Istina je prava novost.

Predstavljanje novih izdanja za vjeronauk u srednjim školama

Drugoga dana Katehetske ljetne škole predstavljena dva nova izdanja - "Plan i program katoličkoga vjeronauka za četverogodišnje srednje škole" i udžbenik za četvrti razred srednje škole "Svjetlom vjere"

Zagreb, (IKA) – Drugog dana Katehetske ljetne škole za vjeroučitelje srednjih škola, u utorak 25. kolovoza, predstavljena su dva nova izdanja “Plan i program katoličkoga vjeronauka za četverogodišnje srednje škole” i udžbenik za četvrti razred srednje škole “Svjetlom vjere”.
Predstavljanju u dvorani “Vijenac” Nadbiskupijskog pastoralnog instituta u Zagrebu uz sudionike škole, nazočili su i predsjednik Vijeća HBK za katehizaciju đakovačko-osječki pomoćni biskup Đuro Hranić, ravnatelj Agencije za odgoj i obrazovanje Vinko Filipović te pomoćnik direktora Kršćanske sadašnjosti don Anton Šuljić.

U duhu prvoga katehetskoga dokumenta nakon II. vatikanskog sabora, apostolske pobudnice Ivana Pavla II. Catechesi tradendae, čija se trideseta obljetnica obilježava ove godine, osvrt na izdanja dao je predstojnik NKU HBK dr. Ivica Pažin.
Plan i program u potpunosti slijedi obrazovne standarde ne samo obnoviteljskih pokušaja hrvatskog školstva, nego daleko više probranih europskih smjernica, te tako mladog čovjeka stavlja u središte svog sadržaja, istaknuo je Pažin. Vezano uz udžbenik “Svjetlom vjere” upozorio je na znakovitost naslova. Naime, nije slučajno da u vremenu završetka jednoga obrazovnog ciklusa, kada nažalost ni maturalna svjedodžba nije više jamstvo bolje i kvalitetnije budućnosti današnjega čovjeka, ovaj posljednji u nizu svih vjeronaučnih udžbenika svojim naslovom želi uputiti mladog čovjeka na pravi put ostvarenja vlastitoga života, koji može ponuditi samo vjera. Stoga je izrazio nadu kako je u tim djelima pronađen izraz razumljiv ovom pokoljenju.
O novom “Planu i programu katoličkoga vjeronauka za četverogodišnje srednje škole” govorio je njegov recenzent prof. dr. Alojzije Hoblaj. Podsjetio je kako je to treći dokument od ponovnog uvođenja vjeronauka u škole (1991.; 2001.; 2008.). Pohvalio je NKU na pripremi i izradi dokumenta te istaknuo kako je radna verzija dokumenta bila postavljena na internetskim stranicama NKU s pozivom na aktivno sudjelovanje svim zainteresiranim vjeroučiteljima i suradnicima. Predstavljajući sam sadržaj dokumenta, Hoblaj je istaknuo kako on obuhvaća četiri vjeronaučna planska godišnja. Svako godište podijeljeno je u tematske cjeline, one pak u nekoliko tema, podtema, te ključnih pojmova. Uz svaku temu formulirana su odgojna-obrazovna postignuća i prijedlozi za obradu. Hoblaj je kratko upozorio na razlike između dosadašnjeg programa. Kao važnu novinu istaknuo je i sam naziv. Naime, prethodni dokumenti u svom naslovu imali su samo “program”. No, nema nastavnoga programa bez nastavnoga plana i obrnuto. Hoblaj je zaključio kako je to veoma važan školski dokument jer se na njemu temelji izvođenje nastave. Ovo je službeni dokument koji valja poštovati, a ne omalovažavati. Stoga je temeljito poznavanje jedan od osnovnih preduvjeta za uspješan nastavni rad, pa je potaknuo vjeroučitelje da im “Plan i program” bude svakodnevni pratitelj, vademecum.

O udžbeniku “Svjetlom vjere” govorio je voditelj recenzentske komisije Ministarstva znanosti obrazovanja i sporta RH izvanredni profesor dr. Josip Šimonović. Svoj osvrt započeo je riječima biskupa Hranića, koji je za novi udžbenik rekao kako su tu zastupljene “teme koju omogućuju upoznavanje kršćanske vjere na odrasliji i zreliji način, povezuju vjeru i život, vjeru i kulturu, vjeru i svijet rad, ljudskoga rada, znanja i njegovih dosega”. Iščitavajući tekstove udžbenika, glavne, te one dodatne, objašnjavajuće i poticajne, Šimunović je istaknuo kako se može ustvrditi kako je sadržaj udžbenika utemeljen na znanstveno provjerenim i opće priznatim teorijama teoloških i drugih srodnih znanosti. Učenici mogu sadržaj udžbenika u potpunosti razumjeti, jer je primjeren stupnju psihofizičkog razvoja adresata kojima je udžbenik namijenjen. Svjesni smo da postoje srednje strukovne i tehničke škole i gimnazije, zato će vjeroučitelji znati prilagoditi adresatima pojedinih škola ponuđeni sadržaj, rekao je Šimunović te istaknuo kako se eventualno može prigovoriti na količinu teksta. No, uvjeren je da je autorsko-urednički tim imao pred očima činjenicu kada će u srednjim školama zaživjeti satnica katoličkog vjeronauka od dva sata tjedno. Kako udžbenik potiče stjecanje znanja, aktivno učenje primjenom različitih strategija učenja i razvoj kritičkog razmišljanja, Šimunović je uvjeren kako će udžbenik kako svojim naslovom, tako i sadržajem biti jednim od korisnih svjetala vjeroučiteljima koji će donositi evanđeoski sjaj u život svojih učenika. On je i učenicima jedno od svjetala koje će im pokazivati put kroz život vjerom za izgradnju boljega, pravednijega, istinskijega, ljudskijega svijeta.

Voditeljica autorsko-uredničkog tima doc. dr. Ana Thea Filipović kratko je progovorila o samom stvaranju udžbenika i njegovu značenju. Autorsko-urednički tim složio se da teme želi izlagati egzistencijalno, problemski i korelacijski, uz postojeći odnos između vjere i života učenika, vjernog života u kulturnom ozračju svijeta u kojem žive i u kojem odrastaju. U obradi tema nastojali smo se oslanjati na suvremenu teološku misao, povezivati je s pitanjima današnjega čovjeka, pozvati učenike na dijalog s vjerom biblijskih vjernika, sa svjedočanstvima crkvene predaje i izabranih svjedoka crkvene vjere, ali i ozbiljnih svjedočanstava filozofa, znanstvenika, umjetnika, pripadnika drugih religija. Poetskim i meditativnim tekstovima željeli smo omogućiti da se racionalna spoznaja upotpuni doživljenim i intuitivno, dok fotografije, reprodukcije umjetničkih djela i karikature katkada ilustriraju tematiku, ali često žele potaknuti na razmišljanje i razgovor, ponuditi komunikaciju s umjetničkim izrazom, rekla je Filipović. Na kraju je istaknula kako je udžbenik rrezultat timskoga rada u kojem su došli do izražaja svi članovi, ali i gorljivost i zauzetost da se zajedno načini dobar i koristan udžbenik, te je zahvalila svim suradnicima, kao i onima koji su u tijeku pripreme udžbenika na bilo koji način bili potpora autorsko-uredničkom timu.

Uime nakladnika, izdavačke kuće “Kršćanska sadašnjost”, Šuljić je zahvalio na povjerenju koje im je ukazano temeljem javnog natječaja, te su izdali udžbenik. Istaknuo je kako udžbenik svojom opremom zadovoljava sve uvjete suvremenog udžbenika koji se može koristiti više godina. Kratko se osvrnuo na sam sadržaj udžbenika, tj. priloge iz hrvatske i svjetske suvremene umjetnosti, te istaknuo kako time udžbenik pridonosi i boljoj informiranosti mladih i o tom području.

Biskup Hranić u završnoj riječi zahvalio je svima koji su dali svoj doprinos izradi vjeronaučnog udžbenika. Ujedno je najavio kako je u izradi i vjeronaučni udžbenik za treći razred srednjih škola, te istaknuo kako je u završnoj fazi i izrada “Plana i programa katoličkog vjeronauka za trogodišnje škole”. Nemojte sami sebe omalovažavati i misliti da niste sposobni, imajte zdrave ambicije, riječi su kojima je biskup Hranić pozvao i ohrabrio sve koji žele dati svoj doprinos na izradi vjeronaučnih udžbenika.
U glazbenom dijelu predstavljanja sudjelovao je član Zagrebačkog gitarističkog kvarteta Tomislav Vasilj.

Drugi dan rada škole u prijepodnevnom dijelu održana su dva predavanja. Temu “Što znači aktivno i učinkovito učenje i poučavanje u srednjoj školi” s nizom praktičnih primjera iz bogate prakse predstavio je prof. dr. Marko Palekčić. Doc. dr. Jadranka Garmaz u izlaganju “Raznolikost metoda i sredstava u nastavi vjeronauka u srednjoj školi” dala je kratak pregled različitih medija (Internet, slika, glazba, film, video-isječci) te primjere njihove konkretne primjene u nastavi.