OPATIJA PANNONHALMA IZME?U ISTOKA I ZAPADA Poglavar benediktinskog samostana, nadopat Asztrik Varszegi govori o povijesti tisuau godina starog samostana i planovima za buduanost, o moguaim ekumenskim dijalozima u toj opatiji.
Pannonhalm (IKA )
Pannonhalm, 3. 9. 1996. (IKA) - U sklopu rujanskoga pastoralnog posjeta Ma?arskoj, Sveti Otac namjerava posjetiti benediktinski samostan u Pannonhalmu te s tamošnjim redovnicima proslaviti tisuau godina samostana, koji s pravom zaslužuje naslov povijesn
Pannonhalm, 3. 9. 1996. (IKA) – U sklopu rujanskoga pastoralnog posjeta Ma?arskoj, Sveti Otac namjerava posjetiti benediktinski samostan u Pannonhalmu te s tamošnjim redovnicima proslaviti tisuau godina samostana, koji s pravom zaslužuje naslov povijesnog raskršaa razlieitih interesa Istoka i Zapada. U svojih tisuau godina samostan je pretrpio mongolska i turska osvajanja, samovolju austrijskih careva no poglavar samostana, nadopat Asztrik Varszegi istiee kako tek buduanost donosi prave izazove toj katoliekoj zajednici na zapadu Ma?arske buduai da je papinom dolasku na proslavu samostanske obljetnice prethodio neuspjeli pokušaj njegova sastanka s patrijarhom Ruske Pravoslavne Crkve Aleksijem II. Patrijarh je otkazao svoj posjet još u lipnju ove godine, a otada nije bilo govora o toenom datumu sljedeaeg susreta. “Ovo je samo privremeno zaobilaženje dijaloga zbog važnosti njegova održavanja”, o. Varszegi ne skriva svoje razoearanje te istiee napore Svete Stolice koja vea godinama polaže temelje boljeg i kvalitetnijeg ekumenskog dijaloga nastojeai prevladati stoljetni jaz izme?u katolištva i pravoslavlja. Tako je npr. papa Pio XI. potaknuo utemeljenje triju benediktinskih samostana u SAD-u, Njemaekoj i Belgiji koji svoja bogoslužja slave po bizantskom obredu.. “Padom komunizma stare su rane, nažalost, ponovo otvorene”, kaže o. Varszegi tumaeeai kako su te napetosti ujedno razlog neodržavanja susreta. Samostanski život uvijek je išao ukorak sa zapadnim svijetom jer oni su još sedamdesetih godina, unatoe zabranama tadašnjih komunistiekih vlasti, imali kompjutersku vezu, a danas im ne nedostaje i vlastita stranica na Internetu, nezaobilazna veza sa kršaanima na Istoku. Pannohalmski samostan utemeljen je 996, kao tvr?ava kada je kršaanstvo u tim krajevima bilo još u povojima i imalo mnoštvo neprijatelja. U 13. stoljeau Pannonhalm je imao sreau da je izbjegao mongolsko uništenje osamdesetak beneditkinskih samostana. Sreaa je me?utim nije služila 300 godina kasnije kada je Turska okupirala gotovo cijelu Ma?arsku, potpuno razorila samostan i protjerala sve redovnike. Život se tek poeetkom 17. stojeaa poeeo buditi, a procvjetao je u 18. stoljeau sve dok austrijski car Josip II. 1786. nije zatvorio samostan. Zaplijenjeno samostansko blago je poslije vraaeno. U drugom svjetskom ratu poslužio je mnogim Židovima kao skonište od nacistiekih progona, a nakon komunistieke strahovlade ponovo se logika terora nastoji zamijeniti logikom dijaloga.