katoličkih intelektualaca uključi u različite emisije toga radija kako bi se proširio dijalog. Inoslav Bešker iz “Jutarnjeg lista” istaknuo je kako se novine svaki dan dokazuju na tržištu te moraju pisati tako da privuku čitatelje, a zbog stjecanja profita kriteriji istine često se određuju kriterijem tržišta. Naveo je dva osnovna principa medijskog pristupa istini: potpunu dostupnost činjenicama i slobodu interpretacije. On je dodao kako glas katoličkih intelektualaca laika teško nalazi mjesta i u katoličkom tisku.
Glavna urednica “Večernjeg lista” Ružica Cigler upozorila je kako su novinari ovisni o izvoru informiranja, te istaknula potrebu veće otvorenosti s crkvene strane prema javnim glasilima. Predstavnik “Slobodne Dalmacije” Tonči Bonači smatra kako se Crkva treba češće očitovati o aktulanim temama u društvu i Crkvi, a glavni urednik “Novoga lista” Zdenko Mance smatra kako je dobro da se mediji nalaze na tržištu, upravo i radi istine, te da je u tom pogledu po sebi tržište neutralno. Glavna urednica Glasa Istre Eni Ambrozić te urednik na CCN-u Dražen Klarić isticali su teškoću dolaženja do informacija kao i do kvalitetnih i kompetentnih crkvenih sugovornika za pojedine, posebno problematične teme. Glavni urednik “Glasa koncila” Ivan Miklenić smatra da se u društvenome tisku činjenice, barem kada je Crkva u pitanju, i krivotvore i izmišljaju te je u tom pogledu naveo više primjera u kojima je pokazao kako se nedovoljno poznaje unutarnje ustrojstvo Crkve. Urednik Religijskog programa HTV-a o. Tonči Trstenjak upozorio je kako se osjeća da se Crkva zatvorila za medije, a glavni urednik Informativne katoličke agencije don Anton Šuljić istaknuo je kao glavni problem odnos medija, institucije i istine, zaključivši kako se čini da trenutno ni u Crkvi nema dovoljno dijaloške spremnosti kako to traži II. vatikanski koncil. Novi predsjednik Odbora za sredstva društvene komunikacije nadbiskup Devčić zaključio je kako je velika odgovornost medija pred njihovim čitateljima, upozorivši kako etika ne smije pri tome biti gurnuta u drugi plan, posebice ne pred tržištem. U svome interventu nadbiskup Bozanić rekao je kako novinari moraju navoditi svoje izvore. Kad se priča počne, bilo bi dobro i da se dovrši, rekao je mons. Bozanić, ističući kako se sa strane Crkve dobiva dojam da se u medijima izvješćuje o činjanicama koje to nisu, te bi trebalo razlikovati činjenice i komentare. Na koncu je istaknuo važnost suradnje između Crkve i medija te otvorenosti i spremnosti za dijalog s obje strane. Također je istaknuo potrebu hrabrosti u medija da se ispričaju za lažne ili pogrešne navode. (i06026tš/sv)