Istina je prava novost.

Očitovanje Svete Stolice o dopuštenosti histerektomije u određenim slučajevima

Kongregacija za nauk vjere objavila je 3. siječnja odgovor na pitanje o moralnosti uklanjanja maternice (histerektomije) u specifičnim „ekstremnim slučajevima“: kad žena više ne može rađati i kad postoji medicinska sigurnost da će moguća trudnoća završiti spontanim pobačajem.

U dokumentu tog vatikanskog ureda pod nazivom „’Responsum’ Kongregacije za nauk vjere na dvojbu o dopuštenosti histerektomije u određenim slučajevima“ potvrđuje se izjava od 1993., odnosno na teze iznesene u dokumentu „Odgovori na iznesene dvojbe u vezi s ‘izolacijom maternice’ i drugim pitanjima“ ali se dopunjuje ilustrativnom notom koja odgovara na slučajeve koji su posljednjih godina predstavljeni Svetoj Stolici. Odgovor Kongregacije bavi se vrlo specifičnim slučajem “kad se utvrdi da je maternica nepovratno u takvom stanju da više nije pogodna za prokreaciju a medicinski stručnjaci su stekli sigurnost da će eventualna trudnoća dovesti do spontanog pobačaja prije negoli zametak bude sposoban za samostalno preživljavanje“. U takvim slučajevima, kaže Kongregacija, histerektomija može biti moralno dopuštena ako su život ili zdravlje majke izravno ugroženi i „to se ne smatra sterilizacijom“. Međutim, histerektomija ili podvezivanje jajnika („izolacija maternice“) smatraju se nedopuštenim radnjama „ukoliko predstavljaju izravne metode sterilizacije” ili imaju za cilj „onemogućiti eventualnu trudnoću koja može uključivati određenu opasnost za majku“.

Slučajevi koji se razmatraju u ovom odgovoru, ali i oni koji se odnose na histerektomiju „predstavljaju različito pitanje od onoga koje je proučavano 1993. godine”, objašnjava Kongregacija, upravo „zato što se odnose na situacije u kojima rađanje više nije moguće.“ Stoga se „uklanjanje reproduktivnog organa koji više nije sposoban iznijeti do kraja trudnoću ne može kvalificirati kao izravna sterilizacija, koja jest i ostaje intrinzično nedopuštena i kao cilj i kao sredstvo”, navodi se u danas objavljenoj Noti Kongregacije za nauk vjere.

“S moralne točke gledišta, mora se tražiti da je dostignut sav stupanj sigurnosti koji je se u medicini može postići i, u tome smislu, dani odgovor vrijedi za pitanje u onom obliku u kojem je u dobroj vjeri  postavljeno“, pojašnjava se u dokumentu.

U zaključku se navodi da kirurški zahvat uklanjanja, moralno valjan pod prikazanim uvjetima, nije jedino rješenje. Moguće je prakticirati potpunu apstinenciju ili pribjegavanje neplodnim danima. „Na supružnicima je da, u razgovor s liječnicima i svojim duhovnim vođom, izaberu put koji će slijediti, primjenjujući na svoj slučaj i svoje okolnosti uobičajene kriterije postupnosti liječničkog zahvata“.