Istina je prava novost.

Predstavljena monografija „Mila Wod – prva hrvatska kiparica“

Monografija dr. sc. Darije Alujević „Mila Wod – prva hrvatska kiparica“ predstavljena je u petak 29. rujna u prostorijama Matice hrvatske u Zagrebu. Knjigu je objavio Ogranak Matice hrvatske u Petrinji.

Prisutne je pozdravio predsjednik Matice hrvatske književnik Miro Gavran, koji ih je pozvao da dođu u tom broju i na ostala matičina događanja. O knjizi su govorili urednik knjige predsjednik Ogranka Matice hrvatske Petrinja Vladimir Krpan, recenzentice dr. sc. Irena Kraševac i dr. sc. Lovorka Magaš Bilandžić te autorica dr. sc. Darija Alujević.

Dr. Irena Kraševac je rekla kako je upravo teza da je riječ o prvoj hrvatskoj školovanoj kiparici jedna od ključnih spoznaja toga rada pa je i istaknuta u naslovu knjige. „Umjetničin sakralni opus čini glavninu njezinoga cjelokupnog rada, a gledajući u širem kontekstu, Mila Wod jedina je hrvatska umjetnica koja se posvetila izradi crkvene umjetničke opreme u razdoblju nakon Drugog svjetskog rata, dobu koje nije bilo naklonjeno toj temi.

Iz velikog broja realiziranih (i na sreću sačuvanih) djela, ističemo kiparske radove u Mariji Bistrici, u Brezovici, Opatiji, Tkonu na Pašmanu, Ogulinu, a posebno ističem meni osobno najvažniji rad. To je četrnaest postaja križnog puta za crkvu Čudotvorne Gospe Sinjske. U brončanim medaljonima pričvršćenim na jednostavan drveni križ, nižu se poznate nam scene Kalvarije, a jedino izražajno sredstvo je Kristova glava, odnosno njegovo ekspresivno lice koje svjedoči muku i smrt. Takav gotovo minimalistički reduciran, a toliko sadržajan križni put nema izravne konkurencije u širim razmjerima“, poručila je recenzentica Kraševac.

Pohvalila je autoricu da je detaljno istražila sve segmente života i opus Mile Wod, čime je dala izvorni znanstveni doprinos poznavanju hrvatskog kiparstva 20. stoljeća.

„Ako smo je dosada tek fragmentarno poznavali i ako je dobila tek  nekoliko redaka spomena u našim umjetničkim pregledima, ovom knjigom postaje nezaobilazan akter naše likovne povijesti. Ako je do sada bila poznata i prepoznata isključivo kao autorica Radićeva spomenika i posmrtne maske kardinala Stepinca, sagledavanje njezina rada u cjelini donosi nove spoznaje i interpretacije jednog zanemarenog likovnog opusa koji ima svoj kontinuitet i izdvojeno mjesto u našoj povijesno-umjetničkoj baštini“, zaključila je izlaganje dr. Kraševac.

Autorica knjige i povjesničarka umjetnosti zahvalila je svim izlagačima i svima koji su doprinijeli da knjiga bude objavljena te istaknula da je u to djelo uvrstila sva djela Mile Wod, pa i ona izgubljena te se nada da će se pronaći.

U glazbenom dijelu sudjelovali su mezzosopranistica Dina Jularić Ivančić i pijanist Karlo Ivančić. Moderirala je Jelena Gazivoda. Nakon predstavljanja monografije o Mili Wod nastavljeno je druženje uz domjenak.