Istina je prava novost.

POLJSKA: SUKOB CRKVE I SABORA OKO NOVOGA USTAVA

"Crkva se neće suprotstavljati demokratskom Ustavu" rekao je biskup Tadeusz Pieronek, tajnik biskupske konferencije Poljske, komentirajući Pismo poljskih biskupa o budućem poljskom ustavu.

Niepokalanov, 27. 10. 1994. (IKA/KAI) – “Crkva se neće suprotstavljati demokratskom Ustavu” rekao je biskup Tadeusz Pieronek, tajnik biskupske konferencije Poljske, komentirajući Pismo poljskih biskupa o budućem poljskom ustavu, upućeno iz svetišta Niepokalanowa 22. listopada 1994. Biskup je Pieronek oštro izjavio da Sejm (Gornji dom poljskog Sabora) nema potpuni autoritet sam proglašavati zakone. “Naš narod mora iskazati svoje mišljenje referendumom” rekao je on.
“Biskupsko je pismo utemeljeno na pretpostavci da nakon ponovnog stjecanja neovisnosti u Poljskoj postoji neodložna potreba da se mudro uredi područje sloboda” rekao je biskup Pieronek. “Najvažnija stvar bi bilo donošenje poljskoga Ustava. Takav bi ustav trebao jamčiti slobode i ljudska prava”.
O članku ustava koji uređuje odnose između države i Crkve biskup je Pieronek rekao da u novom poljskom Ustavu država ne bi trebala biti definirana kao “laička ustanova” (pojam koji u Poljskoj ima izrazito protuvjersko značenje). “Više bismo voljeli da se država opiše kao neovisna o religioznom motrištu, ukoliko bi takva neutralnost jamčila i nazočnost svetosti u javnome životu. Biskupi također smatraju u svom pismu da je nužno ratificirati konkordat između Svete Stolice i Republike Poljske.” Objašnjavajući da Crkva neće prihvatiti “loš Ustav” biskup je Pieronek rekao: “Mi ne želimo totalitarni režim. Želimo biti slobodnom nacijom koja sama donosi vlastite zakone koji jamče slobodu i temeljne ljudske slobode”. Biskup je naveo primjere točaka u nacrtu Ustava koje su u suprotnosti s duhom slobode. Izrijekom je govorio o formulaciji “laička država” koja nosi rizik tumačenja u suprotnosti s osnovnim ljudskim pravima.
Na upit što će se desiti ne prihvati li Crkva novi ustav, biskup je Pieronek odgovorio: “Crkva kao ustanova ne bi sudjelovala u referendumu. U svakom slučaju narod, čija većina su članovi Crkve, glasovali bi na referendumu. Ako se više od 90% Poljaka izjašnjavaju kao praktični katolici, takav bi referendum bio glas Crkve.”