Istina je prava novost.

Otvorena izložba "Ne/Izliječeni sveci"

Zagreb, (IKA) – Izložba “Ne/Izliječeni sveci – istražni i konzervatorsko-restauratorski radovi na polikromiranim drvenim skulpturama iz Dijecezanskog muzeja Zagrebačke nadbiskupije” otvorena je u srijedu 4. svibnja u dvorani Vijenac Nadbiskupskoga pastoralnog instituta u Zagrebu.
Otvarajući izložbu pomoćni zagrebački biskup Ivan Šaško je prenoseći pozdrave i čestitke zagrebačkog nadbiskupa kardinala Josipa Bozanića, rekao: “Zagrebačka nadbiskupija zahvaljuje svima koji su na razne načine pridonijeli obnavljanju skulptura i njihovu izlaganju. Mislim ponajprije na Akademiju likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu, a naročito njezinu Odsjeku za konzerviranje i restauriranje umjetnina, pri čemu osobitu zahvalu dugujemo predstojnici Katedre za restauriranje profesorici Zvjezdani Jembrih, ali ne zaboravljamo ni ostale nastavnike, studentice i studente. Vjerujem da večeras u sebi nose barem onoliko ponosa koliko je bilo potrebno oduševljenja i truda u restauratorskim radovima. Hvala svima koji su svoj trud i znanje, svoju nesebičnost uložili pod imenom Muzeja za umjetnost i obrt, počevši od njegova ravnatelja, gospodina Miroslava Gašparovića. Hvala Ministarstvu kulture Republike Hrvatske. Hvala Gradu Zagrebu, točnije Gradskomu uredu za obrazovanje, kulturu i sport te Gradskomu zavodu za zaštitu spomenika kulture i prirode. Iskrena zahvala autorima koncepcije Izložbe, autorima tekstova u Katalogu i svima koji su omogućili njegovo objavljivanje; autorima postava Izložbe, koordinatorima, tehničkoj potpori, pokroviteljima i suradnicima, kako u najvećim tako i u najmanjim poslovima”.
Biskup Šaško je rekao kako mu je drago da je i osobno mogao biti dio nastajanja te izložbe. Smatram da je, uz puno istaknutih vrijednosti i znakovitosti, važno primijetiti zrnca i iskre, malenost i skromnost od koje je sve započelo. U kršćanstvu sve što je istinski veliko i što preživljava vremensku nestalnost nastaje iz skromnosti, iz vjernosti koju Isus itekako hvali, rekao je, te podsjetio, kako se “ovdje ne radi o velebnim djelima umjetnosti, niti o veličanstvenim prigodama za koje bi ta djela bila rađena. Najčešće su to jedva primjetljivi tragovi srca, potreba jednostavnoga vjerničkog puka, čežnja i pouzdanje pretočeni u figurativnost. Čini mi se da je takav pristup bio i onih koji su obnavljali te skulpture. U njemu se spojila stručnost, znanje koje se ne uznosi, nego koristi kao pomoć drugima, spremno na suradnju”.
Posebno pak je ukazao na suradnju, “koja pokazuje da se može rasti u ljepoti, spašavati ranjeno, bolesno, napadnuto, ono što je izgubilo boju i glas u našim životima. Suprotno kulturi sukobljenosti, ovdje je posvjedočeno zajedništvo raznih struka i zanimanja. I pritom je neznatno stavljeno u središte. Kada su izrađivani ti predmeti, nije se moglo ni slutiti koliko će života povezati”.
Govoreći o obnovljenim eksponatima, istaknuo, je kako oni “nisu nastali da budu skriveni, da se na njih sliježe zaborav i na njima skuplja prašina ili da ih nagriza crvotočina. I zato je tužno, kada ih ne uspijevamo do kraja izliječiti. No, znamo: i oni su propadljivi, baš kao i sve na ovome svijetu, ali oni su nastajali da bi bili lijek nama, živim ljudima”. U tom kontekstu je ukazao i na sam naslov izložbe “ako propadaju naši kipovi, naše dragocjenosti, naša baština, propada puno važnije tkivo; tada smo bolesni mi, vjernici, društvena zajednica, jer nas nagriza duhovna crvotočina koja slabi osjetljivost za vrijednosti. Tako nas ova izložba zaliječenih skulptura pita: Nismo li mi oboljeli: od žurbe, od nemara, od sebičnosti, od bešćutnosti, od vezanosti za prolazno, od nečovječnosti…? Sveci su izrađivani iz čežnje za svetošću. A jedine bolesti od kojih ne bismo smjeli ozdraviti jesu svetost i ljubav”. Na kraju je povezujući to događanje sa Svetom godinom milosrđa rekao kako “premda na popisu djela kršćanskoga milosrđa ne postoji djelo: Obnoviti kipove i slike svetaca; promicati umjetnost i kulturnu baštinu, smatram da je to iznimno djelo milosrđa, jer je na tragu središta otajstva Isusa Krista: obradovati bližnjega Radosnom viješću. Zato vam hvala za to milosrdno djelo”.

Okupljenima su se obratili i predstojnik Ureda za kulturna dobra Zagrebačke nadbiskupije mons. Nedjeljko Pintarić, dekan Akademije likovnih umjetnosti Aleksandar Battista Ilić, ravnatelj Muzeja za umjetnost i obrt Miroslav Gašparović, kao i predstojnica Katedre za restauriranje umjetnina Akademije likovnih umjetnosti Zvjezdana Jembrih.

Izložba je ona plod suradnje između Zagrebačke nadbiskupije i Dijecezanskog muzeja Zagrebačke nadbiskupije (koji je 1939. utemeljio zagrebački nadbiskup Alojzije Stepinac) i Odsjeka za konzerviranje i restauriranje Akademije likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu. Posljednjih sedam godina studenti ALU su dolazili u prostorije Nadbiskupskoga duhovnog stola, gdje su obavljali svoju praksu, te su predstavljene skulpture plod toga studentskog rada. U realizaciji postava izložbe u Domitrovićevoj kuli sudjelovao je i Muzej za umjetnost i obrt, a izložba je realizirana financijskom potporom Gradskog ureda za obrazovanje, kulturu i sport Grada Zagreba i Zagrebačke nadbiskupije.

Nakon prigodnog programa u Vijencu, uzvanici su se uputili u Domitrovićevu kulu, te pogledati izložene restaurirane eksponate. Otvaranju su nazočili i savjetnik u Apostolskoj nuncijaturi mons. Julien Kabore, kancelar Nadbiskupskoga duhovnog stola mons. Stjepan Večković, profesori i studenti Akademije likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu, kao i drugi poklonici crkvene umjetnosti. Svečanost je glazbeno obogatio Bogoslovni oktet.
Izložba se u Domitrovićevoj kuli, Kaptol 31 u Zagrebu može razgledati do 4. lipnja svakoga dana od 10 do 19 sati. Izložbu prate i interaktivne radionice koje će se održati srijedom i subotom. Radionice srijedom imat će temu “Od drva do zlata” (ili kako izvoditi tradicionalne tehnike pozlate), a održavat će se u Nadbiskupskom dvoru (desno od katedrale) od 12 do 15 sati. Radionice subotom imat će temu “SOS za svece” (ili što učiniti s oštećenom drvenom skulpturom), a održavat će se na istom mjesto od 10 do 13 sati.
Izložbu prati katalog, te informativni letak koji je dostupan na mrežnoj stranici http://goo.gl/QsX1Rf.