Istina je prava novost.

Ostvaren san o povratku u domovinu

Posthumnom retrospektivnom izložbom akademskog slikara Josipa Crnoborija otvorena Zavičajna galerija "Crnobori"

Banjole, (IKA) – U godini 5. obljetnice smrti akademskog slikara Josipa Crnoborija u njegovu rodnom mjestu Banjole, nedaleko Medulina, svečano je otvorena Zavičajna galerija “Crnobori”. Inauguralni postav umjetnina u novootvorenoj galeriji dio je njegova opusa, danas pohranjenog u Zagrebu. Premda je najveći dio života proveo u iseljeništvu kroz svoj umjetnički izričaj stvorio je trajnu povezanost sa svojim rodnim krajem i crkvom Majke Božje Zvijezde Mora u Banjolama. Naime, kao dvanaestogodišnji dječak, prije odlaska iz Istre u crkvi je na zidnom luku oltara slikom “Golubica” dočarao svoju viziju silaska Duha Svetoga, da bi se za tu istu crkvu sljedeći put latio kista u poodmakloj dobi kada je kao 95-godišnjak oslikao platno “Majka Božja zaštitnica Banjola u oluji”. Ta druga slika nastala je slijedom prvog i jedinog dolaska u rodni kraj nakon 53 godine iseljeništva, kada je sumještanima obećao naslikati legendu Gospina spašavanja Banjola od olujnog nevremena.
Josip Crnobori, rođen u Banjolama 1907. godine, bio je hrvatski slikar koji je veći dio svog života proveo u emigraciji. Završio je Akademiju likovnih umjetnosti u Zagrebu 1936. a prvu samostalnu izložbu imao je 1937. u salonu Urlich u Zagrebu, te je već tada najavljen kao “novi mladi slikarski talent”, koji je priznat i na venecijanskom biennalu 1942. Na zahtjev tadašnjih vlasti naslikao je portret poglavnika Ante Pavelića što mu je nakon rata donijelo mnoge nevolje. Zbog političkih pritisaka i prijetnji 1946. prisiljen je otići u iseljeništvo. Živio je u Italiji, Argentini i New Yorku. U Hrvatsku se vratio 1999., nakon što mu je 1998. priređena velika izložba u Klovićevim dvorima u Zagrebu “Povratak slikara”. Umro je u Zagrebu 2005. u dobi od 98 godina. Njegova se djela nalaze u crkvama i galerijama, kao i privatnim kolekcijama diljem svijeta, a svaka retrospektivna izložba njegovih djela ima zapažen odjek, kao primjerice izložba u Trstu 2004. kada su njegova djela izložena nakon punih 58 godina. Od njegovih portreta crkvenih ličnosti svakako je značajan, iz faze mladosti, portret kardinala Alojzija Stepinca, te portret biskupa Antuna Bogetića kojeg je realizirao nakon povratka u Hrvatsku, a koji se čuva u zgradi Biskupijskog ordinarijata u Poreču.
O slikaru i njegovim djelima u prigodi otvorenja zavičajne galerije u Banjolama govorila je Koraljka Jurčec Kos, kustosica njegova opusa u Galeriji Klovićevi dvori u Zagrebu.
Realizacija toga projekta, povratka dijela Crnoborijeva stvaralačkog opusa u rodni kraj kao i otvaranje Zavičajne galerije zasluga je voditeljice pulske podružnice Hrvatske matice iseljenika Ane Bedrine koja je tom prigodom izjavila: “Otvaranjem Zavičajne galerije “Crnobori” u Banjolama, slikar Josip Crnobori nastavlja živjeti među nama u svojim djelima, na ponos budućim naraštajima”.