Istina je prava novost.

OKRUGLI STOL O ŠKOLSTVU U BOSNI I HERCEGOVINI

Sarajevo, 30. 9. 1999. (IKA/KTA) - Glavni zamjenik visokog predstavnika UN-a u BiH veleposlanik Ralph R. Johnson sazvao je 29. rujna u Sarajevu okrugli stol na temu "Nastavni plan i program u osnovnim i srednjim školama prema europskih standardima". Na

Sarajevo, 30. 9. 1999. (IKA/KTA) – Glavni zamjenik visokog predstavnika UN-a u BiH veleposlanik Ralph R. Johnson sazvao je 29. rujna u Sarajevu okrugli stol na temu “Nastavni plan i program u osnovnim i srednjim školama prema europskih standardima”. Na susretu su sudjelovali predstavnici vladajućih stranaka triju naroda u BiH, nevladnih organizacija, nekih prosvjetnih ustanova, studentskih organizacija i vjerskih zajednica. U kratkome uvodnom izlaganju veleposlanik Johnson istaknuo je poboljšanje sadašnjih školskih programa i priručnika te zapitao sudionike mogu li svi učenici u BiH učiti iz istih knjiga, prema istome programu i u istim razredima. Ako to nije moguće, mogu li u istim školskim zgradama na smjenu pohađati nastavu prema različitim programima. Sudionici su se predstavili te su iznijeli svoje analize sadašnjeg stanja i prijedloge za promjene na bolje. Predstavnici vladajućih stranaka optužili su unitarsitički program prethodnog sustava koji je zanemarivao nacionalnu povijest, književnost i kulturu te je predlagao da se za tzv. opće predmete upotrebljavaju isti priručnici na tri službena jezika, a za tzv. skupinu nacionalnih predmeta da stručnjaci napišu priručnike s glavnim dijelom zajedničke građe i manjinskim dijelom građe za pripadnike pojedinih naroda. Predstavnici nevladnih organizacija i veliki dio nazočnih prosvjetnih djelatnika izrazili su negodovanje zbog utjecaja etničkih stranaka na program obrazovanja, žalili su za “dobrim starim vremenima” te isticali da bi djeca iz mješovitih brakova morala biti uzorak za koji se prave programi i priručnici svim učenicima i svim školama. Studenti su negodovali zbog toga što su programi zastarjeli te što mlade nitko ne pita pri stvaranju novih programa i priručnika. Na okrugli stol bili su pozvani i predstavnici vjerskih zajednica. Tako je metropolit dabrobosanski Nikolaj predbacio predratnom školskom sustavu da su iz programa i rada nastavnika namjerno potiskivani utjecaji religioznih roditelja i vjerskih zajednica te je istaknuo da se mladi ne mogu razviti u odgovorne osobe bez suradnje roditelja, vjere i škole u njihovoj izobrazbi i odgoju. Predstavnik Katoličke crkve kanonik Ante Meštrović, koji je ujedno i ravnatelj Katoličkoga školskog centra u Sarajevu, istaknuo je da je taj centar utemeljen u ratu sa svrhom da se katoličkim i ostalim obiteljima ponudi kvalitetna škola za njihovu djecu. U radu i odgoju djelatnici tog centra ne preuzimaju ni bošnjačko-muslimanski program, koji je polemičan i rađen u tijeku rata, ni onaj iz Republike Hrvatske, prema kojem bi djeca morala učiti da im je domovina jedna susjedna država, a ne BiH. Predaje se na hrvatskome jeziku, ali učenici, koji nisu Hrvati, mogu upotrebljavati također bošnjački ili srpski jezik.