Istina je prava novost.

O hrvatskome kazalištu u sklopu Dana kršćanske kulture

Gošća Susreta s autorom u Verbumovoj Knjižari sv. Frane u sklopu Dana kršćanske kulture bila je dr. Sanja Nikčević

Split, (IKA) – Gošća Susreta s autorom u Verbumovoj Knjižari sv. Frane u sklopu Dana kršćanske kulture bila je 20. ožujka prof. dr. Sanja Nikčević, teatrologinja i kazališna kritičarka, redovna profesorica Umjetničke akademije u Osijeku, autorica više knjiga među kojima i knjiga “Nova europska drama ili velika obmana” te “Što je nama hrvatska drama danas?”
Govoreći kad je započeo njezin interes za kazalište i kad je odlučila baviti se istim, na Susretu s autorom kojim je moderirala Jelena Hrgović, prisjetila se prve predstave koju je gledala u kazalištu još kao osnovnoškolka. Taj prvi susret s kazalištem ostavio je dubok pečat do današnjega dana, već tada je znala da želi biti kazališna kritičarka.
Sanja Nikčević završila je francuski jezik i književnost na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, gdje je magistrirala i doktorirala na američkoj drami. Interes za američku dramu vodio ju je u Ameriku kao Fulbrightovu stipendisticu u dva navrata, a iz tog američkog iskustva osobit utjecaj na nju ostavio je poticaj da ostvariš svoje snove – ako imaš san, trebaš ići za njim – koji je u Americi prisutan. To se, naravno, razlikovalo od hrvatskih prilika u kojima su je obeshrabrivali u tome da se bavi pisanjem kazališnih kritika.
Sanja Nikčević nadahnuta pričom o tzv. američkom snu napisala je i tri knjige o američkom kazalištu koje se bave američkim snom “Subverzivna američka drama ili simpatija za losere”, “Afirmativna američka drama ili živjeli Puritanci” i “Gubitnički genij u našem gradu”, a koje govore o mogućnostima ostvarenja sna. Osim toga, Nikčević se bavila i hrvatskim prilikama pa je objavila knjigu “Što je nama hrvatska drama danas?” To istraživanje dovelo ju je i do zanimljivog podatka kako je plodno bilo razdoblje 90-ih obzirom na umjetničko stvaralaštvo, osobito u stvaranju religioznih drama te ju je to navelo i da sabere na jednom mjestu hrvatske ratne drame u knjizi “Antologija hrvatske ratne drame” kojih je dosada prikupila 99, a koje govore kako umjetnost nije šutjela. Vrijednost tih radova, ističe Nikčević, sigurno je i u tome što čovjek u ratnim situacijama radi ono što ima smisla, a kad to radi onda to radi dobro. Bio je to svojevrsna reakcija na agresiju koja se dogodila, a koja je u ljudima budila potrebu za odgovorom.
Nikčević je autorica i knjige “Nova europska drama ili velika obmana” u kojoj problematizira nametanje trendova u europskom kazalištu, za koje kaže da je porušilo gotovo sve tabue. Nasilje, krv, psovke sveprisutne su na sceni, a ono što obilježava dramu poput lika, fabule, emocija gotovo da je napustilo kazališne daske. Takvo inzistiranje na trendu proširilo se cijelom Europom i može se reći da ni Hrvatska u tome ne zaostaje. Eksplicitno nasilje postalo je sveprisutno u kazalištu, podignuta je razina nasilja u vizualnoj umjetnosti uopće, a to nasilje svojom sveprisutnošću povećava i našu toleranciju na nasilje, prostote itd.
Knjige Sanje Nikčević služe tome da pokažu kako postoje i drugačije predstave, drugačija produkcija. “Ljudi slijede trendove. Kao profesorica na Umjetničkoj akademiji odgajam glumce i dramaturge, i željela sam im ovim knjigama pomoći u razumijevanju”, rekla je Nikčević i dodala kako je potrebno razumjeti da je nešto trend, ali ne bi trebalo trend nametati svima i isključivati druge ako taj isti trend ne slijede. Pokazalo se kako uski krug ljudi voli novu europsku dramu, koja je urušila priču, lik, karakter itd. Međutim, neka kazališta i autori, koji nisu u prvom planu, ipak čuvaju klasičnu dramu, dramu koja ima lik, priču, neku pozitivnu emociju itd. Budući da mediji nisu na njihovoj strani i ne pišu o njihovom radu, čini se kao da oni i ne postoje, i kao da ne postoji ništa drugo osim kazališta koja slijede europski trend, a europski trend je napadati sustav, vrijednosti, društvo. Na pitanje je li destrukcija oko hrvatskog glumišta i umjetnosti, usmjerena protiv svega što je hrvatsko diktirana odgovorila je da je to nažalost trend u Europi, jer europska kazališta rade produkcije koje kritiziraju. Umjetnost je u svim aspektima ušla u kritiku društva do kraja, točnije u kritizerstvo. Cijela Europa nosi kritiku vlastitog društva, ali ta je kritika usmjerena na točno određene probleme koji su dio trenda, i na taj način se ne bave društvom i njegovim problemima, nego subkulturom, ne nude rješenja.
Sanja Nikčević radila je i kao kazališni kritičar i novinar u Večernjem listu, kao viši savjetnik za kazalište u Ministarstvu kulture, osnivač je i prvi predsjednik Hrvatskog centra ITI-UNESCO, a član je brojnih međunarodnih društava teatrologa. Za doprinos razvitku i ugledu države te za dobrobit građana odlikovao ju je Predsjednik Republike Hrvatske Redom hrvatskog pletera.