Poslijepodnevni dio prvog dana Katehetske proljetne škole
Anton Peranić (1959-2021)
Zagreb (IKA )
Bez obzira na mnoge uvjetovanosti i vjersku oslabljenost obitelji, treba posvješćivati katehetsku ulogu obitelji, odnosno njene odgojne mogućnosti, za što ona treba dobiti pomoć od određenih struktura u župnoj zajednici i, dakako, mijenjati način rada s obitelji kao sa 'subjektom' a ne 'objektom'
Zagreb, (IKA) – Poslijepodnevni radni dio prvoga dana dvodnevne Katehetske proljetne škole o temi “Roditelji i njihova suodgovornost u odgojno-obrazovnome sustavu kroz prizmu vjeronauka u školi”, koja je otvorena u petak 14. svibnja u dvorani Vijenac Nadbiskupijskoga pastoralnog instituta na zagrebačkome Kaptolu, predavanjem o temi „Susreti s roditeljima u pripremi djece i mladih za sakrament euharistije i potvrde” otvorio je mr. Anton Peranić, predstojnik Katehetskoga ureda Krčke biskupije. “Boli nas činjenica da je kod mnogih roditelja prisutan stav da se prva pričest i krizma obave sa što manje truda i da ih se previše ne uznemiruje”, kazao je mr. Peranić dodajući kako su upravo susreti s roditeljima prigoda da se katehezom zahvate i odrasli.
Predavač je upozorio kako je “za sveobuhvatni rast Crkve u suvremenome hrvatskom društvu potreban prijelaz deklariranih katolika iz površne, tradicionalne i formalističke religioznosti u aktivnu, odnosno sa svjedočkim senzusom obilježenu religioznost. Tome može pomoći i kateheza potvrđenika, ali i ostalih katehetskih godišta. Dakako, pritom je obitelj bitan čimbenik cjelokupnoga odgoja djece”, naglasio je te nastavio: “Sve veća privatizacija i individualizacija vjere vodi napuštanju ili distanciranju od Crkve. Činjenica je da su, u obitelji, i u onoj izrazitije katoličkoj, prisutni mnogi elementi pluralizma koji prodiru preko televizije, radija, tiska, raznih igara, pjesama itd. U mnogim obiteljima ne prakticiraju se sakramenti i u svakidašnjem životu roditelji ne svjedoče djeci svoja religiozna uvjerenja. Ona su skrivena ili nesigurna, ili su pod pritiskom jakih sumnji, a često klize prema nevjeri ili indiferentizmu. Štoviše, sve što se odnosi na vjeru i Crkvu smatra se sporednom stvari, tim više što kulturalni ambijent vrši pritisak na vjeru i kod velikog broja mladih stavlja je u krizu”.
No, istaknuo je, “bez obzira na mnoge uvjetovanosti i vjersku oslabljenost obitelji, treba posvješćivati katehetsku ulogu obitelji, odnosno njene odgojne mogućnosti, za što ona treba dobiti pomoć od određenih struktura u župnoj zajednici i, dakako, mijenjati način rada s obitelji kao sa ‘subjektom’ a ne ‘objektom’. Za razliku od osamdesetih godina, kada se na katehetskim školama dosta raspravljalo o ‘odgojnoj ulozi obitelji’, danas u kompleksnoj situaciji nesigurnosti što se tiče sustava vrednota, na katehetskom planu sve je manje pravog govora o novim stilovima obiteljske komunikacije i novim odgojnim pristupima. U tom pravcu trebat će radikalno mijenjati i sadržaje i načine susreta s roditeljima u povodu slavlja sakramenata”, poručio je mr. Peranić dajući pritom i konkretan prijedlog. Predstavio je, naime, projekt rada s roditeljima pripravnika na sakrament euharistije i potvrde koji podrazumijeva zajedničko uključivanje roditelja pripravnika. Temeljna karakteristika projekta njegova je raznolikost, što znači da svaki roditelj može pronaći svoj način zauzetosti, sudjelovanja, posvećenosti i predanja u godini priprave zajedno sa svojim djetetom, kazao je mr. Peranić dodajući kako se poseban naglasak stavlja na molitveno-sakramentalno praćenje djeteta, koje se toplo preporučuje svim roditeljima i kumovima, kao neizostavni dio priprave.
Socijalna pedagoginja Alma Rovis Brandić govorila je o načinima razvijanja partnerskoga odnosa (vjero)učitelja s roditeljima. Istaknula je kako odnos između roditelja i učitelja mora biti ravnopravan ukoliko se želi da on bude učinkovit i da poluči uspjeh. “Učenje ne podrazumijeva samo usvajanje znanja iz knjiga – ono je puno širi pojam i možemo reći kako su roditelji prvi učitelji svoje djece”, kazala je dodavši da su roditelji svakako pozvani i kompetentni sudjelovati u odgoju i obrazovanju svoje djece, kao i učitelji. “Ako se u tom poslu mi i roditelji razumijemo, ako smo spremni partnerski, timski raditi prema istome cilju, svakako je pretpostavka uspjeha veća”, istaknula je Rovis Brandić dodajući kako je na učiteljima odgovornost za poticanje razvoja partnerskoga odnosa s roditeljima. „Odnos međusobnoga uvažavanja i slaganja preduvjet je kvalitetne suradnje”, kazala je dodavši da „sposobnost stvaranja osjećaja povezanosti i sličnosti s drugom osobom rezultira ishodom u kojemu su obje strane pobjednici, kreira odnos povjerenja i poštovanja”.
Prvi dan katehetske škole zaključen je zajedničkim euharistijskim slavljem u crkvi sv. Marije na Dolcu. Drugoga dana katehetske škole Staša Knežević govorit će o radu s djecom i suradnji s roditeljima u obiteljima opterećenima različitim poteškoćama, a skup će biti zaključen okruglim stolom.