Budi dio naše mreže
Izbornik

O ZNAČAJKAMA I POSLJEDICAMA ISLAMSKOG FUNDAMENTALIZMA

Razgovor isusovca prof. Crolliusa za agenciju SIR.

“Nužno je pojasniti kako fundamentalizam nije značajka islama već ga nalazimo u svim religijama: od kršćanstva do židovstva od hinduizma do budizma. Dovoljno je sjetiti što se proteklih dana događalo kršćanima u Sjevernoj Irskoj”, kaže isusovac Arij Roest Crollius, profesor na Papinskom sveučilištu Gregorijani i koordinator Instituta za proučavanje religije i kulture koji će idućih dana biti otvoren na tome sveučilištu.
Prof. Crollius odazvao se pozivu agencije SIR na razgovor u povodu vjerojatne fundamentalističke pozadine atentata u SAD-u. Na početku je istaknuo značajke fundamentalizma. “Ta pojava”, rekao je, “ima bar dva izvora: s jedne strane društveno-političke prilike u kojima se neka skupina koja pripada određenoj religiji osjeća nepravedno zapostavljenom i ne uspijeva više postići da se njezin glas čuje redovitim putovima u javnosti te zato pribjegava uporabi nasilnih sredstava da bi je se poslušalo. Drugi izvor fundamentalizma je snažno uvjerenje o pravu na nametanje vlastitih religijskih vrijednosti, također nasiljem i terorizmom. Još uz to neke snažne karizmatske vođe uspijevaju privući brojne sljedbenike”.
Odgovarajući na pitanje je li fundamentalizam islamskog podrijetla, prof. Crollius ističe kako fundamentalizam prije svega karakterizira reakcija na suvremenost. “Mnogi se muslimani osjećaju iz toga isključeni i podvrgnuti su vlastitim kulturalnim i vjerskim tradicijama: žele ih iznova potvrditi korištenjem političke i vojne moći u suvremenom svijetu, u kojem vide preveliku slobodu na moralnome i vjerskom području: talibani u Afganistanu primjer su tih ekstremističkih pozicija, nazočnih također u Indoneziji, Nigeriji i Sudanu, dok u arapskim zemljama ne uspijevaju poprimiti previše nasilne oblike”, rekao je isusovac. “Za fundamentaliste – manjinu koja međutim često vlada cijelom zemljom – muslimanskom vjerom moraju biti obuhvaćeni svi stanovnici zemlje; premda se ostale religije toleriraju, njezini se vjernici ne smatraju građanima u punom smislu. Prema tim ekstremistima suvremenost je sekularizirala viziju svijeta, koji mora ostati pod Božjim nadzorom, osobito na moralnom području. Neprijatelj protiv kojega se treba boriti stoga je upravo suvremenost, prisutna kako na Zapadu tako i u imućnim društvenim slojevima u njihovim vlastitim zemljama”, rekao je prof. Crollius.
Alžirac Khaled Fouad Allam, profesor na Institutu za religijske znanosti u Urbinu i na Sveučilištu u Trstu, izrazio je za SIR strahovanje da će ti strašni teroristički čini izazvati protuislamsko raspoloženje diljem svijeta, osobito u SAD-u, što bi moglo imati dalekosežne posljedice po odnose između muslimana i kršćana te čak dovesti do njihove potpune blokade. (ika-sa)